آشنایی با گیاهان آپارتمانی (12)/

معرفی گیاه برگ عبایی و روش نگهداری از آن

1399/10/06 - 17:22 - کد خبر: 34686 نسخه چاپی

نصر: برگ عبایی الگوی مقاومت گیاهان است! آن تقریبا از بین نرفتنی است و می‌تواند بی توجهی و عدم رسیدگی را تا مدتها تحمل کند. اما مواظب باشید، این موضوع باعث نشود که آن را در گوشه ای تاریک قرار دهید و تنها رهایش کنید تا بر روی برگهای زیبایش گرد و غبار بنشیند. به آن رسیدگی کنید و هوایش را داشته باشید!

اگر تاکنون خیلی در امر نگهداری از گیاهان موفق عمل نکردید، برگ عبایی انتخاب مناسبی برای شماست. برگ عبایی همیشه سبز و باطراوت است و می‌تواند در محیط‌های بسیار کم‌نور هم به خوبی رشد کند. مثلا می‌توانید آن را در راه‌پله‌ها بگذارید و نگران نور مورد نیازش هم نباشید ، الان وقت آن است که خرید گیاه را در لیست خریدهای خود قرار دهید.
این گیاه سخت کوش، در تابستان‌های گرم و خشک زندگی بسیار خوبی خواهد داشت. معمولا در اثر سرمای هوا در زمستان آسیبی نمی‌بیند. حشرات تمایلی به بودن با آن ندارند و بیماری‌ها و آفات نیز مزاحم آن نخواهند شد!
اگر قصد دارید گیاهان مقاوم در منزل خود اضافه کنید، خرید گیاهان مقاوم به نور کم و سایه انتخاب مناسبی است.

شرایط نگهداری گیاه برگ عبایی
دما و نور

یک برگ عبایی سالم می‌تواند در دمای بین 7 الی 30 درجه سانتی‌گراد زندگی کند. به طور کلی برگ عبایی در مورد دمای هوا و میزان رطوبت آن حساس نیست.
برگ عبایی در دماهای پایین و حتی در یخبندان هم دوام می‌آرود، اما عاشق دمای معمولی اتاق است. اگرچه آن در سایه هم رشد می‌کند، اما نور غیرمستقیم فیلتر شده برایش مناسب تر است.
برگ عبایی در اثر تابش مستقیم نورخورشید از بین می‌رود و تابش مستقیم نور خورشید هم باعث زرد و قهوه‌ای شدن و در نهایت ریختن برگ‌های آن می‌شود.
پس بهتر است آن را در نقاط روشنی از اتاق قرار دهید که در معرض تابش مستقیم نیستند.
مکان مناسب برای برگ عبایی نزدیکی یک پنجره شمالی است و اگر برگ عبایی را در خارج از محیط منزل ( مانند حیاط، بالکن و … ) نگهداری می‌کنید، آن را در سایه قرار دهید، به طوری که کاملا از نور مستقیم خورشید در امان باشد.

کوددهی و آبیاری
برگ عبایی که در گلدان کاشته شده است، به خاک مخصوص گلدان با پایه کمپوست و با PH بین 5.5 تا 6.5 نیاز دارد. اما اگر در باغچه کاشته شده باشد، می‌تواند در شن و خاک رس به خوبی رشد کند.
در طول ماه‌های بهار و تابستان، هر دو هفته یکبار به گیاه کود مایع چندمنظوره بدهید. نیازی نیست گیاه در پاییز و زمستان کودی دریافت کند. نکته مهم این است که کود مایع را باید بعد از آبیاری گیاه به خاک اضافه کنید تا از سوختن ریشه جلوگیری شود. به خاطر داشته باشید که رشد برگ عبایی همیشه آرام است، حتی زمانی که کود دریافت کند.
برگ عبایی می‌تواند به خوبی کم‌آبی را تحمل کند، اما به هر حال به میزان کمی آب هم نیاز دارد. فقط دقت کنید که هرگز آن را بیش از حد آبیاری نکنید، چون به سرعت باعث فاسد شدن ریشه و در نتیجه مرگ گیاه خواهد شد.
بین هر دفعه آبیاری، اجازه دهید تا خاک گیاه به خوبی خشک شود. می‌توانید به کمک انگشتان خود، چند سانتی متر رویی خاک را لمس کنید و میزان رطوبت آن را بسنجید.
تنها کافی است خاک آن را همیشه مرطوب نگه دارید. برگ های این گیاه گرد و غبار را سریع به خود جذب می‌کنند، پس آن ها را همیشه با یک دستمال نمدار تمیز کنید.

تکثیر
برای تکثیر گیاه برگ عبایی در بهار ریشه گیاه را تقسیم نمایید و هر قسمت را باجوانه انتهایی وتعدادی برگ در گلدان و خاک تازه قرار داده وآب و غذا بدهید. حشرات و عنکبوت های کوچک ممکن است به گیاه آسیب برسانند و در سطح برگ ها لکه ایجاد نمایند.گاه ممکن است در نتیجه آسیب های فیزیولوژیکی نوک برگ ها قهوه ای شده و شکاف ایجاد نمایند.

تعویض گلدان
در صورت لزوم، می‌توانید هر یک سال در میان، گلدان برگ عبایی را تعویض کنید. بهترین زمان برای این کار، فصل بهار است. مانند سایر گیاهان ریزومی، برگ عبایی هم نیازی به تعویض مرتب گلدان ندارد، یعنی می‌توانید تا 5-4 سال آن را در گلدان اولیه نگه دارید بدون اینکه به گیاه آسیبی بزنید.
برای تعویض گلدان، منتظر نشانه‌ها باشید. اگر گیاه بیش از حد از گلدان خارج شد و ریشه آن از لبه‌های زیرین گلدان بیرون زد، یعنی وقت تعویض گلدان فرا رسیده است!

آفت و بیماری
برگ عبایی ممکن است دچار لکه‌هایی بر روی برگ‌ها شود. این لکه‌ها به صورت نقاط سیاه و قهوه‌ای رنگ هستند و رشد خود را تا زمان ریزش برگ ادامه خواهند داد. در این صورت باید تمام برگ‌های دارای لکه را از گیاه جدا کرده و برای حفاظت بیشتر از گیاه، از قارچ کش استفاده کنید.
برگ عبایی ممکن است مورد تهاجم شپشک آردی، شپشک معمولی و تخم عنکبوت قرار بگیرد.
گیاه بیمار را دور از گیاهان سالم قرار دهید و آن را جداگانه نگهداری کنید. برای مقابله با شپشک‌آردی، از ترکیبات حاوی روغن چریش (Neem Oil) استفاده کنید.
شپشک معمولی می‌تواند با ترکیبات شیمیایی موجود در خود گیاه از بین برود.
برای اینکه از شر تخم عنکبوت خلاص شوید، به تمام نقاط گیاه محلول آب و صابون اسپری کنید و یا برگ مبتلا را به طور کامل بشویید. در این مورد هم روغن چریش می‌تواند کمک کننده باشد.

سمی بودن
گیاه برگ عبایی برای کودکان و حیوانات خانگی کاملا بی خطر است.
انتهای پیام/
معرفی گیاه برگ عبایی و روش نگهداری از آن نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار