مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی تاکید کرد:

ضرورت فرهنگ‌سازی برای اهدای پلاکت و سلول‌های بنیادی‌

1398/07/08 - 13:44 - کد خبر: 3374 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای مشارکت بیشتر اهدا کنندگان خون واجد شرایط به منظور اهدای پلاکت‌ به ویژه پلاکت فریزیس و سلول‌های بنیادی تاکید کرد.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، وحید مثمر در گفت‌وگویی با بیان اینکه خوشبختانه مردم استان ما از اهدای خون به هم نوعانشان، استقبال می‌کنند، گفت: دعوت رسانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد برای اهدای خون نتیجه خوبی داشته و اهدا به صورت مستمر در استان ما جریان دارد.

وی با بیان اینکه 55 درصد اهدا کنندگان استان ما جزو اهدا کنندگان مستمر هستند، اضافه کرد: این میزان از مشارکت هم استانی‌ها در اهداء خون تا حدودی نگرانی در خصوص تامین خون و فراورده‌های خونی برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را برطرف کرده است و از تمامی اهدا کنندگان خون و فرآورده‌های خونی قدردانی می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به تهیه پلاکت به عنوان یکی از فرآورده‌های خونی در انتقال خون آذربایجان شرقی، گفت: با توجه به عمر کوتاه پلاکت‌ها که بسته به شرایط تولید و مدت نگهداری از سه الی پنج روز متغیر است، دغدغه تامین پلاکت برای بیماران یکی از دغدغه‌های اصلی در جهان بوده و تمامی سازمان‌های انتقال خون در دنیا باید فرهنگ اهدا خون را برای بهره‌مندی از پلاکت به صورت مستمر در جامعه ترویج دهند.

مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی با بیان اینکه علاوه بر تهیه خون کامل، تولید پلاسما به صورت مستقیم از دیگر اقدامات در انتقال خون است، اظهار کرد: در این روش پلاسما پس از جداسازی به آزمایشگاه ارسال می‎شود، این فرایند حدود 45 دقیقه زمان می‎برد.

وی با برشماری برخی مشتقات حاصل از پلاسمای خون اضافه کرد: فاکتور 8 و 9، آلبومین و IVIG از جمله مشتقات پلاسمای خون هستند که برای بیماری‌های خونریزی دهنده و سایر بیماری‌ها استفاده می‌شوند. امروزه مصرف فرآورده‌های مشتق از پلاسما در جهان و ایران  رو به افزایش است.

وی اظهار کرد: پلاکت فرزیس، فرآورده دیگری است که به طور اورژانسی به آن نیاز داریم و از هر نفر تا 10 واحد پلاکت به وسیله دستگاه و در شرایط کاملا استریل دریافت می‎شود، در تبریز هم مانند سایر مراکز استان‌های کشور، امکان دریافت پلاکت به روش فرزیس فراهم است.

مثمر از تلاش برای جذب داوطلب پلاکت فریزیس خبر داد و افزود: در صورت جذب این داوطلبان به هنگام نیاز برای اهدای پلاکت با آن‌ها تماس گرفته می‌شود.

وی، پذیره نویسی برای اهدای سلوهای بنیادی را از دیگر اقدامات خاص انتقال خون آذربایجان شرقی عنوان کرد و گفت: به این منظور، پذیره نویسی از میان داوطلبان واجد شرایطی که اهدا کننده هستند، انجام می‎شود.

مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی در پایان با اشاره به تاثیر سالمندی جمعیت کشور در آینده بر چرخه اهدا خون متذکر شد: جذب اهداکنندگان جوان از دغدغه‌های سازمان‌های انتقال خون در کل دنیا بوده و با توجه به دوره سنی تعیین شده برای اهدا خون (18 الی 60 سال) تلاش‌ها برای جذب اهدا کنندگان جوان است.

انتهای پیام/

ضرورت فرهنگ‌سازی برای اهدای پلاکت و سلول‌های بنیادی‌ نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار