در حاشیه جلسه دولت/

وزیر نیرو: توافق ایران و آذربایجان برای احداث نیروگاه برق‌آبی بر روی رود ارس نهایی شد

1399/10/03 - 15:19 - کد خبر: 34505 نسخه چاپی

نصر: وزیر نیرو با اشاره به جلسه‌ی شب گذشته مقامات ایران با معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان و وزیر انرژی این کشور با مقامات جمهوری اسلامی ایران از نهایی شدمم توافق دو کشور برای احداث نیروگاه برق‌آبی بر روی رود ارس خبر داد.

به گزارش نصر، رضا اردکانیان وزیر نیرو صبح چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت پروژه تکمیل عملیات اجرایی سد خداآفرین، با بیان اینکه «عملیات اجرایی تکمیل سد خداآفرین بر روی رودخانه مرزی ارس سال گذشته آغاز شد»، اظهار کرد: سد خداآفرین می‌تواند حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب را در طول سال تامین کند و اراضی قابل توجهی در پایین دست این سد مشروب می شود؛ پیش از آغاز پروژه تکمیل سد، اراضی بهره‌مند از آن حدود ۷۵ هزار هکتار بودند که امروز ۴۲ هزار هکتار دیگر نیز به این اراضی افزوده شده است.
وی با اشاره به مشروب شدن در مجموع ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی پایین دست سد خداآفرین از آب این مجموعه، افزود: علاوه بر آبیاری اراضی پایین دست، پروژه احداث دو واحد نیروگاه برق آبی با ظرفیت تولید ۲۸۰ مگاوات برق در دستور کار قرار دارد.
وزیر نیرو با اشاره به امضای توافقنامه‌ای میان ایران و آذربایجان در زمینه تکمیل سد خداآفرین و احداث نیروگاه برق‌آبی بر روی رود ارس خاطر نشان کرد: ۴ سال قبل موافقتنامه‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای تکمیل سد و بهره برداری از آن منعقد شد که در ایران به تصویب مجلس نیز رسید؛ در این زمینه از جمله اقداماتی که باید انجام می‌شد این بود که در محاسبه هزینه های احداث سد که توسط جمهوری اسلامی ایران انجام شده بود باید به توافق می‌رسیدیم و هیئتی فنی برای این موضوع تعیین شده بود اما به دلیل بزرگی پروژه و همچنین وجود اختلاف نظرها برای محاسبات فنی، مباحث مرتبط با این موضوع به طول انجامید.
اردکانیان گفت: با پیگیری های متعدد و برگزاری جلسات مختلف خوشبختانه روز گذشته معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان به همراه وزیر انرژی این کشور و همکارانشان مهمان ما بودند و تا پاسی از شب مباحث نهایی انجام شد و این توافق به امضا رسید.
وی تاکید کرد: با توجه به توافق انجام شده و روشن شدن مباحث مالی، بلافاصله برای احداث نیروگاه های برق آبی سد اقدام خواهیم کرد.
انتهای پیام/
 وزیر نیرو: توافق ایران و آذربایجان برای احداث نیروگاه برق‌آبی بر روی رود ارس نهایی شد خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار