گفتگو/

استقبال کم فروغ جوانان از جلسات مثنوی خوانی

1398/07/09 - 17:39 - کد خبر: 3454 نسخه چاپی

نصر: یک استاد مثنوی خوانی گفت: مبحث جلسات با توجه به نیازهای جامعه انتخاب می‌شود، اما متاسفانه جوانان از این جلسات مثنوی خوانی استقبال کمی می کنند.

به گزارش نصر، چند سالی است که در تبریز جلسات مثنوی خوانی و دیوان شمس برگزار می‌شود. هرچند اماکنی که در اختیار برگزار کنندگان قرار گرفته، توسط ارگان‌هایی همچون حوزه هنری ، شهرداری تبریز تامین می‌شود اما سازمان‌دهی و سایر امور اجرایی این جلسات توسط شخص برگزارکنندگان انجام می‌شود.
حسین مهرنگ مدیریت یکی از جلسات مثنوی خوانی را برعهده دارد که هر پنجشنبه ساعت 10 در فرهنگسرای شمس تبریزی در باغ فجر دایر است.
این استاد ادبیات دانشگاه تبریز می‌گوید: جلسات مثنوی خوانی ما از پنج سال گذشته در حوزه هنری استان آغاز شد و پس از آغاز تعمیرات این مجموعه با مساعدت شهرداری تبریز به فرهنگسرای شمس تبریز واقع در باغ فجر منتقل شد.
وی ادامه می‌دهد: حضور عموم شهروندان در این جلسات رایگان است و شعرهایی که در این جلسات خوانده و تفسیر می‌شود به اقتضای سطح علمی حضار انتخاب می‌گردد.
این مثنوی پژوه در ادامه یادآورمی‌شود: انتخاب اشعار و مطالب را خودم برعهده دارم و سعی می‌کنم اشعار را مبتنی بر نیازهای روز و مسائل اجتماعی انتخاب کنم.
وی ادامه می‌دهد: تعداد نفراتی که در این جلسات حضور دارند به صورت میانگین 60 نفر است و هر طیفی از جامعه از این جلسات استقبال می‌کنند.
وی با اشاره به تاثیر ادبیات در زندگی روزمره اظهار می‌کند: انتظار می‌رود که جوانان از این جلسات بیش از دیگران استقبال کنند چرا که ادبیات کلاسیک به ویژه مثنوی معنوی راهگشای مشکلات روزمره هستند و با توجه به محوریت تدریس استاد می‌توان از آن کلاس‌ها بهره برد.
او یک جلسه مثنوی خوانی دیگر با تدریس استادحاجی‌بلند و جلسه‌ای دیگر با تدریس ناصر علیزاده در بنیاد پژوهشی شهریار را از دیگر جلسات پربار مثنوی خوانی عنوان کرد.
مهرنگ همچنین گفت: از مقامات فرهنگی شهر انتظار داریم که با فراهم کردن ملزومات جلسه ما را در برگزاری این جلسات یاری کنند چرا من و اساتید دیگر بدون اینکه بهره مادی از این جلسات داشته باشیم در برگزاری آن ها تلاش می کنیم و هدف ما تنها ارتقای فرهنگی و آشنایی جوانان با ادبیات کلاسیک فارسی و بهره‌مندی از آن در زندگی است.

گفتگو از ندا فرشباف

انتهای پیام/

استقبال کم فروغ جوانان از جلسات مثنوی خوانی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار