معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم:

سه دانشگاه آذربایجان‌شرقی مشمول طرح آمایش آموزش عالی است

1399/09/23 - 21:16 - کد خبر: 33877 نسخه چاپی

نصر: معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه 120 موسسه آموزش عالی دولتی 90 موسسه مشمول طرح آمایش هستند، افزود: در آذربایجان‌شرقی نیز دانشگاه‌ شهید مدنی آذربایجان، دانشگاه مراغه و دانشگاه بناب علی‌رغم پیشرفت‌های مطلوب و پتانسیل‌های خوب، مشمول طرح آمایش هستند.

به گزارش نصر، غلامحسین رحیمی در نشست روسای دانشگاه‌های آذربایجان شرقی، با تبریک هفته پژوهش و فناوری، افزود: پیشرفت‌های خوبی در دانشگاه‌های استان از نظر کمی و کیفی در برخی امور صورت گرفته و پتانسیل‌ها و امکانات خوبی نیز در دانشگاه‌های استان وجود دارد و برای رسیدن به وضعیت مطلوب، همکاری و هماهنگی دانشگاه‌ها در اجرای طرح آمایش آموزش عالی موفقیت‌های زیادی را نصیب استان می‌کند.
وی اضافه کرد: در آذربایجان‌شرقی به جز دانشگاه‌های تبریز و همچنین دانشگاه‌ صنعتی سهند و دانشگاه هنر اسلامی تبریز که به‌عنوان دانشگاه تخصصی حوزه‌های صنعت و هنر از استانداردهای لازم برخوردار هستند، دانشگاه‌ شهید مدنی آذربایجان، دانشگاه مراغه و دانشگاه بناب علی‌رغم پیشرفت‌های مطلوب و پتانسیل‌های خوب، مشمول طرح آمایش بوده و بر اساس آمایش، ضمن ممانعت از ادامه رشد کمی در این دانشگاه‌ها، با توجه به حوزه تخصص هر یک ادامه فعالیت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه بناب در حوزه فنی فعالیت دارد و پیشرفت‌ها و استانداردهای تخصصی در حوزه فنی را دارد، گفت: این دانشگاه، بر اساس طرح آمایش از نظر پژوهشی، علمی و امکانات در این زمینه متمرکز خواهد شد و در سایر رشته‌ها و گرایش‌ها اعم از علوم انسانی و کشاورزی دانشجو پذیرش نخواهد کرد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: همچنین دانشگاه‌های شهید مدنی و دانشگاه مراغه نیز هرکدام بر اساس امکانات و توانمندی‌های موجود در یک زمینه تخصصی فعالیت خواهد کرد و از پذیرش دانشجو در رشته‌های دیگر ممانعت به‌عمل خواهد آمد.
وی در ادامه با اشاره اجمالی به تاریخچه و مفاد طرح آمایش آموزش عالی، افزود: افزایش کمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در چند دهه اخیر موجب ایجاد منابع و امکانات زیاد در سطح کشور اعم از شهرهای کوچک و بزرگ شد و از طرفی با توجه به امکانات فیزیکی، دانشگاه‌ها اقدام به افزایش پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی کرده و موجب پایین آمدن کیفیت آموزش در برخی رشته‌ها شدند.
رحیمی اضافه کرد: با توجه به کاهش تعداد داوطلبین در سال‌های اخیر، عملا برخی از رشته‌ها و دانشگاه‌ها با کاهش دانشجو مواجه شده و امکانات بلااستفاده مانده است، لذا طرح آمایش آموزش عالی بنا به تاکیدات مقام معظم رهبری در سال 94 مبنی بر متناسب سازی فعالیت‌های آموزشی و احساس نیاز متولیان امر در سطح کشور در اولویت قرار گرفت.
وی گفت: این طرح در سال 95 به عنوان مصوبه شورای انقلاب فرهنگی برای اجرا به وزارت علوم ابلاغ شد و در صورت تغییر دولت یا وزیر، در همه دولت‌ها لازم الاجر بوده و هشت زیر مجموعه دارد که منطقه بندی و مدیریت منطقه‌ای آموزش عالی، ماموریت گرائی، رتبه بندی و تضمین کیفیت، نظام جامع آموزش و سنجش از جمله آن‌ها است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سلامت علمی و جلوگیری از سوء استفاده علمی، ارتقاء کیفیت آموزشی و پژوهشی، توزیع عادلانه منابع، ایجاد فرصت‌های برابر، توزیع مأموریت آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز، استفاده از مزیت‌های منطقه‌ای، کاهش تمرکز و جلوگیری از تجمع امکانات، مشارکت دانشگاه‌ها در تصمیم‌گیری و موضوعات ملی و فرااستانی را از اهداف طرح ساماندهی آموزش عالی برشمرد.
وی افزود: ارتقای کیفی سطح تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در آموزش عالی با توجه به توانمندی‌ها و مزیت‌های هر استان، کمک به متناسب‌سازی و متوازن کردن توسعه مؤسسات آموزش عالی در سطح کشور، کاهش بروکراسی ناشی از تمرکز تصمیم‌گیری‌ها در وزارت با واگذاری برخی وظایف به استان‌ها و ایجاد هماهنگی و تبادل تجربیات میان ساختارهای آموزش عالی از دیگر اهداف طرح بوده و این آئین‌نامه به نحوه اجرای وظایف و ساختار سازمانی داخلی موسسات آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی ورود نمی‌کند.
وی، شورای مرکزی مدیریت استانی آموزش عالی کشور را رکن مهم تصمیم گیری و اجرای آمایش آموزش عالی توصیف کرد و افزود: شورای مرکزی مدیریت استانی آموزش عالی مهم‌ترین مرجع اجرای طرح مدیریت استانی آموزش عالی است که ارائه سیاست‌ها و شاخص‌های کلان آموزش عالی مرتبط با طرح مدیریت استانی آموزش عالی، بررسی، تصویب و ابلاغ وظایف و اختیارات مدیریت استانی آموزش عالی، پیگیری، نظارت و ارزشیابی نحوه اجرای صحیح طرح مدیریت آموزش عالی در مقیاس استانی، بررسی مشکلات و تعیین راهکار برای حل و رفع آن‌ها و جلوگیری از انحرافات احتمالی از وظایف اصلی آن است.
رحیمی با اشاره به تحصیل تعداد 600 هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 150 هزار نفر در مقطع دکتری در دانشگاه‌های کشور، افزود: این آمار بالا، یک دغدغه و تهدید برای علم و مسئولین آموزش عالی کشور بوده و برای 30 هزار نفر فارغ التحصیل سالانه دکتری باید اشتغال لازم ایجاد شود که در خوش بینانه‌ترین حالت اشتغال آفرینی برای آن‌ها در بخش‌های دولتی و غیر دولتی هشت هزار نفر است و تکلیف 22 هزار نفر مشخص نیست.
وی، ایجاد پردیس‌های فناوری، مرکز رشد، مناطق ویژه فناوری و پهنه‌های فناوری با هدف افزایش قابلیت اشتغال آفرینی و فراهم کردن زمینه‌های اشتغال آفرینی در میان دانش آموختگان را از اولویت‌های اصلی وزارت عتف برشمرد.

ضرورت تفویض اختیارات به استان‌ها
رییس دانشگاه تبریز نیز در این جلسه، با تبریک هفته پژوهش و فناوری، کلیاتی از اقدامات انجام شده در زمینه تبادل تجربیات و تشریک مساعی دانشگاه‌های استان در سال های اخیر بیان کرده و افزود: همدلی و مشارکت خوبی بین دانشگاه‌های استان وجود دارد و برای اجرایی کردن طرح آمایش نیز می‌توان از این همدلی بهره برد.
میررضا مجیدی بر ضرورت تفویض اختیارات به استان‌ها تاکید کرد و گفت: لازم است وزارت عتف در عین تفویض وظایف به استان‌ها، اختیارات را نیز به استان تفویض کند تا نتایج جلسات و برنامه ریزی مسئولان استانی در استان اجرایی شده و بدلیل نبود اختیارات در استان، به‌وسیله وزارت و یا کارشناس وزارتی لغو نشود.
در ادامه جلسه، روسای برخی دانشگاه‌های استان ضمن استقبال از طرح آمایش آموزش عالی به ارائه نظرات و راهکار در این زمینه پرداختند که در نظر گرفتن رشته و هیئت علمی دانشگاه آزاد به‌عنوان هیئت علمی و رشته استانی، امکان استفاده دانشگاه‌ها از فضا و امکانات آموزشی مازاد یکدیگر، تفویض برخی اختیارات به استان‌ها از طرف وزارت، ضرورت حذف برخی مصلحت اندیشی‌ها در طرح آمایش، توجه به آموزش‌های مهارتی، رفع اشکالات و تسهیل آئین نامه ترفیع پایه برای همکاران پژوهشی و دارای طرح‌های ارتباط با صنعت و... از جمله آن است.
به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، نشست معاون پژوهش و فناوری وزارت عتف با روسای دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی با موضوع آمایش آموزش عالی در دانشگاه‌های استان در تالار علامه جعفری دانشگاه تبریز برگزار شد.
انتهای پیام/
 سه دانشگاه آذربایجان‌شرقی مشمول طرح آمایش آموزش عالی است خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار