وزارت خارجه ترکیه:

حق پاسخِ متقابل به تحریم‌های آمریکا را برای خود محفوظ می دانیم

1399/09/24 - 23:28 - کد خبر: 33959 نسخه چاپی

نصر: ترکیه با محکوم کردن تصمیم واشنگتن به تحریم مقامات دفاعی این کشور اعلام کرد که حقِ پاسخ متقابل به تحریم‌های آمریکا را برای خود محفوظ می‌داند.

به گزارش نصر، وزارت خزانه داری آمریکا روز دوشنبه چهار تن از مقامات دفاعی ترکیه به همراه «اسماعیل دمیر» رئیس صنایع دفاعی این کشور را که عهده دار تقویت امنیت ملی و مدیریت تأمین فناوری نظامی است، به بهانه خرید سامانه پدافندی «اس -۴۰۰» از روسیه تحریم کرد.
وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای این اقدام واشنگتن را محکوم و مردود دانست و اعلام کرد که حق پاسخ متقابل به این اقدام را برای خود محفوظ می‌داند، حتی اگر این پاسخ به وخیم شدن روابط با واشنگتن بیانجامد.
وزارت خارجه ترکیه همچنین اعلام کرد که این کشور «علیه تصمیم مزبور که به طور گریزناپذیری تأثیری منفی بر روابط دو کشور خواهد گذاشت، گام‌های ضروری را بر می‌دارد. افزون بر این، ترکیه از اتخاذ تدابیری که برای تضمین امنیت ملی خود لازم می‌داند، دست برنخواهد داشت».
وزارت خارجه ترکیه دلایل ادعایی ایالات متحده برای وضع این تحریم‌ها را مردود دانست و تأکید کرد که ادعاها مبنی بر تهدیدآمیز بودن این سامانه‌ها علیه «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) هیچ پایه و اساسی ندارد.
این در حالی است که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا با اعلام تحریم‌های وزارت خزانه داری این کشور علیه آنکارا به ترکیه اطمینان داد که این کشور همچنان متحد مهم آمریکا باقی می‌ماند و ابراز امیدواری کرد که آنکارا با کنار گذاردن سامانه‌های اس -۴۰۰ خریداری شده از روسیه، تعارض موجود را حل و فصل کند.
گفتنی است که خبرگزاری رویترز پیش تر درباره قصد ایالات متحده برای تحریم صنایع دفاعی ترکیه و «اسماعیل دمیر» رئیس آن بر اساس قانون «کاتسا» (قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها) خبر داده بود.
افزون بر تحریم‌ها، واشنگتن ترکیه را تهدید کرده بود که در واکنش به این اقدامِ آنکارا فروش جنگنده‌های نسل پنجم اف -۳۵ را به تأخیر انداخته و یا حتی لغو می‌کند؛ اما ترکیه مصرانه درصدد خرید و استقرار سامانه‌های مذکور بود.
انتهای پیام/
 حق پاسخِ متقابل به تحریم‌های آمریکا را برای خود محفوظ می دانیم خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار