یادداشت/
صدای امواج خروشان دریاچه ارومیه، ندای دعوتگر گردشگران
نصر: دریاچه ارومیه در سال هایی نه چندان دور بزرگترین دریاچه ایران و همچنین در زمان پرآبی، دومین دریاچه آب شور دنیا بود، اما به دلیل مداخلات فزاینده انسانی در طول چند دهه گذشته، نظیر ساخت سدها بر روی رودخانههای تغذیهکننده دریاچه، جریان آب ورودی از حوضه آبریز به دریاچه نمک منحرف شده بود و از این رو به دست ما انسانها در حال نابود شدن بود.
دریاچه ارومیه با داشتن بیش از یکصد جزیره کوچک صخرهای زمانی که حال خوبی داشت ، نه تنها میزبان گردشگران از اکثر نقاط کشور و دنیا بود بلکه محل توقف پرندگان مهاجر ازجمله فلامینگو، پلیکان، کفچهنوک،اکراس، لکلک، اردک پیسه، نوک خنجری٬ چوبپا، و مرغ نوروزی بود اما زمانی که دریاچه رنگ آبی خود را باخت و حال بدش که از رنگ پریده و سفیدش پیدا بود، دچار تغییر و تحول در اکوسیستم شد و گردشگران و پرندگان روی خود را برگرداندند.
البته در ماه های اخیر افزایش بارندگی که از اواخر اسفند سال گذشته شروع شده است و در فروردینماه امسال نیز ادامه داشت جانی دوباره به دریاچه ارومیه بخشید، این اتفاقات سبب شد امسال این دریاچه باز هم به سیاق دهه های قبل موفق به جلب و جذب مردمی شود و حاشیه این نگین آبی آذربایجان در اطراف شرف خانه، بناب، شبستر، عجب شیر، بعد از سال ها پذیرای گردشگر بود و بازدید بالایی داشت، همچنین ، بیش از ۶۰ هزار فلامینگو دوباره به این دریاچه رو آوردند و در سواحل آن مشغول استراحت و تغذیه هستند و اگر شرایط اقلیمی فراهم باشد، فلامینگوها ماندگار خواهند بود .
روزگاری پلاژهای میانگذر دریاچه ارومیه محل خاطره سازی گردشگران زیادی بود که امسال صدای امواج خروشان دریاچه ارومیه، گویای این است که این نگین آبی به نقش فرهنگی و گردشگری خود باز می گردد و دعوتگر گردشگران خواهد بود و شاید این امر سبب شود،فعالان گردشگری حاشیهنشین دریاچه ارومیه دوباره بساط پلاژهای خود را پهن کرده و خاطره ساز گردشگران شوند.
این دریاچه یک ظرفیت بکر برای صنعت گردشگری آذربایجان شرقی و غربی به حساب می آید و فرصتی بینظیر در زمینه افزایش درآمد برای جوامع محلی حاشیه دریاچه است اما در حال حاضر به اندازه کافی زیرساخت و آمادگی امکانات لازم برای پذیرایی از گردشگران را ندارد، اگر زیرساختهای تفریحی آن احیا شود دروازه جدیدی از فرصتهای نو به روی دو استان گشوده و عامل توسعه اقتصادی و گردشگری می شود.
اهمیت سرمایهگذاری در بخش گردشگری پارک ملی دریاچه ارومیه بهمنظور جذب گردشگران داخلی و خارجی میتواند سبب زیبایی بیش از پیش این محیط طبیعی شده است و هم، آن را تبدیل به فضایی بکر برای اشتغال زایی جوانان کند، این دریاچه می تواند به یک برند گردشگری برای دو استان تبدیل شود.
گلناز پورنامی
انتهای پیام/
نصر