خبر/

دستگاه ایجاد سوختگی آزمایشگاهی پوست در تبریز اختراع شد

1397/12/06 - 13:53 - کد خبر: 339 نسخه چاپی

نصر: محققان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز برای نخستین بار در کشور، موفق به اختراع دستگاه ایجاد سوختگی آزمایشگاهی در پوست با قابلیت تنظیم درجه سوختگی شدند.

به گزارش نصر ، سیدحسین جارالمسجد عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز و یکی از اعضای تیم مخترعان دستگاه ایجاد سوختگی آزمایشگاهی گفت: یکی از مشکلاتی که با استفاده از وسایل و ابزار موجود، در زمینه تحقیقات بر روی سوختگی‌های پوستی وجود دارد، عدم امکان ایجاد سوختگی‌های آزمایشگاهی با درجه و عمق یکسان در حیوانات است.

سیدحسین جارالمسجد، هدف از این اختراع را ایجاد وسیله‌ای برای القای سوختگی‌های با درجه و عمق یکسان با استفاده از دما، زمان و فشار کنترل شده اعلام کرد و افزود: این دستگاه با همکاری مهندس سید ابوالفضل صفوی خلخال برای نخستین بار در کشور اختراع شده، دارای گواهی نامه ثبت اختراع بوده و به شماره ۸۶۶۶۴ در اداره ثبت اختراعات سازمان ثبت و اسناد کشور به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه با استفاده از این اختراع، امکان ایجاد سوختگی‌های آزمایشگاهی با درجه و عمق یکسان جهت انجام تحقیقات، با استفاده از دما، زمان و فشار کنترل شده در تعداد نامحدودی از حیوانات آزمایشگاهی با گونه‌ها و اندازه‌های متفاوت ممکن می‌شود، گفت: این اختراع امکان تحقیقات گسترده در زمینه سوختگی و درمان‌های مرتبط با آن را برای محققان فراهم می‌سازد.

دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز با تشریح بخش‌های مختلف این دستگاه افزود: قسمت اصلی دستگاه شامل یک هیتر الکتریکی بوده که حرارت دلخواه برای القای سوختگی‌های جلدی با درجه و عمق یکسان را در حیوانات آزمایشگاهی تولید می‌نماید و گرمای تولیدی آن توسط یک میکروکنترلر و یک سنسور دمایی متصل به هیتر تحت کنترل قرار می‌گیرد.

وی افزود: بدنه آلومینیومی که این هیتر در داخل آن قرار گرفته، یک قالب آلومینیومی متصل به خود را تا رسیدن به دمای مطلوب اپراتور گرم می‌کند. همچنین اهرم جابه‌جا کننده هیتر و قالب آلومینیومی دارای دو سنسور جداگانه جهت کنترل زمان و کنترل فشار وارد شده توسط قالب آلومینیومی به پوست حیوان مورد آزمایش می‌باشند.

جارالمسجد با اشاره به کاربرد‌های این دستگاه اضافه کرد: بهره‌برداری از این دستگاه که مورد استقبال مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی هم قرار گرفته، امکان تحقیقات منسجم در درمان سوختگی‌های پوستی را فراهم می‌آورد.

دکتر سیدحسین جارالمسجد، عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز و یکی از مخترعان این دستگاه دارای رتبه دانشیار، سابقه انتشار بیش از ۲۵ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخل و خارج کشور، اجرای چندین طرح پژوهشی بوده و عضویت در کمیته اخلاق در پژوهش‌های زیستی دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مدیریت گروه علوم درمانگاهی و ریاست بخش جراحی و رادیولوژی دانشکده دامپزشکی از مسئولیت‌های اجرایی وی به شمار می‌رود.

انتهای پیام /

دستگاه ایجاد سوختگی آزمایشگاهی پوست در تبریز اختراع شد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار