مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی با حضور در تحریریه نصر خبر داد:

توسعه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی با عنوان ۳۰۷۰/ محدودیت پوشش بیمه ای قالیبافان/ کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری در آذربایجان شرقی

1399/09/27 - 16:58 - کد خبر: 34152 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی از محدودیت پوشش بیمه قالیبافی برای بیمه شدگان جدید خبر داد و اذعان داشت: به دلیل عدم تامین اعتبارات لازم برای تقبل سهم دولتی حق بیمه قالیبافان این نوع بیمه برای بیمه شدگان جدید متوقف شده است.

به گزارش نصر، "جعفر سمساری" با حضور در تحریریه نصر و گفتگو با خبرنگاران این آژانس خبری، تعداد بیمه شدگان قالی بافی را در استان 44 هزار نفر خواند و تصریح کرد: در بین بیمه شدگان قالی بافی، برخی مشاغل غیرمرتبط هم بودند که بالغ بر 20 هزار نفر از آنان طی سنوات گذشته پالایش شدند و در این راستا پیشنهاد داریم به منظور نوسعه هنرصنعت قالی بافی، کمکها و حمایتها را به سمت کارگاه های قالی بافی سوق یابد.

وی با بیان این که در بیمه قالی بافی بیمه شده هفت درصد سهم بیمه شده را پرداخت می نماید، اظهار داشت: قانون بیمه قالی بافی که در سال 1389 تصویب شده است، قالی بافان تک باف خانگی را  تحت پوشش قرار می داد که هفت درصد حق بیمه سهم بیمه شده را به این سازمان پرداخت می نمایند و 20 درصد بقیه پرداخت بیمه نیز بر عهده دولت است.

سمساری با بیان این که در قانون برنامه ششم توسعه هم ذکر شده است که هرگونه بار مالی که برای صندوق به وجود می آید باید منابع  آن پیش بینی و تخصیص یابد، افزود: اما متاسفانه در سال های اخیر، دولت اعتبارات لازم را به این سازمان پرداخت نکرده است تا بتوانیم بیمه شده جدید را تحت پوشش قرار دهیم و سازمان هم فقط همان بیمه شدگان قبلی را تحت پوشش قرار دارد که اگر در سال های آتی بودجه ای برای این منظور در نظر گرفته شود سازمان اقدام به تحت پوشش قرار دادن افراد جدیدی برای این منظور می نماید.

وی با اشاره به این که بالغ بر 18 نوع بیمه داریم، خاطرنشان کرد: تمام مشاغل فاقد کارفرما می توانند به عنوان بیمه شدگان اختیاری و یا حرف و مشاغل آزاد در این سازمان بیمه شوند.


حذف دفترچه های کاغذی در آینده نزدیک
مدیرکل تامین اجتماعی استان به امهال حق بیمه شامل مشاغل ناشی از آسیب ویروس کرونا اشاره کرد و اذعان داشت: مشاغلی که به تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا رسیده باشند، شامل این حق بیمه می شوند؛ که در عید امسال 14 فعالیت و اخیرا ۱۲ فعالیت مورد تصویب این ستاد قرار گرفت.

وی با بیان این که صنعت گردشگری و تفریحی هم جز مشاغل ناشی از آسیب کرونا قرار گرفته اند، تصریح کرد: مشاغلی مانند گردشگری و تفریحی، رستورانها، مراکز آموزشی و ... می توانند با ارایه حق بیمه کارکنان، حق بیمه خود را بعد از اتمام سال به صورت اقساطی پرداخت نمایند.

سمساری به پررنگ تر شدن خدمات غیرحضوری این سازمان در ایام کرونا اشاره کرد و اذعان داشت: طرح ۳۰۷۰ به‌منظور غیرحضوری شدن ۳۰ خدمت حضوری به‌منظور کاهش ۷۰ میلیون بار مراجعه در سازمان در حال اجرا می باشد  شامل 30 نوع خدمت می شود که تاکنون در این سازمان که از ۱۹ آبان ماه تا بهمن ماه رونمایی خواهند شد و تا کنون زیرساخت های لازم برای ارایه 13 نوع خدمت غیرحضوری فراهم شده است.

وی با بیان این که تمام ابلاغ های این سازمان هم به صورت اینترنتی ابلاغ می شود، ادامه داد:  اولین مورد از این 30 خدمت، پرداخت هدیه ازدواج بود و همچنین بررسی تکفل فرزندان اناث بود‌ که غیرحضوری شده است.

وی در ادامه از حذف دفترچه های کاغذی در آینده نزدیک خبر داد و خاطرنشان کرد: با راه اندازی نسخه های الکترونیکی، دفترچه های کاغذی نیز به طور کلی حذف می شوند و ارایه خدمات تنها بر اساس ارایه کد ملی بیمار خواهد بود.

مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان با اشاره به این که آمادگی لازم و کافی را برای ارایه خدمت به  کلینیک ها و مطب ها و سایر مکان های مورد نیاز به نسخه های الکترونیکی را داریم، تصریح کرد: در حال حاضر تمام پزشکان استان به نسخه الکترونیکی مجهز نشده اند؛ در صورت تکمیل نسخه الکترونیکی، بیماران با مراجعه به داروخانه ها و تمام مراکز عکسبرداری و رادیولوژی، تنها با ارایه کد ملی داروهای و خدمات مورد نیاز خود را دریافت نماید.

56 هزار راننده بیمه شده در آذربایجان شرقی
سمساری به تعداد کل رانندگان بیمه شده در حوزه حمل و نقل استان اشاره کرد و اذعان داشت: نزدیک به 56 هزار نفر راننده درون و برون شهری که در حمل و نقل عمومی فعالیت دارند، جز بیمه شدگان این سازمان هستند.

وی با بیان این که این افراد با حق بیمه ۱۳/۵ درصدی بیمه می شوند، افزود: 3.5 درصد حق بیمه این افراد را سازمان هدفمندی یارانه ها و 10 درصد آن را هم دولت پرداخت می نماید.

سمساری از عدم پذیرش رانندگان جدید به منظور تحت پوشش قرار دادن این افراد خبر داد و تصریح کرد: از سال 1393 که کلا کمک دولت برای بیمه این افراد حذف شد، بنابراین هرکسی که بخواهد از سازمان تاکسیرانی و حمل و نقل عمومی بیمه شوند باید حق بیمه را به طور کامل، که شامل حداقل 27 درصد حقوق فرد است، پرداخت نماید و با از بیمه حرف و  مشاغل آزاد یا بیمه اختیاری استفاده کنند.

وی در ادامه به بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران اشاره کرد و اذعان داشت: طبق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، افزایش مستمری باید بر اساس نرخ تورم سالانه باشد، که عدم اعمال این موضوع مورد درخواست بازنشستگان در اعمال افزایش سنواتی حقوق است.

مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان به اعتراض مستمری بگیران به متناسب سازی حقوق که در مردادماه اجرا شد، اشاره کرد و اذعان داشت: طبق همسان سازی که صندوق بازنشستگی کشوری انجام داد، مستمری بگیران تا 90 درصد زمان اشتغال می توانند مستمری دریافتی نمایند، که در سازمان تامین اجتماعی با توجه به منابع تامین شده این اتفاق نیافتاد.

وی با بیان این که همسان سازی برای مستمری بگیرانی تابع میزان حقوق و مدت سابقه بیمه پردازی است، خاطرنشان کرد: بحث همسان سازی حقوق همیشه مورد درخواست مستمری بگیران بوده است که در شرایط فعلی، با وجود نرخ بالای تورم مبلغ قابل توجهی  نیست.

وی از کاهش آمار دریافت کنندگان مقرری بیمه بیکاری در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و تصریح کرد: خوشبختانه امسال بعد از شیوع ویروس کرونا، در استان بیکاری بالایی اتفاق نیافتاد و در سال گذشته که تعداد دریافت کنندگان این مقرری 12 هزار نفر بودند، امسال این عدد به 9 هزار و 651 نفر کاهش داشت.


اتوبوسرانی بدهکارترین سازمان به تامین اجتماعی استان
مدیرکل تامین اجتماعی استان به افزایش حق بیمه دریافتی اشاره کرد و اذعان داشت: نرخ حق بیمه این سازمان ثابت است و بر اساسی که حقوق کارگران و حق مسکن آنان افزایش پیدا کرده است، مبلغ حق بیمه هم افزایش پیدا کرده است.

وی به تاثیرگذاری تورم بر این افزایش نیز اشاره کرد و اذعان داشت: با بالا رفتن تورم و با افزایش حداقل ها، حق بیمه هم افزایش پیدا می کند که در این راستا تورم نیز تاثیرگذار بوده است

سمساری، سازمان اتوبوسرانی را جز بدهکارترین نهادها به این سازمان عنوان کرد و اذعان داشت: شهرداری ها نیز از  بدهکارترین نهادها به تامین اجتماعی در استان است و مبلغ بدهی آنان زیاد است.

وی افزود: در سال 1382 وزارت کشور بدهی های مربوط به شهرداری و سازمان اتوبوس رانی را پرداخت کرد.

سمساری ادامه داد: با توجه به شرایط پروژه‌های عمرانی، در آمد شهرداری خیلی پایین آمده است و کارهای ساختمانی هم خیلی کم شده است، پرداخت دیون شهرداری با مشکل مواجه است هر چند اقدامات خوبی انجام شده است .

انتهای پیام/
     توسعه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی با عنوان ۳۰۷۰/ محدودیت پوشش بیمه ای قالیبافان/ کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری در آذربایجان شرقی فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار