گزارش اختصاصی نصر/

خانه های مجردی، منشا فساد/ افزایش تصاعدی خانه های مجردی با کاهش ازدواج

1399/10/03 - 08:53 - کد خبر: 34371 نسخه چاپی

نصر: افزایش مشکلات اقتصادی و به تبع آن کاهش رغبت ازدواج در جوانان، که یکی از مصادیق بارز این موضوع هم افزایش آمار خانه های مجردی در شهر است؛ مسلما تهدیدی بزرگ برای بنیان خانواده محسوب می شود.

به گزارش نصر، زمانی که در یک جامعه آمار بیکاری به حدی بالا باشد که حتی جوانان تحصیل کرده و دانشگاهی با مدارک بالا نیز بیکار باشند و از طرف دیگر، قیمت ها و هزینه های لازم برای اداره یک زندگی مشترک، تا این اندازه سر به فلک کشیده باشند، بدیهی است که جوانان هم تن به ازدواج نمی دهند و به سمت خانه های مجردی برای تامین نیازهای خود روی می آورند؛ تن ندادن به ازدواج های رسمی و شرعی نتیجه ای جز افزایش و رواج ازدواج سفید و فساد در جامعه نخواهد داشت.
علاوه بر افزایش عدم تمایل جوانان به ازدواج، ناپایداری زندگی های مشترک، که روز به روز هم بیشتر می شوند، نیز در افزایش خانه های مجردی موثر هستند.
می توان گفت مهم ترین تاثیری که ناپایداری های زندگی های مشترک بر افزایش خانه های مجردی می گذارند، ازدواج مجدد آقایان و اجاره یا خرید خانه ای مستقل و جداگانه برای همسر دوم خود به دور از چشم همسر اول می باشد و یکی از مناطقی که بیشتر خانه های مجردی در آن قرار دارد شهر جدید سهند است.

سواستفاده مردان از قانون صیغه
یکی از وکلای پایه یک دادگستری استان که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با خبرنگار نصر ضمن محکوم کردن قانون صیغه برای آقایان، اظهار داشت: متاسفانه مردان در ایران از این قانون نهایت سوءاستفاده را می کنند و هر زمان، هر چند زن که بخواهند صیغه می کنند.
وی افزود: این قانون دست مردان را برای خیانت علیه همسرانشان باز گذاشته است و وقتی کسی به آنان اعتراضی می کند می گویند خلاف شرع که نمی کنیم کارمان کاملا قانونی است.
این وکیل پایه یک دادگستری آذربایجان شرقی ادامه داد: اما اگر یک خانم بخواهد در صورت وجود همسر با یک مرد دیگر محرم شود، همین قانون به شدت در مقابل وی می ایستد و او را محکوم می نماید و چه بسا مجازاتی را نیز برای وی تعیین نماید.
وی با بیان اینکه البته در زمان کنونی خانم ها نیز از این قانون استفاده می کنند تصریح کرد: بسیاری از خانم ها در جامعه هستند که همزمان برای چند مرد صیغه می شوند و این کار منبع درآمد بسیار خوبی برای این چنین افرادی گشته است.
وی افزود: روزانه به خصوص آخر هفته ها چندین مورد با ما تماس می گیرند و درخواست صیغه پنهانی برای زنان و مردان متاهل با زنان و مردان دیگر می نمایند، اما چون ما فقط به دنبال کسب روزی حلال هستیم از پذیرش این چنین افرادی خودداری می کنیم.
وکیل پایه یک دادگستری استان ادامه داد: ولی همکاران ما هستند که این افراد را پذیرش می کنند و صیغه محرمیت را بین زن شوهردار و یک مرد دیگر و یا مرد متاهل با یک زن دیگر را جاری می سازند و چون کارشان غیرقانونی است از این راه پول هنگفتی نیز به جیب می زنند.
وی با بیان این که اکثریت کسانی که به این صیغه های پنهانی روی می آورند در خانه های مجردی شهر زندگی می کنند، خاطرنشان کرد: همچنین هتل هایی در سطح شهر تبریز هستند که در اذای دریافت مبلغ هنگفتی، اتاق های هتل خود را در اختیار این افراد قرار می دهند!

خوابگاهی بودن  سهند، دلیل عمده مشکلات اجتماعی
"بابک رضی منش"، فرماندار شهرستان اسکو، در گفتگو با خبرنگار نصر دلیل عمده مشکلات اجتماعی سهند را خوابگاهی بودن این شهر خواند و تصریح کرد: دلیل آن که در شهر خوابگاهی مشکلات اجتماعی زیاد است نداشتن هویت می باشد که در این راستا تلاش داریم با توسعه فضای سبز و تبدیل پارک های بزرگ به پارک های محله ای و همچنین ایجاد کتابخانه های محله ای، شهر را از حالت خوابگاهی خارج کنیم.  
وی افزود: دلیل عمده خوابگاهی بودن این شهر، عدم وجود اشتغال مناسب در آن می باشد.
رضی منش با بیان این که عمده مشکلات اجتماعی از عدم شناخت اتفاق می افتند، تصریح کرد: تلاش داریم برخوردهای اجتماعی را در محلات زیاد کنیم، چرا که مردم در صورت شناخت همدیگر کمتر به سمت ارتکاب جرایم می روند.
وی ایجاد گورستان و بیمارستان و ثبت احوال در سهند را مثلث تشکیل هویت خواند و تصریح کرد: در بحث هویت دادن باید حفظ تعلق خاطر در شهروندان سهندی ایجاد کنیم؛ چرا این شهر باید بعد از 31 سال گورستان نداشته باشد؛ و یا چرا نتوانیم به نام شهر جدید سهند شناسنامه دهیم.

عدم توجه به مشکلات اجتماعی سهند
عالی ترین مقام سیاسی شهرستان اسکو با بیان اینکه 31 سال است که به مسایل اجتماعی و فرهنگی و ورزشی شهر سهند توجه نشده است، تصریح کرد: شهر هم دارای کالبد و هم دارای روح است، اما در طراحی سهند فقط کالبد آن درست شده است و به بعد روحی آن توجهی نشده است.
رضی منش افزود: در این 31 سالی که از توسعه سهند می گذرد، آن چیزی که به آن توجه نشده است مسایل اجتماعی، فرهنگی و ورزشی است.
وی با اشاره به این که شهر سهند برای جمعیت 100 نفر در هر هکتار طراحی شده بود، تصریح کرد: سهند به عنوان یک شهر کاملا ویلایی در یکی از نقاط خوش آب و هوای استان طراحی شده بود که فاز یک آن مصداق این موضوع می باشد.
رضی منش با بیان این که پروژه مسکن مهر تمام ساختارهای طراحی سهند را بر هم زد، تصریح کرد: احداث 37 هزار واحد مسکن مهر در آن، تمام ساختارهای طراحی را بر هم زد که آثار آن هم در حوزه مسایل شهرسازی و هم در حوزه مسایل اجتماعی و فرهنگی خود را نشان داد.
فرماندار اسکو با بیان اینکه پرونده مسکن مهر کلا در شهر جدید سهند بسته شد، خاطرنشان کرد: اما نمی توانیم مدعی شویم تمام مشکلات آن تمام شده است و مسایل ایمنی و... را با جدیت پیگیر هستیم.
رضی منش به مشکلات ناشی از احداث مسکن مهر اشاره کرد و اذعان داشت: عمده مشکل موجود در مسکن مهر، وجود جمعیت نزدیک به 120 هزار نفری در آن است که به این شهر تحمیل شد، اما متناسب با آن زیرساخت های آموزشی و فرهنگی و درمانی و ورزشی و سایر کاربری های که برای یک زندگی لازم هستند اتفاق نیفتاد.
گزارش نصر حاکی است، مسلما افزایش تصاعدی خانه های مجردی در جامعه، امر مقدس ازدواج را زیر سوال خواهد برد؛ موضوعی مهم که باید آن را از جهات مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار داد و همچنین دلایل گرایش جوانان به این مسیر را کنکاش نمود و با ارایه راهکارهای علمی، به طور مدبرانه مانع افزایش خانه های مجردی در جامعه شد؛ که اگر جلوی این افزایش های تصاعدی گرفته نشود، بنیان خانواده نیز جایگاه خود را از دست خواهد داد. البته شایان ذکر است حفظ بنیان خانواده تنها با این مساله حفظ نمی شود، بلکه جلوگیری از افزایش خانه های مجردی، یکی از فاکتورهای  لازم برای حفظ بنیان خانواده محسوب می شود.
 انتهای پیام/
خانه های مجردی، منشا فساد/ افزایش تصاعدی خانه های مجردی با کاهش ازدواج فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار