یک متخصص مغز و اعصاب:

نکات کرونایی که مبتلایان به ام اس باید بدانند

1399/09/24 - 09:57 - کد خبر: 33889 نسخه چاپی

نصر: یک متخصص مغز و اعصاب گفت: هر چند برخی از داروهای ام‌اس از جمله اینترفرون‌ها در درمان کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ ولی به معنی ایمنی کامل بیماران مصرف کننده این دارو نبوده و نمی‌توان گفت این بیماران دیگر به کرونا مبتلا نخواهد شد، از این رو باید توصیه‌های بهداشتی رعایت شود.

دکتر مهناز طالبی در گفت‌وگویی اظهار کرد: بیمارانی که داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی به خصوص داروی ریتوکسیماب را دریافت می‌کنند، به علت تضعیف سیستم ایمنی در صورت ابتلا به کرونا ممکن است فرم شدید بیماری را تجربه کرده و یا بهبودی آن‌ها به تاخیر بیفتد؛ البته خود بیماری ام اس هم‌ چون بیماری خودایمنی بوده و باید احتیاط زیادی انجام گیرد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا داروهایی که بیماران ام اس مصرف می‌کنند منجر به تضعیف سیستم ایمنی شده و در این شرایط نیازی به قطع دارو وجود دارد؟، گفت: برخی از داروها منجر به کاهش عملکرد سیستم ایمنی می‌شوند، ولی به هیچ عنوان قطع دارو توصیه نمی‌شود؛ چراکه قطع دارو ممکن است شرایط جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.
وی با اشاره به ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم حضور در جمع، افزود: بیماران ام اس حتما مصرف داروهایشان را زیر نظر پزشک معالج ادامه داده و برای جلوگیری از کاهش لنفوسیت‌ها که نشانگر تضعیف سیستم ایمنی بوده و در حین مصرف بعضی از داروها همانند فینگولیمود و دی متیل فومارات دیده می‌شود، آزمایشات خون دوره‌ای را انجام دهند.
 طالبی در پاسخ به این‌که اگر بیمار ام اسی دچار حمله شود، چه اقدامی باید انجام داد؟، خاطرنشان کرد: حمله شدید نیازمند تجویز کورتون تزریقی بوده و در این صورت پزشک معالج در مورد تزریق سرپایی در درمانگاه یا بستری شدن بیمارستانی تصمیم گیری می‌کند؛ چراکه شرایط هرکدام از بیماران متفاوت است.
وی با بیان این‌که در شرایط فعلی انجام آزمایشات ضروری و MRI در صورت نیاز هیچ مشکلی ندارد، تصریح کرد: مبتلایان به ام اس جهت ویزیت حتما با پزشک مربوطه در ارتباط باشند و در این شرایط برخی از پزشکان ویزیت آنلاین نیز انجام می‌دهند.
این متخصص مغز و اعصاب بر ضرورت مصرف ویتامین c، روی، ویتامین‌های آنتی اکسیدانت نظیر اسید فولیک، ویتامین A، E و D در شرایط فعلی تاکید کرد.
وی با اشاره به این‌که احتمال عوارض مغزی کرونا نادر است، خاطرنشان کرد: در صورتی‌که بیماران مبتلا به ام اس به کرونا ویروس نیز مبتلا شوند، باید به پزشک اطلاع دهند؛ چراکه برخی از داروها در زمان ابتلا به کرونا باید قطع شده و بعد از بهبودی از کرونا مجددا شروع شود.
انتهای پیام/
نکات کرونایی که مبتلایان به ام اس باید بدانند خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار