با بزرگان علم و ادب (11)/

علی مسیو، روبسپیر انقلاب مشروطیت

1399/09/29 - 12:08 - کد خبر: 34148 نسخه چاپی

نصر: به دنبال انتشار سلسه مطالبی در خصوص بزرگان علم و ادب و سیاست آذربایجان امروز به زندگی علی مسیو مبارز باشعور سیاسی و اجتماعی می پردازیم.

على مسيو فرزند حاج مهدی در سال ۱۲۴۵ در محله نوبر تبریز قدم به جهان هستی گذاشت. وی در جوانی به کار تجارت اشتغال داشت و کارخانه چینی سازی دایر کرده بود.
وی به اتریش و قفقاز و استانبول سفر کرد و زبان فرانسه را به خوبی آموخت. دلیل این که وی را « مسيو » خطاب می کردند، آن بود که وی به تاریخ انقلاب فرانسه تسلط وافری داشت و در سخنانش نمونه های زیادی از آن می آورد.
على مسيو در اثر ارتباط با مبارزان دنیا و مطالعات عمیق، شعور سیاسی و اجتماعی والایی پیدا کرد و به یک انقلابی تمام عیار مبدل گردید؛ به طوری که به «روبسپیر» انقلاب مشروطیت ایران تبدیل شد.
این دلاور مرد قبل از شروع نهضت مشروطه به همراه چند تن از فرزندان انقلابی تبریز، مرکز غیبی تبریز را به وجود آورد. این تشکیلات انقلابی افراد جانبازی را به نام « فدایی » تربیت کرد و از میان مردم عامی، سرداران دلیر به جامعه انقلابی تحویل داد که حماسه های افتخارآفرین دوران جنگ های یازده ماه تبریز را به وجود آوردند.
 وی سه پسرش را تقدیم انقلاب مشروطه کرد و به درجه رفیع شهادت رسیدند و هفت بار منزلش غارت شد ولی او خم به ابرو نیاورد.
اصولا یکی از خصوصیات این بزرگ مرد ایران که گمنام باقی مانده، این بود که اعصابی بسیار مسلط و قوی داشت.
عامل اتحاد و یکپارچگی مجاهدین علی مسیو بود. وی طراح نقشه های «مرکز غیبی تبریز» بود. در زمان وی کمتر کسی بود که به آن همه مسایل اشراف داشته باشد و همچنین تحصیل کرده و اهل مطالعه و تجربه بوده باشد.
قدرت های استعماری چون نتوانستند وی را تطمیع کرده و به سازش بکشانند، او را در سال 1289 در یک میهمانی در کنسولگری روسیه مسموم کرده، از بین بردند و انقلاب نوپای ایران را از رهبری توانمند محروم کردند.
مزار آن مرحوم در شهر قم واقع شده است و خانه تاریخی اش هم اکنون نیز به عنوان یکی از خانه های تاریخی میزبان گردشگران و علاقه مندان به تاریخ مشروطیت است.
انتهای پیام/
علی مسیو، روبسپیر انقلاب مشروطیت نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار