تبریزیم (9)/

آشنایی با وجه تسمیه محله " لک لر " تبریز

1399/09/27 - 11:30 - کد خبر: 34046 نسخه چاپی

نصر: در ادامه معرفی محلات قدیمی تبریز به محله لک لر می رسیم؛ محله ای در هسته مرکزی کهن شهر تبریز که شهرتی دیرینه دارد.

به گزارش نصر، در محله لیلاوا در خیابان شریعتی جنوبی (شهناز) بین محله چرنداب و این محله کوی بسیار قدیمی است که لك لر نام دارد.
در مورد نام محله لک لر اشاره ای کوتاهی است مربوط به عقیده شخصی بعضی صاحب نظران که گویند لک نام طایفه بزرگی بود نظیر طایفه بیات ، افشار، شقاقی ، زنگنه و ... که در روزگاران تسلط ترکان و ترک زبانان بر آذربایجان در تبریز و این استان به قدرت رسیده و به زندگی آبرومندانه ای رسیدند، تعدادی از افراد طایفه لک که صاحب ثروت و مقام اجتماعی بودند برای سکونت خود در مرکز شهر، بهترین مکان را انتخاب کرده باغ بزرگی را خریداری نموده، خانه ها ساختند و کوی و برزن خود را « لکلر » نامیدند و آن دسته از فقیران و کسان متوسط الحال که امکان سکونت در محلات اعیان نشین را نداشتند.
 
 
 
 
 
 
در قسمت شمال غربی منتهی الیه شهر در کنار آجی چای شهر من تبریز در جوار محله حکماوار برای خود مکان سکونتی تدارک دیده و به باغداری و کشاورزی و دامداری پرداخته و نام این محله را به نام طایفه لک « لاکه دیزج - لوكره - لک دیزج » نامیدند یعنی قلعه ای که مردم لک در آن سکونت دارند و از این نام معروف لک در شهر تبریز نام خانوادگی و خانواده های محترمی است چون لک، لک دیزجی، پورلک، لک پور، لکلری ... که نام و نشانی از کوی لکلر محله لیلاوا و نسبتی با روستای لاکه دیزج است.
 
 
 
 

در لغت ترکی لک به معنای کرت و کشتزار و باغات بوده که کشاورزان باغدار در روی آن زمین به کار زراعتی می پردازند و اصطلاح « لکه لمک » درست کردن کرت و کرت کردن و « لکه لتمک » به وسیله دیگری زمین و کرت و درست کردن آمده است.
 

 

 
 

 
 
 
 
 

کوی لک لر لیلاوا از روزگاران قدیم به علت ولادت و سکونت مرحوم حاجی میرزا حسن رشدیه پدر معارف ایران، مرحوم حاج میرزا احمد مدرس از اساتید علوم اسلامی و صاحب مکتب خانه و مدرسه جدید، محل سکونت دانشمند بزرگ اسلام مرحوم مغفور حاج میرزا عباسقلی آقا واعظ چرندابی ( صادق پور وجدی ) شهرت خاصی و اعتبار ارزشمندی در میان سایر محلات تبریز و کوی و برزن های محله لیلاوا دارد و از معروفترین کوچه های لكلر، کوچه شرکت با شرکت دربندی است که باز هم محل سکونت اعاظم و فضلای شهر بود که به خیابان ۱۷ شهریور جدید منتهی می شود.
انتهای پیام/
 آشنایی با وجه تسمیه محله نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 6 نظر

  حسین   سال پیش  

هیچ سندی وجود نداره اینها لک های‌لر باشن
احتمال زیاد لاک های داغستان هستن که زمان صفویه در اینجا ساکن شدند.

  محمد   سال پیش  

بدون شک از شاخه لرهای لک هستند که در سالیان دور در آنجا ساکن شده اند

  محمد   سال پیش  

بدون شک از شاخه لرهای لک هستند که در سالیان دور در آنجا ساکن شده اند

  محمد   سال پیش  

بدون شک از شاخه لرهای لک هستند که در سالیان دور در آنجا ساکن شده اند

  سپهر   3 سالها پیش  

زنده باد لکستان بزرگ
این حله کلا لک زبان هست البته نسبت به چیزی که الان هست جمعیتشون خیلی پخش شده بین‌مردم اذری اما همچنان اصالت خود را حفظ کرده اند

  حیدر   3 سالها پیش  

تعدادی از ایلهای لک و لر از سالها پیش در آذربایجان شرقی و غربی حضور داشتن و این اسم از اوناست.ایل لک چهاردولی هنوز تو آذربایجانن.بیخود اونهارو با تحریف ترک جا نزنین
پژوهشیار