مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی مطرح کرد:

نگهداری حدود چهار هزار جلد کتاب خطی در کتابخانه مرکزی تبریز

1399/10/03 - 10:33 - کد خبر: 34469 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه نسخه‌های نفیس خطی نگهداری شده در کتابخانه مرکزی تبریز به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی کشور، گنجینه‌ی میراث معنوی کشورمان است، افزود: حدود ۴۰۰۰ جلد کتاب فقط به صورت نسخه‌ی خطی در کتابخانه مرکزی تبریز نگهداری می‌شود.

به گزارش نصر، شهرام خدایی در گفت‌وگویی با بیان این‌که در کنار نسخه‌های خطی، سایر نسخه‌های نفیس چاپی، سنگی و سربی هم در کتابخانه مرکزی تبریز نگهداری می‌شود که دارای ارزش معنوی هستند، اظهار کرد: البته، در سایر کتابخانه‌های تبریز مثل کتابخانه تربیت نیز نسخه‌های چاپ سنگی وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه در سایر شهرستان‌ها مثل ملکان، مراغه و شبستر نیز نسخه‌های خطی و سنگی مربوط به همان شهرستان‌ها، نگهداری می‌شود، افزود: آذربایجان‌شرقی از نظر غنای نسخ نفیس و خطی در سطح کشور، همتراز با آستان قدس رضوی و کتابخانه ملی تهران ارزیابی می‌شود.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به عضویت ۱۰۰ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان، بیان کرد: امسال به علت شیوع کرونا تمامی اعضای کتابخانه‌های عمومی استان بدون مراجعه و به صورت رایگان مجددا عضو شدند و حتی در هفته کتاب نیز به صورت رایگان عضوگیری کردیم.

رنگ‌آمیزی نمای کتابخانه‌ها با هدف نشاط بخشی
وی در ادامه با بیان اینکه در کشورهای مختلف جهان، از دیوارهای خالی به عنوان محل انعکاس آثار هنری استفاده می‌شود، گفت: در حوزه کتابخانه‌های استان نیز حرکتی شروع کرده‌ایم و دیوارها و نماهای کتابخانه‌ها را با هدف نشاط‌بخشی و جذابیت، رنگ‌آمیزی می‌کنیم.
وی با بیان اینکه چنین حرکاتی برای جذابیت و تنوع بخشی به محیط کتابخانه‌ها، به ویژه محیط بیرونی آن لازم است، افزود: در شهر تبریز هم که طی دو الی سه سال اخیر چندین کتابخانه در قالب همین طرح رنگ‌آمیزی شده است، مشاهده می‌شود که مخاطبان با بشاشیت وارد فضای کتابخانه می‌شوند.
خدایی در ادامه سخنانش به اهمیت توجه به اقتصاد فرهنگ و هنر در جامعه نیز اشاره کرد و گفت: اکسپوی تبریز در راستای عرضه آثار هنری و ایجاد خط ارتباطی بین عرضه کننده و تقاضاکننده آثار هنری نقش موثری داشته و در این رابطه رونق ایجاد کنند.

جای خالی اکسپوی آثار هنری به شدت در تبریز احساس می‌شد
وی با تاکید بر اینکه در تمامی زمینه‌ها(چه در حوزه هنرهای تجسمی و چه در حوزه فیلم، نمایش و ...) باید به اقتصاد فرهنگ و هنر توجه داشته باشیم، اظهار کرد: در آذربایجان شرقی نیز کم و بیش نمایشگاه‌های فروش صنایع دستی برپا می‌شود، اما جای اکسپوی آثار هنری در تبریز به شدت احساس می‌شد که طی چند سال اخیر در راستای برگزاری آن اقدام شده است.
وی با اشاره به اینکه به همت بخش خصوصی، اکسپوی تبریز چهار دوره برگزار شده و پنجمین دوره آن نیز طی ماه‌های آتی برگزار می‌شود، گفت: ضرورت برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی کاملا مشهود بوده و در عرصه فرهنگ و هنر، حرکتی بسیار ضروری است، اما ای کاش در دهه‌های گذشته به این موضوع توجه می‌شد.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه اکسپوی فروش آثار باید در تمامی زمینه‌ها رخ دهد که به عنوان مثال یکی از زمینه‌ها، تولید محتوا در حوزه کتاب، فیلم و... است، افزود: باید در این مباحث نیز به اقتصاد فرهنگ توجه کنیم؛ متاسفانه در شرایط کرونایی نیز در پی ممنوعیت تجمع‌ها، ضربه بزرگی به اقتصاد فرهنگ و هنر وارد شده است.
وی با بیان اینکه امیدواریم با برگزاری باشکوه دوره‌های مختلف اکسپوی تبریز، بتوانیم جایگاه هنرهای تجسمی و موضوع توجه به خرید و فروش آثار هنری و فرهنگی را احیا کرده و مورد توجه اذهان عمومی قرار دهیم، گفت: پیشنهاد دارم که سیاست برگزاری اکسپوی تبریز به گونه‌ای باشد که توجه به هنرمند بومی در محوریت قرار گرفته و در کنار سایر هنرمندان کشوری و حتی بین‌المللی، بخشی ویژه برای هنرمندان و تولیدات هنری تبریز اختصاص داده شود.

امکان برگزاری اکسپوی تبریز به عنوان حرکتی منطقه‌ای و بین المللی
وی با اشاره به اینکه پیشینه مدنی، تاریخی و هنری تبریز از قدیم‌الایام مورد توجه کشورهای همسایه بوده و می‌توانیم اکسپوی تبریز را به عنوان حرکتی منطقه‌ای و بین المللی هم مورد توجه قرار دهیم، اظهار کرد: برپایی نمایشگاه به صورت بین المللی در حقیقت یک ارتباط فرهنگی بوده و فضایی فراهم می‌کند تا آثار هنری عرضه شده به ویژه آثار هنرمندان تبریزی در سال‌های بعد در موزه‌های گران‌سنگ جهانی به نمایش گذاشته شود.
خدایی با بیان اینکه اثری هنری محدود نیست و می‌تواند با مخاطبانش در سراسر جهان و با زبان‌های مختلف، ارتباط برقرار کرده و پیام خود را منتقل کند، افزود: اکسپوی تبریز می‌تواند در پنجاهمین پله خود نیز قرار گرفته و همه باید تلاش کنیم تا هر سال قدم‌های محکم‌تر، اصولی‌تر و با رعایت چشم اندازها برای این اکسپو برداشته شود.
وی با تاکید بر اینکه موضوع فرهنگی و هنری باید از بطن جامعه آغاز شود، افزود: زمانی که یک حرکت از بطن جامعه شروع شود، یعنی پایه و اساس دارد، در اکسپوی تبریز هم باید پایه اصلی را رعایت کرده و هنر تبریز را در محوریت برگزاری اکسپو قرار دهیم. اگر به پایه ریزی اصلی توجه کنیم، در واقع حرکت دارای منبع و ریشه بوده و همیشه بارور خواهد بود.
انتهای پیام/
 نگهداری حدود چهار هزار جلد کتاب خطی در کتابخانه مرکزی تبریز خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار