گزارش اختصاصی «نصر» از بحران تکراری آلودگی هوای تبریز/

علامت «تشدید» آلودگی هوا روی کرونا/ بی خیال قانون هوای پاک و به امید باد و باران!

1399/09/25 - 15:08 - کد خبر: 33994 نسخه چاپی

نصر: آلودگی ادامه دار هوای تبریز بخصوص در فصول سرد سال، سلامت شهروندان تبریزی را مدت هاست تهدید می کند.

به گزارش نصر، هر فردی روزانه حدود 22 هزار بار تنفس می کند و حدود 15 کیلوگرم اکسیژن مصرف می کند، اما انسان به هوایی پاک و سالم نیاز دارد، نه هوایی مملو از آلاینده های سرطان‌زا!
 
با رشد روز‌افزون کلان شهرها و افرایش منابع آلاینده هوا، روز به روز سلامت افراد ساکن در کلان شهرها بیشتر به خطر می افتد و آگاهی نسبت به جوانب مختلف این مسئله، می تواند نقش پر رنگی در حفظ سلامتی شهروندان ایفا کند؛ اما این چیزی از مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست و سایر ارگان های ذی‌ربط برای حفظ سلامت هوای شهرها نمی کاهد.
 
مشکل آلودگی هوای کلان شهر تبریز نه مربوط به امسال و نه سال گذشته است، بلکه سال هاست مردم تبریز گریبان گیر چنین مشکلی هستند که ظاهراً قرار نیست به این زودی ها برطرف شود. مشکلی که حل آن اراده محکم دستگاه های مسئول را در برخورد قانونی با منابع بزرگ آلایندگی هوای تبریز را می طلبد، چیزی که در قانون هوای پاک ابلاغ شده و در لابلای همان بخشنامه ها جا خوش کرده است.

 
تبریز، دومین شهر آلوده کشور!
پزشکان متخصص و رسانه ها هر سال اعلام می کنند که استنشاق هوای آلوده موجب بروز بیماری های خطرناکی مانند آمفیزم، برونشیت مزمن، حساسیت تنفسی، آسم، سرطان ریه، سرطان معده و بیماری‌های قلبی می شود، اما هر سال دریغ از پارسال!
 
استاندار آذربایجان شرقی در رابطه با آلودگی هوای تبریز گفته است: در گذشته‌هایی نه چندان دور، شهر تبریز به باغ شهری مشهور بوده است، اما غفلت و بی توجهی‌ها باعث شده که تبریز فعلی، دومین شهر آلوده کشور باشد.
 
محمدرضا پورمحمدی استفاده صحیح از منابع و امکانات را یکی از اساسی‌ترین مولفه‌های توسعه همه جانبه در جوامع نام برد و افزود: این امر باید با حفظ محیط زیست و به خطر نینداختن زندگی نسل آتی همراه باشد وگرنه چندان اهمیتی نخواهد داشت.
 
گزارش نصر می افزاید، منابع عمده آلودگی هوای کلان شهر تبریز را صنایع عمده آلاینده مانند پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه حرارتی و نیز تردد خودروهای فرسوده تشکیل می دهند. این وضعیت سال هاست علی رغم وعده هایی که داده شده، تغییری نکرده است و قانون هوای پاک که دربرگیرنده تضمین های قانونی لازم برای رفع آلودگی هوای تبریز است، همچنان در کشوی میز مدیران مسئول خاک می خورد!
 

 
بی خیال قانون هوای پاک و به امید باد و باران!
سازمان حفاظت محیط زیست اختیارات و ابزارهای ویژه ای در قانون هوای پاک مصوب 25 تیر ماه 1396 دارد و باید با اجرای این قانون مانع از استمرار همه ساله بحران آلودگی هوا شود.
 
ماده دوم قانون هوای پاک تصریح می کند تمامي اشخاص، دستگاه ها و مؤسسات اعم از دولتي و غيردولتي و دستگاه هايي كه شمول قانون بر آنها مستلزم ذكر و يا تصريح نام است و تمامي اشخاص مستقر در مناطق آزاد تجاري - صنعتي، مناطق ويژه اقتصادي، شهرك ها و نواحي صنعتي موظفند تا مقررات اين قانون را رعايت نمايند. سازمان حفاظت محیط زیست مسؤول نظارت بر حسن اجراي اين قانون مي باشد.
 
سازمان حفاظت محیط زیست و به تبع آن اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی به موجب تبصره دوم همین ماده می تواند با افرادی که در اجرای این قانون خلل ایجاد می کنند، برخورد قانونی کند. تبصره دوم ماده 2 قانون هوای پاک تصریح می کند تمامي دستگاه ها و ارگان هاي ذي ربط در محدوده ضوابط قانوني موظف به همكاري و رعايت الزامات اعلامي سازمان حفاظت محیط زیست مي باشند. مسؤولان و مديران مستنكف از اين حكم، مشمول ماده (576) قانون مجازات اسلامي (كتاب پنجم - تعزيرات) مي شوند.
 
هوای تبریز برای چندمین روز پیاپی همچنان آلوده است و ما برای پاک شدن هوا به امید وزیدن باد و باران نشسته ایم و ظاهراً مسئولان امر هم مثل ما همین طور در انتظار باد و باران ایام تعطیلی کرونایی را سپری می کنند!
 

 
تماس های بی پاسخ با آقای مدیرکل و معاون
تماس چندین باره خبرنگار «نصر» با مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی و معاون وی برای دریافت پاسخ سوالات درباره چرایی عدم اجرای صحیح قانون هوای پاک و استمرار آلودگی هوای تبریز توسط برخی منابع آلاینده سنگین بی پاسخ ماند، اما لازم است برای یکبار هم شده مسئولان امر به ابهامات موجود پاسخ صریحی دهند.
 
در حالی که آلودگی هوای تبریز به قدری شدید بوده که واکنش فعالان شبکه های اجتماعی را هم در پی داشته است، اما روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان در اطلاعیه های خود وضعیت هوای تبریز را تنها برای گروه های حساس جامعه خطرناک اعلام می کند! هر چند این آمار و ارقام توسط سنجشگرهای چندگانه سطح تبریز اعلام می شود، اما باید درباره عملکرد صحیح این دستگاه های سنجشگر هم توضیح داده شود.
 

 
علامت تشدید آلودگی هوا روی کرونا!
کارشناسان معتقدند آلودگی هوا شیوع ویروس کرونا را افزایش می دهد. مطالعاتی که در سازمان بهداشت جهانی انجام شد، نشان می دهد که هر یک واحد افزایش ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در هوا بین ۸ تا ۱۵ درصد مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ را افزایش می دهد.
 
دکتر «ماریا نیرا» مدیرکل بخش سلامت عمومی و محیط زیست آژانس سلامت سازمان ملل در برنامه  سایت WHO  در گفتگو با یک برنامه علمی رادیویی در مورد تاثیر آلودگی هوا بر شیوع کرونا تاکید کرده است ما بسیار نگران هستیم، زیرا آلودگی هوا، همانطور که احتمالاً بسیاری از افراد تاکنون می‌دانند نشان دهنده 7 میلیون مرگ زودرس است که هر ساله به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا ایجاد می‌شود. قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا خطر بیماری‌های سیستم تنفسی را افزایش می‌دهد – و با توجه به این نکته که  کووید 19 عمدتا یک بیماری در سیستم تنفسی است - متوجه خواهید شد که ما حساسیت و آسیب پذیری افرادی را که در معرض خطر آلودگی هوا باشند را بالا در نظر می گیریم.
 

 
وی افزود: بنابراین، باید اطمینان حاصل کنیم که این فشار مضاعف با تاکید بر شناخت علل آلودگی هوا و تلاش در جهت رفع آنها برطرف می‌شود. اما در مورد آلودگی هوا، مهمترین پیشنهادی که می‌توانیم بگوییم این است که، در کشورهایی که میزان آلودگی هوا بسیار زیاد است، باید قوانینی را برای کاهش سطح آلودگی هوا اعمال کنند. باید اطمینان حاصل کنیم که بعنوان شهروند از این واقعیت که آلودگی هوا بر سلامتی ما تأثیر می‌گذارد آگاه هستیم و با این کار از مقامات خود در سطح شهر یا کشور می‌خواهیم که با علل آلودگی هوا مقابله کنند، و به ویژه یکی از مهمترین آنها متوقف کردن استفاده از سوختهای فسیلی است که به شدت در ایجاد آلودگی هوا و به دنبال آن افزایش بیماری‌هایی که در معرض آلودگی هوا ایجاد می‌شوند، نقش دارند.
 
خبرگزاری ایسنا هم در گزارشی نوشت، مطالعه جدید محققان دانشگاه هاروارد نشان داده است افرادی که در منطقه‌ای با آلودگی هوای زیاد زندگی می‌کنند، احتمال مرگ آنها پس از ابتلا به ویروس کرونا زیاد است.
 
طی این مطالعه محققان به بررسی ذرات معلق ریز هوا متمرکز شده بودند. این ماده که اندازه آن کمتر از ۲.۵ میکرون است، یک آلاینده خطرناک است که افزایش اندک و فقط یک میکروگرم بر متر مکعب این آلاینده‌ها احتمال مرگ افراد مبتلا به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ را ۱۱ درصد افزایش می دهد.
 

 
قانون برای اجرا کردن است
گزارش نصر می افزاید، عدم التزام برخی دستگاه های مسئول به نص صریح قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی، بارگذاری بیش از حد جمعیت، صنعت و خدمات بدون توجه به ظرفیت اکولوژیکی، عدم لحاظ اهداف توسعه پایدار در طرح ها، پروژه ها و برنامه های توسعه، بخشی نگری دستگاه های اجرایی و نیز عدم لحاظ شاخص های زیست محیطی در نظام ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی سبب شده است هر ساله بحران آلودگی هوای کلان شهر تبریز تکرار شود.
 
در حالی که قانون هوای پاک سال هاست ابلاغ شده و اجرای صحیح آن می تواند به قدر چشم گیری از میزان آلودگی هوای کلان شهر تبریز بکاهد، شاهد عدم جدیت کافی در اعمال مواد این قانون هستیم. این امر نشان می دهد باید نظارت جدی تری روی اجرای قوانین به خصوص در حوزه حقوق مردم توسط دستگاه های مربوطه اعمال شود.
 
همه ما در همین جامعه زندگی می کنیم و آسیب رساندن به محیط زیست آن، آسیب به همه آحاد آن جامعه است؛ بدانیم آلودگی هوا را می توان اینطور هم تفسیر کرد: مرگ تدریجی مردمان یک شهر! رسانه «نصر» همچنان آماده انعکاس مستند پاسخ ها و عملکرد دستگاه های مرتبط در رابطه با اجرای قانون هوای پاک و کاهش آلودگی هوای کلان شهر تبریز است.
 
گزارش از محمد سهرابی
عکس: رضا عادلی و امیرحسن نامی


انتهای پیام/
 
علامت «تشدید» آلودگی هوا روی کرونا/ بی خیال قانون هوای پاک و به امید باد و باران! محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار