خبر/

میزبانی تبریز از 393 شطرنج باز سراسر کشور

1399/09/20 - 11:30 - کد خبر: 33658 نسخه چاپی

نصر: به مناسبت روز دانشجو مسابقات آنلاین شطرنج دانشجویی با همکاری دانشگاه علم فن آوری شمس و هیئت شطرنج آذربایجان شرقی با حضور 393 شطرنج باز از 24 استان کشور و یک شطرنج باز خارجی برگزار شد.

به گزارش نصر، به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو،  دانشگاه علم و فن آوری شمس با همکاری هیئت شطرنج آذربایجان شرقی میزبان مسابقه شطرنج آنلاین دانشجویی کشور بود. در این مسابقه که ۳۹۳ شرکت کننده از  ۲۴ استان و یک شرکت کننده از قاره آمریکا  در 16 آذرماه حضور داشتند، با توجه به لزوم آنالیز بازی ها توسط کادر اجرایی برگزاری مسابقات، 48 تا 72 ساعت پس از بازی ها نتایج مسابقات اعلام گردید.
در حاشیه این مسابقه، مسئول برگزاری مسابقات ورزشی دانشگاه علم و فن آوری شمس با بیان توضیحاتی به بیان کم و کیف مسابقات پرداخته و عنوان کرد: به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو با توجه به موضوع کرونا و شرایطی که در کل دنیا حاکم است و به تبعیت از ستاد ملی پیشگیری از کرونا تصمیم بر این شد تا میزبانی مسابقات آنلاین شطرنج را بر عهده گیریم، که البته باید گفت که  برگزاری مسابقات آنلاین دانشجویی با تاکید مدیریت تربیت بدنی وزارت علوم بوده است.
سینا قاسم زاده با اشاره به هماهنگی با هیأت شطرنج استان که کمک شایانی در جهت برگزاری این مسابقات داشته، ادامه داد: در این دوره از مسابقه توانستیم میزبان 24 استان و نزدیک به 80 شهرستان از سطح کشور باشیم و 393 شطرنج باز شرکت کننده داشتیم که در بین شرکت کنندگان، بازیکنان لیگ، دانشجویان و رده های سنی نیز حضور داشتند و 12 تن از شرکت کنندگان نیز شطرنج بازان دانشگاه علم و فن آوری شمس بودند.
وی اضافه کرد: با اینکه میزبانی مسابقات را دانشگاه علم و فن آوری شمس با همکاری هیأت شطرنج آذربایجان شرقی بر عهده داشت اما به جرأت می توان گفت این مسابقات در سطح مسابقات لیگ و کشوری بود. طبق تصمیم هیأت مدیره دانشگاه علم و فن آوری شمس قصد داریم این لیگ را به صورت ماهانه برگزار نمائیم. با توجه به اینکه کلاس های دانشگاه نیز به صورت مجازی برگزار می شود شطرنج می تواند نوعی نشاط را برای دانشجویان به همراه داشته باشد. همچنین در تلاش هستیم تا در سایر رشته های ورزشی نیز مسابقات آنلاین برگزار نمائیم که شروع این حرکت با شطرنج انجام شده و قطعاً ادامه دار خواهد بود.
میرزاده، رئیس هیئت شطرنج آذربایجان شرقی نیز ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان این مسابقه و عوامل اجرایی هیئت شطرنج استان، در حاشیه این مسابقات گفت: چشم انداز هیئت شطرنج استان برگزاری لیگ دانش آموزی، لیگ دانشجویی و علی الخصوص در حوزه آموزش دانش آموزان می باشد که امید داریم این مسیر را ادامه داده و بتوانیم با برگزاری مسابقات بیشتری، رشته شطرنج را همگانی تر کنیم.
وی در خصوص برگزاری این مسابقه در ایام کرونا افزود: این مسابقه استارت خوبی برای شروع لیگ دانشجویی در زمانی بود که دغدغه اصلی ما در خانه ماندن مردم در این ایام است.
میرزاده در رابطه با عملکرد این هیئت در چند وقت اخیر خاطر نشان کرد: هیأت شطرنج استان در این چند ماه اخیر عملکرد واقعا خوبی را داشته است و با بررسی عملکرد تک به تک شهرستان های استان می توان به سادگی متوجه این قضیه شد که حدود 6 شهرستان به طور روزانه برنامه ای برای برگزاری مسابقات دارند. پتانسیل و توانایی دیار آذربایجان در زمینه شطرنج ده ها برابر این وضعیت می باشد و همه ما به این قضیه واقف هستیم و سعی خواهیم کرد که بیشتر از این از رده های مختلف سنی استان حمایت کنیم.
در پایان، مسئول روابط عمومی هیأت شطرنج استان نیز با اشاره به ارزش والای این مسابقات در وضعیت کرونائی، گفت: شعار درخانه بمانیم زمانی عملیاتی خواهد شد که بتوانیم با استفاده از برنامه هایی اینچنینی نشاط اجتماعی را به داخل خانه ها بازگردانیم.
سید حسین زینالی همکاری هیأت شطرنج آذربایجان شرقی و دانشگاه علم و فن آوری شمس را فرصتی عالی دانسته و ادامه داد: تعاملات هیأت های ورزشی با دانشگاه ها قطعا باعث توسعه ورزش و همگانی شدن آن بین قشر جوان جامعه خواهد شد و این امر حاکی از مدیریت و بینش توسعه مدارانه رئیس هیأت شطرنج استان و مسئولین دانشگاه علم و فن آوری شمس می باشد.
وی  افزود: برای فرهنگ سازی و شناساندن ملیت خود در صحنه بین المللی باید میلیارد ها تومان هزینه کرد، اما می بینیم که ورزش در نفس خود می تواند این کار را به راحتی انجام دهد، همانطور که شطرنج باز کوبایی به وسیله ورزش می تواند با ایرانیان همبازی شده و چه بسا در این بازی دوستانی نیز پیدا کند.
در پایان این دوره از مسابقات، حسن مهدوی دانشجوی موسسه آموزش عالی کار قزوین مقام اول، علیرضا دلیر از تهران مقام دوم و Rene Humberto Perera Alfonso  از کشور کوبا مقام سوم را اذعان خود کردند.
از نکات جالب این دوره از مسابقات می توان به حضور شطرنج باز کوبایی اشاره کرد که ماهیت ورزش و ارزش آن در دنیای امروز را بیشتر متجلی می کرد. رنی هامبرتو 26 ساله دانشجویی از کشور کوبا توانست مقام سوم این مسابقات را به دست آورد.
انتهای پیام/
میزبانی تبریز از 393 شطرنج باز سراسر کشور نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار