گزارش اختصاصی نصر/

جرم خیزترین مناطق کلانشهر تبریز/ ناهنجاری های اجتماعی، سوغات حاشیه نشینی

1399/10/07 - 08:54 - کد خبر: 34372 نسخه چاپی

نصر: وقوع میزان بالای جرم و آسیب های اجتماعی در مناطق حاشیه نشین تبریز حکایت از توجه جدی نهادهای مربوطه به این مناطق کلان شهر تبریز می باشد؛ اما می توان گفت همه مردم این مناطق هم خطرناک و بزهکار و یا خلاف کار نیستند، بلکه هستند انسان های شریف و پاکی که در جای جای شهر هم یافت می شوند.

به گزارش نصر، هر وقت از اتوبان پاسداران که می گذری، دامنه های کوه های "عینالی" پر است از خانه هایی که از دور جلوه ای پلکانی دارند.
مناطق حاشیه نشین تبریز که بخش عمده ای از آن، در دامنه های شیب دار ارتفاعات کوه های عینالی در شمال این شهر واقع شده اند؛ علاوه براین که همواره با خطرات و حوادث غیرمترقبه همچون سیل و زلزله مواجه اند، به دلیل مکان قرارگیری، در بهره مندی از خدمات شهری همچون آب، برق، گاز و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی با مشکل مواجه اند.
این خانه ها علاوه بر تاثیر منفی بر زیباسازی چهره شهری، موجب بروز مسائل و مشکلات بسیاری در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی شده است.
یکی از همین مناطق حاشیه ای تبریز، که در شمال شرق این شهر واقع شده است، به گفته مسئولان مربوطه، فقیرترین و جرم خیزترین منطقه این کلان شهر محسوب می شود.
به گفته یکی از مسئولان آگاه در استانداری آذربایجان شرقی، میزان وقوع جرم و آسیب های اجتماعی در این منطقه از شهر آنچنان بالاست که با وجود تنها ۵۰۰ خانوار ساکن در آن، بیش از ۵۰ درصد آسیب های اجتماعی شهر را به خود اختصاص داده است.
همچنین به گفته این مسئول آگاه، طبق تحقیقات و بررسی های انجام شده، محل اقامت اکثریت افرادی که در زندان مرکزی تبریز به سر می برند، همین منطقه است.
این مقام آگاه از خرید و فروش بالای مواد مخدر، حمل سلاح سرد و گرم توسط مردم این منطقه و سایر آسیب های اجتماعی در آن ابراز نگرانی کرد و اذعان داشت: اگر به موقع فکری به حال این منطقه نشود، بزهکاری و آسیب های موجود در آن، همچون سیلی بر بدنه شهر فرو خواهد ریخت و کل تبریز را گرفتار خواهد کرد.
این مسئول آگاه علاوه بر بیان میزان بالای وقوع آسیب های اجتماعی این منطقه، به وضعیت اسفناک اقتصادی مردم آن نیز اشاره کرد و اذعان داشت: متاسفانه فقر و نداری در آن منطقه تا آن اندازه بیداد می کند که حتی خرید یک عدد ران مرغ و یا نیم کیلوگرم روغن جامد معنایی در بین مردم ندارد.
وی افزود: مردم این منطقه هر وقت نیاز به روغن جامد داشته باشند با بردن پیاله به سوپرمارکت، تنها به اندازه چند قاشق روغن نباتی می خرند و اگر قصد خرید مرغ را هم داشته باشند، تنها به اندازه پنج هزار تومان یا کمتر، اقدام به خرید مرغ می کنند.

ناهنجاری های اجتماعی مناطق حاشیه نشین
"محمد حسین حسن زاده"، مدیر کل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز، در گفتگو با خبرنگار نصر اصلی ترین مشکل کلانشهر تبریز را مشکلات مربوط به سکونت گاه های غیررسمی و بافت های فرسوده آن مناطق دانست و تصریح کرد: عدم استحکام ساختمان های مناطق مذکور و خطراتی که آن ساختمان ها را در مولقع بحران تهدید می کند، از مشکلات و نگرانی های عمده شهرداری تبریز است.
وی ادامه داد: مهم تراز این مشکلات، مسایل انسان محور هستند که در این مناطق روی می دهد و ناهنجاری های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، معیشتی و اشتغال و... هستند که مدیریت استان و تبریز را تحت تاثیر خود قرار داده است.
حسن زاده با بیان اینکه این مشکلات در زمان های طولانی و نسل های گذشته ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: برای حل ریشه ای مشکلات مذکور، باید برنامه دراز مدت داشته باشیم؛ در غیر اینصورت، علاوه بر اینکه این مشکلات حل نخواهند شد، بلکه گستردگی و مشکلات حادتری نیز برای شهر ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: الان در برنامه های مدیریت شهری، به سکونت گاه های غیرمجاز نگاه حذفی نداریم، بلکه بیشتر بر روی بازآفرینی شهری و توانمندسازی و بهسازی این مناطق تمرکز داریم که از الویت های مدیریت شهری محسوب می شود.
 حسن زاده به تهیه شناسنامه اجتماعی محلات تبریز اشاره کرد و اذعان داشت: بحث کارشناسی تهیه شناسنامه اجتماعی برای محلات تبریز، کاملا تمام شده است و به زودی وارد فاز اجرایی خواهیم شد که هدف از آن ایجاد شناسنامه اجتماعی برای تمام محلات تبریزاست.
وی افزود: در این شناسنامه قصد بر آن است که برای تمام اتفاقات اجتماعی محلات تبریز، نه فقط سکونت گاه های غیرمجاز، شناسنامه تهیه کنیم؛ که برای اتمام کامل آن، به یک الی دو سال زمان نیاز داریم.
مدیر کل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز مدیریت فعلی این کلانشهر را براساس شهروند محوری دانست و  خاطرنشان کرد: الان مدیریت تبریز این باور است که سکونت گاه های غیرمجاز، بخشی از واقعیت های تبریز محسوب می شوند و در مدیریت، به دنبال فاصله گذاری نیستیم و هیچ امتیازی بین فردی که در مرکز شهر با کسی که در اطراف آن زندگی می کند، نداریم.

30 درصد بودجه دستگاه‌های اجرایی، صرف سامان‌دهی جاشیه نشینی
" علیار راستگو "، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی، احیرا هم در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، بر ضرورت توجه جدی دستگاه‌های اجرایی استان به سامان‌دهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی تاکید کرد و گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت، 30 درصد بودجه دستگاه‌های اجرایی باید برای سامان‌دهی و تقویت زیرساخت‌های عمرانی و خدماتی این مناطق هزینه شود که لازم است در تخصیص بودجه این مهم مورد توجه قرار گیرد.
راستگو افزود: آذربایجان شرقی یکی از استان‌هایی است که جمعیت قابل توجهی از آن در حدود 500 هزار نفر در شهر تبریز و برخی شهرهای بزرگ در سکونت‌گاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند.
وی افزود: به منظور بهره مندی ساکنان این مناطق از خدمات عمومی باید نسبت به بهسازی فضاهای آموزشی، درمانی، فرهنگی و هنری و همچنین گسترش مسیرهای دسترسی به این محلات توجه ویژه‌ای صورت گیرد.
وی، وجود فضای تعامل و همکاری مطلوب میان دستگاه‌های اجرایی و مردم را زمینه ساز ارتقای شاخص‌های زندگی مطلوب در فضاهای شهری و روستایی استان قلمداد کرد و گفت: تجربه تاسیس دفاتر تسهیل گری توسط وزارت کشور نشان می‌دهد که هر کجا توانسته‌ایم اعتماد و همراهی مردم را نسبت به اجرای پروژه‌های مختلف جلب کنیم، با کمترین هزینه به دست آوردهای درخشانی دست یافته‌ایم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: لازم است شهرداری تبریز طبق تفاهم نامه‌ای که با سازمان امور اجتماعی کشور منعقد کرده است، نسبت به راه اندازی دفاتر جدید تسهیل گری اقدام کند.
وی تأکید کرد: توزیع خدمات و فضاهای فرهنگی و اجتماعی در سطح شهرها و روستاهای استان باید به صورت عادلانه و متوازن صورت گیرد تا شاهد کاهش ضریب حاشیه نشینی در استان باشیم.

ایجاد وحدت بین دستگاه ها، زمینه ساز ساماندهی حاشیه نشینی
"علی بدرشکوهی"، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به سابقه تاریخی شکل گیری سکونتگاه‌های غیر رسمی در سطح کشور و استان، کمبود فرصت‌های شغلی در مناطق دوردست و تمرکز خدمات آموزشی و بهداشتی و رفاهی را در شهرهای بزرگ، به‌ویژه مرکز استان از مهم‌ترین عوامل شکل گیری سکونت گاه‌های غیر رسمی ارزیابی کرد.
وی افزود: امیدواریم با ایجاد وحدت رویه میان دستگاه‌های اجرایی استان زمینه سامان‌دهی این سکونت‌گاه‌ها و کاهش آسیب‌های اجتماعی در برخی محلات فراهم شود.
بدرشکوهی از اختصاص 24 میلیارد ریال از اعتبارات تملک دارایی سازمان امور اجتماعی کشور جهت تجهیز مراکز خدماتی، آموزشی و بهداشتی مناطق حاشیه نشین استان خبر داد.
وی افزود: این اعتبارات نشان دهنده عزم جدید دولت تدبیر و امید برای ارتقای سطح خدمات عمومی در مناطق حاشیه نشین است که امید می‌رود سایر دستگاه‌های اجرایی استان نیز خدمت رسانی به شهروندان این محلات را در اولویت کاری خود قرار دهند.

گزارش نصر حاکی است، تراکم بالای جمعیت، کمبود امکانات رفاهی و خدماتی مناسب، محیط زیست نامناسب و از همه مهم تر میزان وقوع بالای آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی، سوغات حاشیه نشینی برای مردم این مناطق از کلانشهر تبریز بوده است؛ اما با وجود همه این مشکلات، به گفته استاندار آذربایجان شرقی حداقل ۲۵ درصد جمعیت این شهر در این مناطق زندگی می کنند.
و در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که نمی توان شخصیت و رفتار یک انسان را تنها از روی محل زندگی وی قضاوت کرد، چرا که هم انسان های خوب و هم انسان های بد در هر نقطه از شهر وجود دارند.
انتهای پیام/
جرم خیزترین مناطق کلانشهر تبریز/ ناهنجاری های اجتماعی، سوغات حاشیه نشینی فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار