خبر/

برف درختان را افراد آموزش دیده‌ بتکانند

1399/10/05 - 17:00 - کد خبر: 34605 نسخه چاپی

نصر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: با توجه به بارش سنگین برف در استان، باغداران باید نسبت به تکاندن درختان جهت ریزش برف شاخه‌ها توسط افراد آموزش دیده اقدام کنند.

به گزارش نصر، علی رخ افروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به بارش سنگین برف استان در دو روز گذشته، احتمال آسیب و شکستن شاخ و برگ درختان را جدی دانست و گفت: بر این اساس ضروری است که باغداران، نسبت به بازدید از باغ‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.
وی افزود: در صورت وجود برف و فشار سنگینی آن بر روی شاخه‌ها و تنه درخت، لازم است که باغداران با احتیاط آن را تکان داده و لایه‌های برفی را پاک کنند و شاخه‌های شکسته شده را با استفاده از ریسمان، بسته و محل زخم‌های احتمالی بر روی درخت را با برچسپ پیوند ترمیم و پوشش دهند.
وی با بیان این‌که تکان دادن درختان اصول خاصی دارد و بهتر است این کار توسط افراد آموزش دیده انجام شود، در خصوص مفید بودن برف تکانی از روی درختان، گفت: اگر برف به مقدار مناسب روی درخت بماند، اشکالی ندارد اما اگر حجم آن زیاد و پر آب باشد و در سرمای زیاد، روی درخت بماند، باعث یخ زدن می‌شود، که در این صورت احتمال صدمه دیدن درخت و شاخه‌ها و برگ‌های آن زیاد است.
رخ افروز تاکید کرد: البته در محیط‌های شهری هم ممکن است که درختان با سنگین شدن بشکنند و صدمات مالی و جانی در پی داشته باشند، بنابراین تکان دادن درختان در این مواقع، کار بدی نیست.
وی اظهار کرد: البته یخ زدن موجب از بین رفتن آفات و لاروهایی می‌شود که در خلل و فرج پوسته درختان وجود دارد اما اگر برف تکانی هم انجام بگیرد و در مقابل، سرما به اندازه کافی باشد موجب یخ زدن و از بین رفتن آفات خواهد شد.
وی با بیان این‌که افراد برای این کار باید آموزش دیده باشند تا بتوانند شاخ و برگ‌ها را در حد متعادل بتکانند و درختان آسیب کمتری ببینند، افزود: باید مراقبت کرد که ضربه با چوب به درختان موجب زخمی شدن پوست و تنه درخت نشود و یا تکان‌های شدید بیشتر شاخ و برگ‌ها را نشکند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: بنابراین تکان دادن برف از روی درخت بستگی به حجم برف دارد، البته اگر برف در زمستان به طور متعادل روی درخت باشد، خوب است اما وقتی برف، سنگین، زیاد و ناگهانی می‌بارد، تکان دادن ملایم درخت با رعایت اصول و به طوری که برف‌های پودری از روی درخت بریزد، مفید است.
وی افزود: شاخه‌های درختان به دلیل این‌که در زمستان در خواب هستند و شیره گیاهی در آن‌ها جریان ندارد، نسبت به فصل بهار خشک تر و شکننده تر هستند و با ضربات شدید راحت تر می‌شکنند.
انتهای پیام/
برف درختان را افراد آموزش دیده‌ بتکانند خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار