آشنایی با گیاهان آپارتمانی (13)/

معرفی گیاه آلوئه ورا و روش نگهداری از آن

1399/10/07 - 22:59 - کد خبر: 34768 نسخه چاپی

نصر: آلوئه ورای بی نظیر، گیاه پر خاصیتی است که هرگز نمی‌توان آن را نادیده گرفت. برگ‌های محکم و سبز رنگ آن که با یک نوار مخصوص احاطه شده، آن را به یکی از بهترین گیاهان برای دکوراسیون‌های شیک منازل تبدیل کرده است.


بدون شک یکی از بهترین گیاهان متفاوتی که می‌توانید برای نگهداری در منزل خود انتخاب کنید آلوئه وراست. این ساکولنت همه فن حریف نه تنها از بعد زیبایی شناسی دوست داشتنی است، بلکه خوراکی هم هست و درست مثل یک گیاه معطر، خاصیت آرامش بخشی هم دارد!
آلوئه ورا در سخت ترین شرایط مثل بی آبی هم دوام می‌آورد و علاوه بر خواص درمانی که دارد، یکی از گیاهان تصفیه کننده هوا هست و همین خصوصیات آن را به گیاهی تبدیل کرده که نباید بدون آن زندگی کرد!

روش نگهداری
نور

بهترین حالت برای آلوئه ورا، قرار گرفتن زیر نور زیاد اما غیر مستقیم خورشید است.
نور غیرمستقیم خورشید برای آلوئه ورا عالی است و به خوبی آن را جذب می‌کند.
همانطور که نور زیاد و مستقیم خورشید باعث سوختن برگ‌های آلوئه ورا می‌شود، نور کم هم می‌تواند باعث صاف کدر شدن برگ‌ها شود.
اگرچه اکثر آلوئه وراها از دریافت کردن نور خورشید لذت می‌برند، اما قرار گرفتن در کنار یک پنجره شیشه‌ای داغ، خیلی برای آن‌ها لذت بخش نیست. چون داخل برگ‌های آن از آب پر شده است، پس طبیعی است که به سرعت دچار سوزش شود. اگر در سطح برگ لکه‌های پراکنده مشاهده کردید، و یا رنگ برگ‌ها به نارنجی و قهوه‌ای تغییر کرد یعنی آلوئه ورای شما بیش از حد نیاز نور دریافت می‌کند. در چنین شرایطی آن را از منبع نور دور کنید.

دما
آلوئه ورا گیاهی است که بیشتر در مناطق گرمسیری و خشک پرورش می یابد . این گیاه به دمایی بین 17 تا 24 درجه سانتی گراد نیاز دارد و در گرما و سرمای شدید آسیب می بیند.
در مناطق سردسیری با زمستان‌های طولانی، حتما باید آلوئه ورا را در آغاز فصل سرما به محیط داخلی خانه ببرید تا از یخ‌زدگی و آسیب دیدن گیاه جلوگیری کنید.
اگر در آب و هوای گرم و معتدلی زندگی می‌کنید، می‌توانید در بهار و تابستان او را به فضای باز منتقل کنید.

آبیاری
برخلاف اکثر گیاهان آلوئه ورا آب را دربرگ‌های خود ذخیره می‌کند، نه در خاک و ریشه. پس نیازی نیست مرتبا آن را آبیاری کنید. قبل از هر آبیاری اجازه بدهید که سطح خاک کاملا خشک شود و بعد به آن آب بدهید. بسته به شرایط محیط، این کار را هر هفته تا ماهی دو بار تکرار کنید.
معمولا بزرگترین اشتباه در رسیدگی به آلوئه ورا، آبیاری بیش از حد آن ست. این گیاه خاک خشک را ترجیح می‌دهد و باید به میزان کمی آب دریافت کند؛ بخصوص در فصل زمستان که نور خورشید ضعیف‌تر می‌شود. در طول فصول گرم، هفته‌ای یکبار و در فصول سرد، هر دو هفته یکبار آلوئه ورا را آبیاری کنید. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، بین هر وعده آبیاری اجازه دهید تا خاک گیاه کاملا خشک شود.
آلوئه ورا از غرقاب شدن اصلا لذت نمی‌برد. پس به میزان کمی به آن آب بدهید.
در مناطق پرباران، داشتن خاکی با زه‌کشی عالی برای آلوئه ورا ضروری است، تا بتواند به طور موثر آب را جذب کرده و در نهایت میزان اضافی را خارج کند تا از فاسد شدن ریشه جلوگیری شود.
اگر برگ‌های آلوئه ورا نازک و لوله‌ای مانند شدند، یعنی گیاه از کم‌آبی و کافی نبودن میزان رطوبت هوا ناراضی است و باید میزان آبیاری را بیشتر کنید. در چنین شرایطی بهتر است کود بیشتری هم به گیاه بدهید تا تقویت شود.

خاک و کوددهی
در ادامه شرایط نگهداری گیاه آلوئه ورا میخواهیم در مورد خاک و کوددهی مختصر توضیحی بدهیم.
اولین نکته‌ای که باید در خصوص آلوئه ورای گلدانی به خاطر بسپارید، مناسب بودن خاک برای اوست. گیاه آلوئه ورایی که در گلدان کاشته شده، در صورت داشتن خاکی با زه‌کشی مناسب بسیار خوشحال خواهد بود و رشد بدون مشکلی خواهد داشت.
بهتر است برای آن، از خاک مخصوص گیاهان ساکولنت و کاکتوس استفاده کنید. این خاک‌ها از ترکیب مناسبی برخوردار بوده و برای این نوع گیاهان بهینه شده‌اند.
از کود رقیق (آبکی) و یا از نوع نیمه قوی(10-40-10) برای پرورش آلوئه ورا استفاده کنید.چنانچه، خاک ،حاصلخیز نیست،باید کود نیمه قوی را در هر ماه یکبار از ابتدای فصل بهار تا آخر تابستان،به گیاه داد.کودهای ارگانیک و یا کودهای گرم را برای گیاهان کاشته شده در محیط بیرون،می توان استفاده کرد.
برای آلوئه ورا گلدانی را انتخاب کنید که دارای حفرات زه‌کشی فراوانی باشد. با گلدان‌های کوچک (مثلا با قطر 10 سانتی‌متر ) شروع کنید.
در گلدان کوچک زه‌کشی بهتر صورت می‌گیرد، بنابراین می‌تواند انتخابی عالی برای یک گیاه آلوئه ورا باشد. معمولا گلدان‌های سرامیکی نسبت به انواع پلاستیکی رطوبت را به میزان بیشتری در دیواره خود نگه می‌دارند، پس اگر گلدان سرامیکی انتخاب شماست، گلدانی را انتخاب کنید که حفرات بیشتری در زیر خود داشته باشد تا به این ترتیب از جمع شدن آب و فاسد شدن ریشه جلوگیری کنید.
اگر ریشه گیاه متراکم و فشرده شد و یا برگچه‌های زیادی در پایین گیاه ظاهر شدند، زمان آن است که آلوئه زیبا را به گلدان بزرگتری منتقل کنید. بهتر است به محض دیدن برگچه‌های کوچک، آن‌ها را در گلدان دیگری بکارید تا مانع رشد گیاه اصلی نشوند.
برای این برگچه‌های تازه رسیده، از خاک تازه و غنی استفاده کنید تا در آغاز حیات خود، از مواد معدنی خوبی برخوردار بوده و رشد سالمی را آغاز کنند.

خواص درمانی
پس از توضیح شرایط نگهداری گیاه آلوئه ورا در مورد خواص درمانی آن مختصر شرح میدهیم.
اثرات بی نظیری از آلوئه ورا بر روی سلامت پوست اثبات شده. می‌توانید از ژل پرخاصیت آن ( که در داخل برگهایش نهفته است) برای تقویت پوست و موی خود استفاده کنید.
پس دیگر نیازی به استفاده از کرم‌های مختلف نیست! اثر آلوئه ورا بر هوا را دست کم نگیرید. آلوئه ورا یکی از گیاهان منتخب ناسا در زمینه تصفیه هواست، که به خوبی هوا را از آلودگی‌های مختلف پاک کرده و تمیزی را به شما هدیه می‌دهد.
اگر دفعه بعد پوست دستتان دچار التهاب و یا سوزش شد، به سراغ آلوئه ورا بروید و با استفاده از ژل داخل برگ‌های آن به راحتی خود را درمان کنید!

سمی بودن
گیاه آلوئه ورا اگر توسط کودکان و یا حیوانات خانگی خورده شود، قطعا سمی است.
چنانچه در مورد روش نگهداری گیاه آلوئه ورا سوالی دارید یا نیاز به مشاوره گیاه دارید آن را از طریق بخش نظرات با کارشناسان گُل‌سِتان درمیان بگذارید. کارشناسان گُل‌سِتان در اسرع وقت پاسخ‌گوی سوالات شما خواهند بود.
دلیل خراب شدن گیاه آلوئه ورا چیست؟
آلوئه ورا به دلیل نگهداری آسان و مزایای بی‌شمارش برای سلامتی، یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی به شمار می‌رود. کمی مراقبت کافی است تا این گیاه رشدی سالم داشته باشد. اگرچه خراب شدن آلوئه ورا به ندرت اتفاق می‌افتد، اما به هر حال ممکن است این اتفاق رخ دهد.
مشکلات آلوئه ورا معمولا با پژمرده شدن آغاز می‌شود و در صورت عدم رسیدگی به از بین رفتن گیاه منجر می‌شود. ریزش برگ‌ها و قهوه‌ای شدن آنها نیز از سایر مشکلات این گیاه هستند. دلایل مختلفی برای این بحران وجود دارد
آلوئه ورا باید نور مستقیم خورشید را دریافت کند، اما قرار گرفتن بیش از حد در معرض تابش مستقیم می‌تواند سبب آفتاب سوختگی گیاه شود. در چنین شرایطی گیاه را به سایه ببرید و سپس به مرور زمان به نقاط روشن‌تر منتقل کنید.
علت دیگر می‌تواند تغییرات دمایی باشد. دمای کمتر از 10 درجه سانتی‌گراد سبب قهوه‌ای شدن گیاه و در نهایت مرگ آن می‌شود. دماهای بسیار بالا نیز چنین تاثیری بر آلوئه ورا می‌گذارند. بنابراین اگر هوای خارج از خانه خیلی سرد و یا خیلی گرم بود، آلوئه ورا را به داخل منتقل کنید.
پژمردگی، قهوه‌ای و خشک شدن برگها نشانه کم‌آبی است. در طول فصول گرم گیاه را مرتبا آبیاری کنید. در مقابل، پدیدار شدن نقاط لزج و نرم بر روی برگها بیانگر آبیاری بیش از حد آلوئه وراست. در این حالت برگها از آب اشباع شده و به مرور زمان به دلیل ابتلا به بیماری‌های قارچی از بین می‌روند. گیاه را فقط زمانی آبیاری کنید که خاک کاملا خشک شده است.
یکی دیگر از دلایل قهوه‌ای شدن آلوئه ورا، حضور آفات است. گیاه را از نظر حضور شپشک آردی و کنه تار عنکبوتی بررسی کنید. برای مقابله با آنها، ابتدا برگ‌های درگیر را از گیاه جدا کرده و سپس گیاه را با دستمال آغشته به الکل به خوبی تمیز کنید.
عدم زه‌کشی مناسب خاک و گلدان نیز می‌توانند از دلایل خراب شدن گیاه باشند. فراموش نکنید که آلوئه ورا به کوددهی زیاد احتیاجی ندارد. فقط ماهی یکبار، آن هم در طول فصول رشد.

آلوئه ورا به چه میزان آب نیاز دارد؟
آلوئه ورایی که در گلدان کاشته شده است، به آبیاری معقولی نیاز دارد. در طول تابستان هفته‌ای یک بار و در سایر ایام سال هر دو هفته یکبار گیاه را آبیاری کنید.
البته این دفعات بسته به دمای هوا و میزان نور دریافتی تغییر می‌کند. اگر از آب لوله کشی استفاده می‌کنید، اجازه دهید یک شب در ظرفی بدون در پوش قرار بگیرد تا کلر اضافی خود را از دست بدهد.
به طور کلی، گیاه باید پس از خشک شدن کامل خاک آبیاری شود. سعی کنید همیشه این نکته را رعایت کنید، چون ممکن است گیاه به دلیل آبیاری بیش از حد پژمرده شده و در سطح برگ‌های آن چروک‌های ریزی ظاهر شود. لمس کردن سطح خاک، بهترین روش برای تشخیص زمان صحیح آبیاری است. اگر خاک هنوز مرطوب بود، یعنی گیاه به آب احتیاجی ندارد. گلدان خشک را تا زمانی آبیاری کنید که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود. سپس تمام آب جمع شده در زیر گلدان را کاملا خالی کنید. انجام ندادن این کار سبب پوسیدگی ریشه خواهد شد. اجازه دهید خاک قبل از آبیاری بعدی کاملا خشک شود،بخصوص در فصل زمستان.

خواص درمانی آلوئه ورا چیست؟
ژل آلوئه ورا شفاف بوده و در داخل برگ هایش یافت می‌شود.محصولات آلوئه ورا از له کردن کل برگ آلوئه ورا تهیه می‌شوند.
آلوئه ورا شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، ساکاریدها، آنتراکینون‌ها، اسیدهای آمینه‌، آنزیم‌ها، لیگنین، ساپونین‌ها و اسید سالیسیلیک‌ها هستند.
آلوئه ورا ۲۰ تا از ۲۲ اسید آمینه‌ی مورد نیاز انسان و هر ۸ اسید آمینه‌ی ضروری برای بدن را در خود دارد.
آلوئه ورا بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی را در خود جای داده است. این مواد برای رشد و عملکرد مناسب دستگاه‌های بدن ضروری هستند.
در آلوئه ورا انواع قندها وجود دارد.
کلسترول، کمپسترول، بتاسیتوسترول و لوپئول در الوئه ورا وجود دارد.
مواد معدنی مانند کلسیم، مس، سلنیوم، کروم، منگنز، منیزیم، پتاسیم، سدیم و روی نیز در آلوئه ورا یافت میشود.
ویتامین‌های C، A و E در آلوئه ورا هستند که برای پوست موثرند.

تکثیر آلوئه ورا چگونه است؟
بهترین راه برای تکثیر الوئه ورا پاجوش است.
به آرامی پاجوش را از گیاه جدا کرده و در گلدان جدا گانه بکارید حدودا دو هفته بعد ریشه های گیاه رشد میکند و گیاه مستقل آلوئه ورا به وجود می اید.
روش دیگر این است که با چاقوی تیز قسمتی از یک برگ را به آرامی و کمترین فشار برش بزنید و در قسمت گرمی از خانه نگهداری کنید تا قسمت برش خورده جوش بخورد و ار ورود باکتری و قارچ به داخل برگ جلوگیری کند ، سپس برگ را در یک گلدان بکارید و وقتی ریشه ار شد یک گیاه آلوئه ورای تازه ایجاد میشود.
انتهای پیام/
معرفی  گیاه آلوئه ورا و روش نگهداری از آن نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار