گزارش اختصاصی نصر/

ازدواج سنتی یا مدرن؟/ افزایش بی سابقه پرونده های ورودی به دادگاه خانواده تبریز

1399/10/16 - 08:04 - کد خبر: 34507 نسخه چاپی

نصر: می توان گفت ازدواج های سنتی که برگرفته از عقل و منطق و مصلحت هستند، از دوام و پایداری بیشتری برخوردار هستند؛ البته ازدواج های سنتی که خانواده ها ارزش قابل توجهی برای دختر و پسر قائل شوند و آنان را مجبور به ازدواج تحمیلی نکنند!

به گزارش نصر، ازدواج به عنوان یکی از مهم ترین رویدادهای زندگی هر دختر و پسری محسوب می شود که در سایه آن نیازهای مادی و معنوی وی نیز برطرف می شود؛ اما نمی توان به طور قطع اظهارنظر نمود که ازدواج سنتی بهتر است یا ازدواج مدرن؛ ولی براساس آمار ارائه شده از سوی دادگاه خانواده مبنی بر علل طلاق های ثبت شده، می توان گفت ازدواج هایی که به صورت سنتی و با نظارت خانواده ها و شناخت طرفین از یکدیگر صورت می گیرند، از دوام و پایداری بیشتری برخوردار هستند؛ چرا که ازدواج سنتی برگرفته از عقل و منطق و مصلحت است؛ البته ازدواج های سنتی که خانواده ها ارزش قابل توجهی برای دختر و پسر قائل شوند و آنان را مجبور به ازدواج تحمیلی نکنند!
با این که عوامل زیادی می توانند در روند افزایش طلاق موثر باشند، اما سبک نادرست ازدواج در سال های اخیر نیز در این افزایش بی تاثیر نبوده است تا آن جا که "محمد نقی پور شادلو"، رئیس دادگستری تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار نصر، حیرت خود را از افزایش بی سابقه پرونده های ورودی به دادگاه خانواده ابراز داشت و گفت: تا به حال این چنین سابقه ای از افزایش پرونده های حوزه خانواده نداشته ایم، که لازم است علل آن از هر جنبه مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد.
وی متوسط پرونده های ورودی به دادگاه خانواده را ماهانه بالغ بر ۲۰۰ پرونده عنوان کرد و اذعان داشت: میزان پرونده های ورودی به دادگاه خانواده در هشت ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، یک هزار و ۹۰۲ مورد افزایش داشته است که رقم بسیار قابل تاملی است!

نقش بازی کردن های دوران دوستی
"علی مختاری"، دکترای جامعه شناس و عضو هیئت علمی و رییس دانشگاه پیام نور آذرشهر در گفتگو با خبرنگار نصر ازدواج را ازدواج دو خانواده و ایل و طایفه باهم دانست و تصریح کرد: ازدواج، تنها ازدواج دو فرد باهم نیست، شاید دختر و پسر در زمان دوستی، فقط همدیگر را بینند؛ اما بعد از ازدواج، آن چیزی را که در زمان دوستی برایشان مهم نبود و به پشت صحنه ها اهمیت نمی دادند، حالا برای هر دو طرف مهم شده است و مورد تحلیل قرار می گیرد.  
وی با بیان اینکه نقشی که انسان ها در مقابل هم بازی می کنند، سه حالت، شامل روی صحنه، پشت صحنه و خارج از صحنه است خاطرنشان کرد: طبق مطالعات انجام شده، دختر و پسر در زمان دوستی، بیشتر نقش روی صحنه را بازی می کنند و به عنوان مثال پسر موقع قرار با دوست دختر خودش، کت و شلوار می پوشد و ادکلن می زند و دختر هم سعی می کند در مقابل پسر طبق میل وی رفتار کند و خودش را باحجاب نشان دهد و موارد متعدد دیگر؛ اما بعد از ازدواج هر دو طرف می بینند که بعضی از حرکات، فیلمی بیش نبوده است.
مختاری افزود: اگر همین دختر و پسر بعد از ازدواج ببینند خانواده هایشان از لحاظ فرهنگی کاملا در تعارض هستند و مسئله ای که برای خانواده یک طرف ارزش محسوب  می شود برای خانواده طرف مقابل به عنوان ضدارزش تلقی شود، همین مساله به بروز اختلاف بین آن ها نیز منجر خواهد شد.
وی افزود: طبق تحقیقی که در زمینه ازدواج و تحکیم خانوده داشتیم، ازدواج هایی که برمبنای عقل و فکر و به صورت سنتی انجام یافته بود استحکام بیشتری نسبت به ازدواج هایی داشتند که آشنایی طرفین در محیط مجازی و براساس دوستی بوده است.
این دکترای جامعه شناس ادامه داد: در مطالعات خود مواردی داشتیم که دختر و پسر نزدیک به 10 سال باهم دوست بودند، اما بعد از ازدواج، کمتر از یک سال نتوانسته بودند در زیر یک سقف باهم زندگی کنند و کارشان به طلاق کشیده شده بود.
وی در پایان به نحوه اجتماعی شدن فرد اشاره کرد و اذعان داشت: برخی افراد براساس چگونگی شکل گیری یافته های شخصیتی خود، رشد شخصیتی دارند، اما با این حال بعضی از افراد با تقویت بعد معنوی خود، سعی دارند تا به ثبات فکری لازم برسند ولی در مقابل، بعضی از افراد نتوانسته است با این حالت خود را تطبیق دهد.

خانواده، مهم ترین بعد ازدواج
"سهیلا کریم زاد شریفی"، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، نیز در گفتگو با خبرنگار نصر مهم ترین بعد در ازدواج را خانواده های طرفین دانست و خاطرنشان کرد: دومین بعد توانمند بودن افراد است و باید همه افراد قبل از ازدواج، گواهی ازدواج داشته باشند که "من تمامی آموزش ها را دیده ام و می توانم با کسی که او هم گواهی ازدواج دارد آشنا بشوم و مدتی باهم در ارتباط باشیم تا بعد از آشنایی با کمبودها و توانایی های هم، زیر یک سقف برویم".
مدرس دوره های مهارت های زندگی با بیان اینکه باید آموزش های قبل از ازدواج کامل باشد، تصریح کرد: در جامعه ما، آموزش های قبل از ازدواج فقط اسم دارند؛ چرا که باید قبل از ازدواج، آموزش صحیح، مبنی بر مهارت افزایی به افراد داشته شود.
کریم زاد شریفی افزود: باید جوانان یک دوره آشنایی سالم با نظارت خانواده ها داشته باشند و با همدیگر، بدون ازدواج رسمی، در ارتباط باشند تا بتوانند از همدیگر شناخت لازم را پیدا کنند و وقتی به نقطه ای رسیدند که می توانند زیر یک سقف بروند، آن موقع ازدواج کنند.

متلاشی شدن ازدواج های ناشی از دوستی های خیابانی
"حکیمه حاجی علی اوغلی"، سرپرست دادگاه های خانواده دادگستری کل آذربایجان شرقی، نیز در گفتگو با خبرنگار نصر با اشاره به این که ازدواج هایی که با نظارت خانواده ها صورت می گیرند، دارای دوام بیشتری هستند خاطرنشان کرد: ازدواج باید با شناخت طرفین و به طور سنتی و با نظارت خانواده ها باشد.
وی افزود: زندگی زوجینی که در شبکه های اجتماعی آشنا می شوند و بدون شناخت از همدیگر، ازدواج می کنند، زود به پایان می رسد.
حاجی علی اوغلی ادامه داد: اگر پرونده های مربوط به طلاق را هم مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می شویم که در این پرونده ها اکثر زوجین از طریق شبکه های اجتماعی باهم آشنا شده اند.
وی با بیان این که دوستی های خیابانی آخر و عاقبت ندارند، خاطرنشان کرد: معمولا در این نوع دوستی ها، پسر بعد از خدشه وارد آوردن به ارزش دختر و بازی با آبروی وی، او را رها کرده و به سراغ دیگری می رود.
حاجی علی اوغلی افزود: دوستی های خیابانی، اگر هم در موارد نادر به ازدواج منتهی شوند، به پایان نمی رسند.
وی در ادامه با تاکید بر مسئولیت پذیر بارآوردن فرزندان، خاطرنشان کرد: ضمن این که تحصیل فرزندان باید از اولویت های والدین باشد، اما مهم تر از آن، مسئولیت پذیر بار آوردن فرزندان می باشد که آثار این مسئولیت پذیری در زندگی مشترک آنان نیز نمایان می شود.
گزارش نصر حاکی است، ازدواج هایی که در هر جامعه ای صورت می گیرد نشان از واقعیت حاکم بر آن جامعه است؛ شاید در ازدواج هایی که براساس آشنایی دختر و پسر از طریق فضای مجازی صورت می گیرد، به دلیل این که دو طرف وابستگی عمیق عاطفی نسبت به یکدیگر پیدا می کنند و براساس همین وابستگی، بساط ازدواج را سریع آماده می کنند؛ چه بسا بعد از مدتی زندگی مشترک که احساسات فروکش می کند و عقل و منطق جای آن را می گیرد، دو طرف به این نتیجه برسند که به درد هم نمی خورند! اما باز هم در این میان هستند ازدواج های مدرنی که به سرانجام رسیده اند.
و در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که امر مقدس ازدواج، چه سنتی و چه مدرن؛ اگر براساس رضایت قلبی و آگاهی کامل و عقل و منطق نباشد، می تواند آسیب زا باشد.

انتهای پیام/
 ازدواج سنتی یا مدرن؟/ افزایش بی سابقه پرونده های ورودی به دادگاه خانواده تبریز فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار