شهردار منطقه ۱۰ تبریز:

مناطق حاشیه‌نشین با منفی‌نگری آباد نمی‌شوند

1399/10/06 - 09:49 - کد خبر: 34629 نسخه چاپی

نصر: شهردار منطقه ۱۰ تبریز با بیان اینکه نهضت آسفالت و پله‌گذاری برای اولین بار در مناطق حاشیه‌نشین تبریز اجرا می‌شود، گفت: به ساکنان این مناطق احترام قائل بوده و به حال خود رهایشان نکرده‌ایم؛ مناطق حاشیه‌نشین با منفی‌نگری آباد نمی‌شوند، نمی‌توانیم مدام بگوییم که حاشیه‌نشینان نباید به این مناطق نقل مکان می‌کردند، چنین نگاهی انکار واقعیت‌هاست.

به گزارش نصر، رسول وظیفه‌شناس در گفت‌وگویی با بیان اینکه باید حاشیه‌نشینی را نه به عنوان تهدید بلکه به عنوان فرصت باید در نظر گرفت، اظهار کرد: ما چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم، حدود 400 هزار نفر در مناطق حاشیه نشین تبریز زندگی ‎می‌کنند؛ نباید با نادیده گرفتن حاشیه‌نشینان کاری کنیم خودشان را در فضاهای گمشده یافته و خودشان را به فضاهای شهری تحمیل کنند.
وی تاکید کرد: شهر صفحه‌ی نقاشی نیست که هر جایش را دوست نداشتیم پاک کنیم، بلکه شهر فضایی زیستی است که باید واقعیت‌های داخل آن را پذیرفت؛ مناطق حاشیه نشین می‌توانند احیا شده و به فضایی بهتر تبدیل شوند.
شهردار منطقه 10 تبریز بیان کرد: در هیچ نقطه از مناطق بالا شهر، کسی پیدا نمی‌شود که کارگر باشد، اما حاشیه نشینان بخش عظیمی از نیروی کار را تشکیل می‎دهند که شهر را آباد کرده‌اند، هر یک از کوچه‌ها در مناطق حاشیه‌نشین قدمت داشته و بر سر هر کوچه‌ای در این مناطق نام یک شهید نصب شده و بیشترین مساجد و حسینیه‌ها در مناطق حاشیه‌نشین واقع شده است و این نشان می‌دهد حاشیه‌نشیان، انسان‌های بزرگی هستند و خودشان اقدام به ساخت مسجد و خانه برای خودشان کرده‌اند و ما هم باید به آن‌ها کمک کنیم.
وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی ایران، حتی کوه‌ها را در مناطق حاشیه‌نشینان آسفالت کرده‌ایم، قبل از اینکه ما اقدام به این کار کنیم، کسی در مناطق حاشیه‌نشین آسفال ریزی نکرده بود، چرا که این مناطق صعب‌العبور بودند، اما اقدام به آسفالت ریزی تا دم کوچه‌ها و معابر کردیم و اهالی خودشان سنگ تمام گذاشتند و تمام مراحل آسفالت کردن را خودشان انجام دادند، اهالی حاضر شده‌اند در صورتی که مصالح در اختیارشان قرار گیرد، اقدام به پله‌سازی کنند.
وی خاطرنشان کرد: همت و سرمایه‎ی انسانی حاشیه نشینان را هیچ جای دیگری نمی‌توان دید، مشارکت اهالی سبب کاهش قیمت صرف شده در مناطق حاشیه نشین می‎شود، این شهر متعلق به ما بوده و کسی به غیر از ما نمی‌تواند آن را آباد کند.
وظیفه‌شناس در ادامه با اشاره به اینکه هدف از اجرای طرح بازآفرینی شهری؛ نوسازی، بازسازی و درجاسازی مناطق حاشیه نشین است، اظهار کرد: 2000 خانوار با اجرای این طرح به جای دیگری منتقل می‎شوند، اما در اجرای این طرح و در هر تصمیمی در مورد حاشیه نشینان باید با خود اهالی مشورت کرده و موقعیت اجتماعی و شغلی آن‌ها را هم در نظر بگیریم، بیشتر ساکنان در مناطق حاشیه نشین به شغل بافندگی و کارگری مشغول هستند.
وی در خاتمه گفت: درجاسازی و مقاوم سازی راهکار بهتری بوده و نباید به سمت آپارتمان نشین کردن حاشیه نشینان پیش رفت، قبل از هر اقدامی باید نیاز حاشیه نشینان را در نظر گرفت و با آن‌ها مشورت کرد.
انتهای پیام/
 مناطق حاشیه‌نشین با منفی‌نگری آباد نمی‌شوند خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار