مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی:

عوارض آزادراه تبریز- سهند هم مشخص شد

1399/10/06 - 12:18 - کد خبر: 34652 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی از مشخص شدن عوارض آزادراه تبریز- سهند خبر داد.

به گزارش نصر، آزادراه تبریز- سهند در حالی با اما و اگرهای بسیاری به دست وزیر راه و شهرسازی افتتاح و به بهره‌برداری رسمی رسید که چند وقتی است صدرنشین جدول اخبار آذربایجان‌شرقی است و بسیاری از کارشناسان بر نواقص موجود در این پروژه تاکید و آن را برای تردد مناسب نمی‌دانند.
حال دیروز در کنار اخبار تصادفاتی که قبل و بعد از مراسم بهره‌برداری رسمی از این جاده تاثیرگذار پخش شد، خبری نیز مبنی بر تعیین عوارض استفاده از این مسیر منتشر شد که کمتر مورد توجه قرار گرفت.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با تایید این خبر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: قیمت عوارضی آزادراه تبریز- سهند مشخص شده است.
ابوالقاسم سلطانی، در پاسخ مبنی بر رقم این عوارضی عنوان داشت: هنوز مصوبه آن ابلاغ نشده که به محض دریافت اعلام خواهد شد.
وی در عین حال تاکید کرد: رقم عوارضی این مسیر کمتر از 50 هزار ریال خواهد بود.

پیش‌بینی عوارض 25 ریالی برای آزادراه سهند- تبریز
اروجعلی علیزاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی نیز به عنوان یکی از نهادهای راس هرمی حوزه راه و شهرسازی در گفت‌وگویی با خبرنگار  فارس در تبریز گفت: عوارضی این مسیر بین 20 تا 25 هزار ریال خواهد بود.
وی در پاسخ به تشریح موقعیت ساکنان شهر جدید سهند توسط خبرنگار ما مبنی بر پررنگی و برتری سکونت اقشار کم درآمد در این منطقه و عدم توانایی تمکن مالی  ساکنان، متذکر شد: تنها منبع درآمد آزادراه‌ها دریافت عوارضی از ترددکنندگان می‌باشد که می‌تواند زمینه بازگشت سرمایه به سرمایه‌گذار و صرف نگهداری آن شود.
وی همچنین در برابر این استدلال که آیا به هیچ‌عنوان تامین این هزینه‌ها از سوی دولت امکان‌پذیر نیست، بیان داشت: این موضوع امر بعیدی به نظر می‌رسد که اتفاق افتادن آن زیرسوال بردن مشارکت بخش خصوصی را به نوعی به دنبال دارد.
علیزاده در پاسخ به زیر سوال رفتن موضوع اقبال استفاده از این مسیر تازه تاسیس به دلیل اخذ عوارض عنوان کرد: با توجه به مزیت‌ها و برتری‌هایی که استفاده از آزادراه سهند- تبریز دارد، مطمئنا همشهریان این مسیر را برای تردد انتخاب خواهند کرد.
این مقام مسوول در حوزه حمل و نقل، نزدیک شدن مسیر از جنبه زمان 45 دقیقه به 10 دقیقه را یادآور شد و افزود: این کاهش زمان و عدم عبور از مسیرهای پرترافیک کاهش نزدیک به 3 تا 4 لیتری را برای هر خودرو را دارد که صرفا فقط همین موضوع به تنهایی توجیه اقتصادی استفاده از آزادراه سهند- تبریز را برای شهروندان و ساکنان سهند به دنبال خواهد داشت.
گزارش فارس حاکی است، شهر جدید سهند یکی از شهرهایی نزدیک به کلان‌شهر تبریز که به منظور انتقال بخشی از جمعیت سرریز تبریز به آن احداث شده و نزدیک به 40 هزار واحد مسکونی متعلق به ساکنان آن مربوط به طرح مسکن مهر می‌باشد که به تبع وجود افراد با درآمد پایین و اقشار ضعیف را قوت می‌بخشد حال به نظر کارشناسان و صاحب‌نظران پیش‌بینی می‌شود، با اخذ عوارض تردد از آزادراه سهند- تبریز که به منظور کاهش بار ترافیکی پلیس راه آذرشهر- تبریز که به دلیل صنعتی و ترانزیتی بودنش مدام با ترافیک‌های سنگین همراه است همچنین کاهش آلایندگی،​کاهش مصرف سوخت، کوتاه‌تر شدن مسیر تردد برای هموطنان و ... محقق نخواهد شد.
نکته دیگری که در پایان اشاره به آن ضروری به نظر می‌رسد، این است که اگر مسوولان و سرمایه‌گذاران این پروژه به همان اندازه که برای تعیین عوارضی آزادراه سهند- تبریز شتاب و عجله به خرج می‌دهند برای احداث و تکمیل آن نیز عجله داشتند 12 سال برای بهره‌برداری از این مسیر 22 کیلومتری زمان صرف نمی‌شد و مهم‌تر اینکه، امیدواریم حداقل بعد از این نیمی از همین شتاب مسوولان به تکمیل و رفع نواقص از جمله روشنایی این مسیر نیز معطوف شود.
انتهای پیام/
عوارض آزادراه تبریز- سهند هم مشخص شد خبرگزاری فارس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار