نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در گفتگو با «نصر» تاکید کرد؛

ایران و ترکیه همواره باید در کنار هم قرار گیرند/ نماینده شازند صلاحیت حضور در کمیسیون امنیت ملی را ندارد

1399/09/24 - 02:05 - کد خبر: 33884 نسخه چاپی

نصر: نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو گفت: نماینده ای که امروز پشت تریبون مجلس چنین صحبت های باطلی را مطرح کرد، صلاحیت حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را ندارد و حتما کمیسیون امنیت ملی در این رابطه تصمیم بگیرد.

به گزارش نصر، "احمد علیرضابیگی" در واکنش به اظهارات توهین آمیز نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی که موجب اعتراض نمایندگان آذربایجانی در جلسه امروز مجلس شد، گفت: اساساً نوع دیدگاه نماینده شازند با مبانی ما متفاوت بود و ارزیابی که ایشان از صحنه تحولات منطقه داشته، ارزیابی غلطی بود. بالاخره ایشان نماینده مردم هستند و نظرشان برای خودشان محترم است، اما وقتی ما این دیدگاه ها را با نظر مقام معظم رهبری درباره سیاست های کلی سیاست خارجی کشور مقایسه کنیم، مشخص می شود که این صحبت های توهین آمیز نماینده شازند حتماً غلط و باطل است.
 
طمع دولت برای توافق با کدخدا عامل بی تفاوتی به کشورهای همسایه
وی افزود: سیاستی که دولت آقای روحانی تا امروز اتخاذ کرده است، طمع نتیجه بخش بودن مذاکرات با کدخدا بوده که این باعث شده دولت و وزارت امور خارجه در خوشبینانه ترین حالت نسبت به کشورهای همسایه بی تفاوت باشد و در بدبینانه ترین حالت هم این بوده است که عده ای غربگرا در کشور برای اینکه کشور را مجبور به تسلیم در سیاست های غرب کنند، نقاط تنفس کشور را با بی توجهی به کشورهای همسایه مسدود کرده اند تا روابط با کشورهایی مانند امارات و عمان در جنوب و ترکیه در غرب کشور را که در دور زدن تحریم ها ابزار خوبی برای کشور بودند، با مشکل مواجه شوند.
 
بیگی ادامه داد: ترکیه در دور زدن تحریم ها در کنار ایران بوده و حتی معافیت صدور گاز ایران به این کشور را هم گرفته است. اما دولت تمام سعی خود را می کند تا آخرین روزنه های دور زدن تحریم های کشور را هم مسدود کند. همه این رفتارهای دولت در حالت خوشبینانه ناشی از ضعف درک شرایط منطقه است، اما مقام معظم رهبری حدود هشت ماه پیش به دولت تاکید کردند که از گسترش روابط با همسایگان غافل نشود، آقای ظریف هم چند سفر منطقه ای در این راستا انجام داد، اما بعداً این سیاست پیگیری نشد.
وی ادامه داد: حالا اگر از آقای ظریف بپرسیم که در چند سفارتخانه ایران رایزن اقتصادی فعال داریم، به شما قول می دهم که نخواهند توانست بیشتر از دو-سه رایزن اقتصادی فعال در سفارتخانه های جمهوری اسلامی در کشورهای هدف را نشان دهند، یعنی وزارت خارجه جمهوری اسلامی با این عرض و طول به غیر از دو سه کشور رایزن اقتصادی فعال ندارد. همه این ها حکایت از این می کند یک سناریوی حساب شده در جریان است که در شرایط سخت تحریم، باعث متاصل و درمانده شدن کشور شوند.
 
وزارت امور خارجه تماشاگر منفعل بحران قره باغ
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: مگر ما می توانیم با جمهوری آذربایجان که پیشینه تاریخی، فرهنگی، زبانی مشترک داریم، از این همه ظرفیت استفاده نکنیم؟
 
بیگی افزود: وقتی تنش به وجود می آید، حرف های بی ربط زیادی گفته می شود، اما ما حتما باید سنجیده رفتار کنیم. در این گرد و خاک و ایجاد تنش ها حتما عده ای هم نفع می برند. وقتی مقام معظم رهبری درباره اشغال قره باغ موضع گیری کاملا شفاف و صریحی می کنند و اعلام می کنند که باید اراضی اشغالی قره باغ به جمهوری آذربایجان برگردد، دوستان وزارت خارجه سیاست بی طرفی فعال را اتخاذ می کنند. فرمایش مقام معظم رهبری که خیلی صریح و شفاف بود، در سال های گذشته هم تاکید کرده بودند که قره باغ خاک اسلام است و باید به جمهوری آذربایجان بازگردد و در هنگام مناقشه اخیر هم دوباره تاکید کردند که ارمنستان باید اراضی اشغالی را تحویل دهد، اما چرا وزارت امور خارجه این طور منفعلانه عمل کرد؟
 
وی گفت: در عالم سیاست کشوری که صریح اعلام موضع می کند، هم هزینه اش و هم منفعتش را بر عهده می گیرد. ترکیه هم در قضیه بحران قره باغ خیلی صریح اعلام موضع کرد و امروز هم میوه صراحتش را می چیند و ما هم که وزارت امور خارجه مان منفعل بود و هیچ ابتکاری به خرج نداد، باید تماشاگر باشیم.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما به آقای عراقچی در هنگام سفر منطقه ای به آذربایجان، روسیه و ارمنستان گفتیم که در این سفر چند نفر از نمایندگان استان های آذربایجان را همراه کنند تا در مذاکرات بتوانند نقش مثبتی داشته باشند، اما دوستان وزارت خارجه بدیهی ترین ابتکارات را هم به خرج ندادند و وزارت امور خارجه در بحران قره باغ کاملا منفعلانه عمل کرد.
 
نماینده شازند صلاحیت حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را ندارد
بیگی افزود: این یک واقعیت است که همه کشورها بخصوص قدرت های منطقه ای همواره تلاش می کنند سطح نفوذ خود را گسترش دهند و ترکیه هم از این امر مستثنا نیست، اینکه به مقامات کشورهای دیگر آن هم در خانه ملت توهین کنیم، درست نیست.
 
وی گفت: نماینده ای که امروز پشت تریبون مجلس چنین صحبت های باطلی را مطرح کرد، صلاحیت حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را ندارد و حتما کمیسیون امنیت ملی در این رابطه تصمیم بگیرد. این بار اول ایشان نبود و در مورد قرارداد چین هم اظهارات غلطی انجام داده بود که بازتاب بسیاری بدی در اذهان عمومی پیدا کرد و موجب ناامیدی مردم و از دست رفتن اعتماد عمومی شد.
 
همکاری های ایران و ترکیه ادامه خواهد داشت
بیگی در مورد آینده روابط ایران و ترکیه نیز اظهار کرد: رهبران دو کشور ایران و ترکیه به یک شناخت و استنباط صحیحی از یکدیگر و شرایط منطقه دست پیدا کرده اند و این شناخت برای دیروز و امروز نیست و ما در یکصد سال اخیر هیچ تنش و درگیری را در مرزهای دو کشور شاهد نبوده ایم و مرزهای ایران و ترکیه مرزهای دوستی و آرامش بوده است. هم ترکیه و هم ایران باز هم در چهارچوب منافع مشترک با یکدیگر همکاری خواهند کرد.
 
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر به تماس تلفنی وزیر امور خارجه ترکیه با ظریف اشاره کرد و افزود: با توجه به اصلاحی که آقای چاووش اوغلو در گفتگو با وزیر امور خارجه کشورمان درباره اظهارات رئیس جمهوری ترکیه در رژه پیروزی جمهوری آذربایجان داشت، سوءتفاهم پیش آمده حل شده است و در واقع رهبران دو کشور بعد از این باید وجهه همت خود را بر این قرار دهند که سنجیده تر رفتار کنند. بالاخره ترکیه هم مشکلات و دشمنانی دارد و لبه تیز تیغ تحریم ترکیه را هم تهدید می کند. دو ملت و دولت ایران و ترکیه باید در این شرایط حساس و بحرانی خاورمیانه همواره در کنار هم قرار گیرند تا به عنوان دو دولت مقتدر ایفای نقش کنند.
 
بیگی به خواب آشفته قدرت های فرامنطقه ای برای اختلاف افکنی بین کشورهای دوست منطقه اشاره کرد و گفت: این را هم باید توجه داشته باشیم که امریکایی ها برنامه ریزی کرده اند تا دولت های قدرتمند منطقه را به وسیله ایجاد اصطکاک بین همدیگر تضعیف کنند. این طوفان ها و نوسانات زودگذر نمی تواند خللی در روابط مستحکم دو کشور برادر ایجاد کند، بالاخره اصول ها ثابت هستند و شرط بقای همه ما این است که با وحدت بتوانیم امنیت منطقه را تامین کنیم و قدرت های فرامنطقه ای را اخراج کنیم. بهترین تجربه در این رابطه موضوع تحریم قطر بود و اگر ایران حریم هوایی خود را در اختیار قطر قرار نمی داد، این کشور تسلیم فشارها می شد. حالا بگذریم از اینکه فضا را ما باز کردیم، اما نفع چندانی از بازار قطر نبردیم، متاسفانه ما نمی توانیم از امتیازاتی که در اختیار داریم، به نفع کشور استفاده کنیم.
 
آقای ظریف در عمل آذربایجان را عزیز بدارد
وی در واکنش به قسمتی از توئیت وزیر امور خارجه در مورد «آذربایجان عزیز» که در شبکه های اجتماعی بازتاب گسترده ای یافته بود و در پاسخ به این سوال که «آذربایجان چطور باید عزیز شمرده شود؟» گفت: وقتی آذربایجان عزیز است، این عزیزی آذربایجان باید یک جایی دیده شود. حداقل وزارت امور خارجه باید در حوزه خود از ظرفیت های تبریز و آذربایجان بهره گیرد. ولی واقعیت این است دوستان وزارت خارجه از برگزاری برنامه های بزرگ بین المللی در تبریز واهمه دارند. زمانی که بنده استانداری آذربایجان شرقی را بر عهده داشتم، عبداله گل (رئیس جمهور وقت ترکیه)، احمد داوود اوغلو (وزیر خارجه وقت ترکیه)، ایوو موالس (رئیس جمهور وقت بولیوی) و... به تبریز رفت و آمد داشتند و رئیس جمهور وقت دیدار خود با وزیر امور خارجه ترکیه را در تبریز انجام داد. رویه دولت این بود که تبریز حلقه اتصال اوراسیا و ترکیه باشد، وقتی که دولت تبریز را نخستین پایتخت شیعه جهان اسلام اعلام می کند و... همه این ها عزیز کردن تبریز و آذربایجان است.
 
بیگی ادامه داد: اما متاسفانه دوستان وزارت امور خارجه از نقش دادن به تبریز در سیاست خارجی واهمه دارند و رفتارهای افراطی گروه هایی معدود را بهانه ای برای توجیه قضاوت و رفتار خودشان کرده اند و رفتار عده ای بسیار کمی را به اکثر مردم آذربایجان تعمیم داده اند. آقای ظریف چند ماه دیگر هم در وزارت خارجه وقت دارد تا آذربایجان را واقعاً عزیز بدارد.
 
وی در پایان تاکید کرد: ما به کشورمان و جمهوری اسلامی متعهد هستیم و برای حفظ تمامیت ارضی آن خون داده ایم، اما با ابراز وجود و کارشکنی های افراد بی کفایت ناراحتیم. ما نماینده ملت ایران هستیم و همان کسانی هستیم که علم مشروطیت را در ایران بلند کردیم و در برهه های تاریخی نقش آفرینی کردیم و امروز هیچ دلیلی ندارد در قبال بی کفایتی ها سکوت کنیم.
 
انتهای پیام/
ایران و ترکیه همواره باید در کنار هم قرار گیرند/ نماینده شازند صلاحیت حضور در کمیسیون امنیت ملی را ندارد محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 2 نظر

  تیمور   3 سالها پیش  

آقای بیگی واقعیتها را میگوید، آقای بیغش حتی با زبان دیپلماسی هم آشنا نیست، بودن وی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به جز ضرر حاصلی برای کشور ندارد.

  رسول داغسر   3 سالها پیش  

ساغ اول آقای بیگی. سیزلرین کمگی ایله غربین میسیوندارلارین مملکتدن قووابیلروخ. حداقل اویونلارینی پوزابیلروخ. شازند نماینده سی و حتی آیری بعضی به اصطلاح مسئوللار، خوشبینانه ترین حالتده جاهلدیرلر. جاهل اولدوقلارینی قبول ائلمه سه لر خائندیرلر و دین و نظامین دالیسینا گیزلنیب، مملکته ضرر وئریللر بیله بیله اولسا خائن، بیلمیه بیلمیه اولسا جاهلدیلر. وار اولسون وطن پرست انسانلاریمیز. خوشبختانه آذربایجان میللتی گورسدیب کی وطن پرستین کیم اولدوغونو بیلیر. آغیزلاردان چیخان سوزلره یوخ گورولن ایشلره باخیر...
پژوهشیار