رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

قاتل نامرئی، 150 کشته و مسموم در آذربایجان گرفت/ در مواجهه با قاتل نامرئی چه باید کرد؟

1399/10/06 - 11:51 - کد خبر: 34648 نسخه چاپی

نصر: رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گفت: در پاییز امسال گازگرفتگی 10 فوتی و 140 مسموم در استان داشته است.

به گزارش نصر، فرزاد رحمانی امروز در گفت‌وگویی اظهار داشت: در سه ماهه پائیز امسال کارشناسان این مرکز فوت 10 نفر را تائید و 140 نفر را به‌دلیل مسمومیت با مونوکسید کربن را تحت درمان قرار داده و به مراکز بیمارستانی انتقال داده‌اند.
مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: مونوکسیدکربن، گازی است بی‌بو و بی‌رنگ و به‌طور ظاهری قابل مشاهده نیست  که بر اثر سوخت ناقص مواد سوختی و عموماً در فضای بسته ایجاد می‌شود.
وی ادامه داد: این گاز ممکن است بر اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به‌ خصوص در محیط‌های در بسته و فاقد اکسیژن تولید شود. گازی بسیار سمی بی‌رنگ و بی‌بو که به علت عملکرد نامناسب وسیله‌ گرمایشی بر اثر سوخت ناقص، نصب نادرست و یا استفاده ناصحیح از آن ایجاد می‌شود، غلظت مونوکسیدکربن در مقادیر بسیار کم نیز برای انسان خطرناک و کشنده است.
رحمانی افزود: هنگام مواجهه با بیمار گاز گرفته، سریعاً درب اتاق باز و سعی شود بیمار در فضایی جدید که اکسیژن بیشتری دارد قرار گیرد. اگر فرد هوشیار است اما فقط سردرد و سوزش بینی و ته حلق دارد کافی است در هوای آزاد قرار گیرد تا به تدریج گاز مونوکسیدکربن از بدنش خارج شود و اکسیژن جای آن را بگیرد و در این مدت نوشیدنی گرم بخورد و فعالیت جسمانی زیاد نداشته باشد تا به بیمارستان منتقل و ادامه ارزیابی‌ها انجام گیرد.
وی ادامه داد: تمام موارد مسمومیت باید تحت درمان با اکسیژن با فشار بالا قرار بگیرند. در سنین پایین به‌دلیل وجود هموگلوبین جنینی در گردش خون نوزاد و میل ترکیبی بالاتر آن به مونوکسیدکربن خطرناک‌ بوده و در سنین بالاتر به‌دلیل وجود بیماری‌های زمینه‌ای خطر بروز عوارض ناشی از مسمومیت وجود دارد، مانند سکته‌های مغزی، سکته قلبی.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، خاطرنشان کرد: در صورت بیهوش بودن فرد حتما از محیط آلوده خارج شده و به هیچ عنوان خوراکی داده نشود چون باعث ورود مواد غذایی به ریه شده و خفگی را به‌دنبال خواهد داشت.
انتهای پیام/
قاتل نامرئی، 150 کشته و مسموم در آذربایجان گرفت/ در مواجهه با قاتل نامرئی چه باید کرد؟ خبرگزاری فارس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار