گزارش «نصر»/

کمبود دستگاه رادیوتراپی در تبریز، داغ دل بیماران سرطانی

1398/07/09 - 14:41 - کد خبر: 3428 نسخه چاپی

نصر: رادیوتراپی یکی از موثرترین روش های درمانی برای سرطان شناخته می شود و عوارض آن از شیمی درمانی و جراحی بسیار كمتر است، اما کمبود این دستگاه در تبریز و آذربایجان شرقی دل بیماران سرطانی را داغ کرده است تا آنجایی که نوبت های درمان بیماران سرطانی برای استفاده از این دستگاه در تبریز به بیش از سه ماه افزایش یافته است.

به گزارش نصر، رشد غیرطبیعی و مهارنشده سلول‌ها می‌تواند منجر به سرطان می شود، در کشورهای پیشرفته، سرطان دومین عامل مرگ و میر و در کشور ما سومین عامل مرگ و میر (بعد از بیماری‌های قلبی، عروقی و سوانح وتصادفات) است و رادیوتراپی یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان سرطان است که می‌تواند به تنهایی یا همراه با سایر روش‌های درمانی مانند جراحی، شیمی‌درمانی یا هورمون‌درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

با این كه شیمی درمانی عوارض بسیار شدید و هزینه بسیار سنگین دارد، اما در تصور عموم اینطور جا افتاده است كه هر فرد مبتلا باید شیمی درمانی شود و در مواردی نیز به جای این كه از رادیوتراپی استفاده شود از جراحی یا شیمی درمانی استفاده می شود و همین مساله می تواند بیماری را تشدید و كیفیت زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار دهد.

این در حالی است که در بسیاری از موارد رادیوتراپی بسیار موثرتر از شیمی درمانی و جراحی و عوارض آن بسیار كمتر است؛ بیماری كه رادیوتراپی می شود می تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد و دچار عوارض ظاهری نشود

تحقیقات نشان داده است که 40 درصد سرطان ها را می توان با استفاده از رادیوتراپی درمان كرد، با این حال این روش درمانی آن چنان كه باید در كشور ما شناخته نشده است و به آن اهمیت داده نمی شود.

درست که یك دستگاه رادیوتراپی چندین میلیون دلار قیمت دارد اما در صورتی كه این دستگاه ها به تعداد لازم در كشور فراهم شود، می توان از صرف سالانه میلیون ها دلار برای وارد كردن داروهای درمان سرطان جلوگیری كرد و همچنین با یك دستگاه رادیوتراپی می توان ماهانه حدود 100 بیمار را تحت درمان قرار داد.

در حال حاضر تجهیزات مربوط به رادیوتراپی به اندازه لازم در كشور و آذربایجان شرقی وجود ندارد و نسبت به شاخص های جهانی با كمبود مواجه است و این كمبود موفقیت در درمان سرطان را تحت تاثیر قرار می دهد و همچنین علاوه بر كمبود، دستگاههای رادیوتراپی موجود در ایران پیشرفته و به روز نیستند.

این در حالی است که تبریز نیز به عنوان قطب پزشکی منطقه شمالغرب کشور شناخته می شود و این شهر پتانسیل بالایی در جذب توریسم درمانی دارد و ارتقای امکانات درمانی و پزشکی در این مناطق می‌تواند منجر به افزایش توریسم و مراجعان در بخش پزشکی می‌شود.

شنیده ها حاکی است، نوبت دهی در رادیوتراپی برخی بیمارستان ها در تبریز حداقل از دوماه تا سه ماه هست و این احتمال وجود دارد در طول نوبت یا تاخیر درمان بیماران جان خود را از دست بدهند و از سوی دیگر از دست دادن زمان درمان همه برنامه های متخصصان و بیماران را هدر می دهد چون در صورت تاخیر هر لحظه احتمال عود بیماری وجود دارد .

این گزارش می افزاید، جواد راستی، به عنوان فردی که از سال ۱۳۹۴ با بیماری سرطان درگیر است، می گوید: اخیراً نیز به دلیل عود کردن بیماری مجبور هستم تا مرحله ای جدید از درمان را با استفاده از دستگاه رادیوتراپی طی کنم، ولی مشکل اساسی که این روزها متوجه شده ام، کمبود شدید دستگاه رادیوتراپی در شهر تبریز و استان است.

وی می افزاید: در حال حاضر یک دستگاه در بیمارستان شهید مدنی وجود دارد که تکنولوژی بروز ندارد و از طرفی به علت پائین بودن هزینه های درمان، نوبت دهی آن برای شروع درمان چند ماه طول می کشد و معلوم نیست که در این چند ماه انتظار، وضعیت بیمار به چه شکلی خواهد شد و یک دستگاه هم در بیمارستان بین المللی ولیعصر ( عج ) وجود دارد که توانسته اند بخشی از مشکلات بیماران مبتلا به کانسر (سرطان ) را حل کنند.

وی می گوید: بدون تردید تک تک مسئولین در جریان ضرورت و حیاتی بودن این دستگاه بوده اند و می دانستند که اگر در روند درمان بیماران ، تأخیر زمانی بیفتد معلوم نیست چه سرنوشتی داشته باشند.

این گزارش حاکی است، سونیا اندیش نائب رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز در صحن علنی از کوتاهی در خرید دستگاه رادیوتراپی در استان اشاره کرد و گفت: تبریز از کمبود دستگاه رادیوتراپی رنج می برد‌.

وی در تذکری از تعلل دستگاه های مسئول در ارتباط با خرید دستگاه رادیو تراپی انتقاد کرد و اظهار داشت: شهر تبریز به قطب درمان در منطقه ی شمالغرب کشور تبدیل شده است.

وی وجود تنها دو دستگاه رادیوتراپی در استان را که پاسخگویی نیاز بیماران سرطانی در منطقه نیست را نقطه تاریکی برای شهر دانست و افزود: متاسفانه بی توجهی وزارت بهداشت، استانداری و نمایندگان مجلس امکان تهیه دستگاه جدید را برای استان با مشکل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه با وجود این دو دستگاه فعلی و مشکلاتی که گاه برای این دستگاه ها پیش می آید و زمان مورد نیاز برای اورهال آنها، نوبت های درمان بیماران سرطانی به بیش از 3 ماه افزایش یافته است که گاه شاهد هستیم، طول عمر این بیماران کمتر از زمان رسیدن نوبت درمان آنها می گردد.

گزارش از گلناز پورنامی

انتهای پیام/

کمبود دستگاه رادیوتراپی در تبریز، داغ دل بیماران سرطانی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار