استاندار آذربایجان‌شرقی:

مردم به اندازه کافی حوصله به خرج داده و صبر کرده‌اند/ دستگاه قضا با صنعت خودرو آذربایجان برخورد قاطع کند

1399/09/20 - 10:12 - کد خبر: 33652 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان ‌شرقی گفت: دستگاه قضا قاعدتا باید حکم توقیف اموال شرکت صنعت خودرو آذربایجان(آذیکو) را صادر و از طریق مزایده اموال شرکت را واگذار و مطالبات مردم را پرداخت کند.

به گزارش نصر، محمدرضا پورمحمدی امروز در گفت‌وگویی اظهار کرد: طبق اعلام شرکت صنعت خودروی آذربایجان، 200 نفر از افرادی که برای خرید خودرو از این شرکت ثبت‌نام کرده‌اند، اهل استان و مابقی از سایر نقاط کشور هستند که پرونده موضوع نیز در محاکم قضایی تهران در جریان بوده و حکم تعقیب هم صادر شده است.
وی افزود: در این ارتباط ما دو جلسه در تبریز و تهران با حضور مدیران شرکت آذیکو تشکیل دادیم و تعهداتی را بر عهده آنها گذاشتیم که در زمان مقرر باید انجام می‌دادند ولی متاسفانه به تعهدات خود عمل نکردند و باعث تجمع اعتراضی مالباختگان شدند.
پورمحمدی یادآور شد: شرکت (آذیکو) برای حل مسئله پیشنهاد داشت، افرادی که ثبت‌نام و 40 میلیون تومان پرداخت کرده‌اند، 100 میلیون تومان بگیرند و رضایت دهند یا اینکه خودرویی تحویل بگیرند که حدود 700 میلیون تومان قیمت دارد که اکثر ثبت‌‌نام‌کنندگان علاقه یا توانایی خرید این نوع خودرو را نداشتند و در نتیجه متقاعد نشدند؛ ضمن اینکه ما اصلا مطمئن نبودیم این تعداد خودرو در شرکت موجود باشد.
استاندار آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: با این اوصاف مسوولان شرکت را احضار کرده و اخطار دادیم تا 10 روز ثبت‌نام‌کنندگان را تعیین تکلیف و مسئله را حل کنند؛ در غیر این صورت برخورد خواهیم کرد.
این مسوول توضیح داد: برخورد استانداری هم به این شکل بود که به دستگاه قضایی اعلام کردیم شرکت (آذیکو) با وجود نجابتی که مردم به خرج داده و تاکنون صبر کرده‌اند به تعهدات خود عمل نمی‌کند؛ در نتیجه لازم است، نسبت به توقیف اموال شرکت اقدام شود؛ بعد از این باقی ماجرا را باید از دستگاه قضا پیگیری کنیم.

 مردم به اندازه کافی حوصله به خرج داده و صبر کرده‌اند/ شرکت آذیکو خطاکار است
وی متذکر شد: آنچه مسلم است شرکت آذیکو در این ماجرا خطاکار است؛ چرا که به تعهدات خود عمل نمی‌کند. مردم به اندازه کافی حوصله به خرج داده و صبر کرده‌اند و منطقی نیست فردی که با 40 میلیون تومان قصد خرید یک خودروی 100 یا 150 میلیونی را داشته، به او بگویند این نوع خوردرو را نداریم و از خودروهای یک میلیاردی ما بخرید.
پورمحمدی مدعی شد: شاید شگرد شرکت این باشد که طرف‌هایشان از خرید خودروی یک میلیاردی ناتوان بوده و بگویند ودیعه ما را بازپس دهید و انصراف دهند و ماجرا به همین راحتی خاتمه یابد.
استاندار آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: بنده با جدیت پیگیر این قضیه هستم و دستگاه قضا قاعدتا می‌تواند حکم توقیف اموال صادر و از طریق مزایده اموال این‌ها را واگذار و مطالبات مردم را پرداخت کند.

خریداران آذربایجان خودرو همچنان در انتظار تحویل خودرو
لازم به توضیح است، حدود پنج هزار نفر از مالباختگان خرید خودرو از شرکت خودروسازی صنعت خودرو آذربایجان «آذیکو» با  ثبت سوژه «عدم انجام تعهدات شرکت خودروسازی صنعت خودرو آذربایجان (آذیکو)»  در سامانه «فارس من» خواستار احقاق حقوق خود از مراجع ذی‌صلاح و قانونی شدند.
براساس اعلام این مالباختگان؟ شرکت (آذیکو) بعد از اعلام برنامه زمانبندی تحریم‌های ظالمانه آمریکا و با علم و اطلاع و آگاهی کامل نسبت به تحریم‌ها و تبعات آن و با تبلیغات گسترده و با ادعای اینکه تحریم‌ها هیچ تاثیری در تحویل خودروها ندارد و به اندازه چندین برابر پیش‌فروش‌ها قطعه در داخل کشور وجود دارد، اقدام به پیش‌فروش حدود 6 هزار و‌  400 دستگاه خودرو نموده‌ است.
اما پس از گذشت بیش از یک سال از موعد تحویل خودروها، این شرکت از تحویل خودروها امتناع کرده و پاسخگوی حواله‌داران نیست و در جدیدترین اظهار نظر، اعلام کرده است که هیچ خودرویی را تحویل نخواهد داد و حواله‌داران می‌توانند انصراف دهند.
این در حالی است که طبق آمار رسمی بانک مرکزی، شرکت صنعت خودرو آذربایجان تا پایان اسفند 97 به میزان 20 میلیون دلار ارز دولتی 4200 تومان دریافت کرده ‌است همچنین طبق آمار رسمی ماهانه تولید خودرو منتشر شده توسط وزارت صمت تا پایان اسفند97 تعداد 3 هزار و 570 دستگاه خودرو تولید کرده ‌است.
پیرو این موضوع خبرنگار فارس گفت‌وگویی با وحید منایی عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در تاریخ 1398.11.14 انجام داد که در آن مصاحبه «منایی» به خبرنگار فارس گفت: چهار پرونده تخلف گروه صنعت خودرو آذربایجان برای سازمان حمایت محرز شده است و بنابراین پرونده تخلف این خودروساز برای رسیدگی به سازمان تعزیرات حکومتی منتقل شده است.
وحید منایی عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در مصاحبه‌ای دیگر در ارتباط با آخرین پیگیری‌های صورت گرفته پیرامون پرونده شرکت صنعت خودرو آذربایجان (آذیکو) بیان داشت: با توجه به ارجاع پرونده شرکت به‌دلیل عدم ایفای تعهدات به سازمان تعزیرات حکومتی و نظر به آخرین پیگیری‌های انجام شده مراتب از طریق شعبه 64 تعزیرات حکومتی استان تهران نیز در حال رسیدگی و تعیین تکلیف است.

خودروهای ناقص کف کارخانه زیر نظر تعزیرات تکمیل و تحویل می‌شود
عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات افزود: در این ارتباط با توجه به وجود حدود 746 دستگاه خودروی ناقص کف کارخانه شرکت مقرر شد، شرکت صنعت خودرو آذربایجان تحت نظارت شعبه مذکور نسبت به تکمیل و واگذاری آن براساس تاریخ اولویت ثبت‌نام و تحویل این خودروها به خریداران مرتبط اقدام کند.
وی متذکر شد: ضمنا تا این تاریخ شرکت مذکور با تعدادی از مشتریان توافق نموده و اصل و سود مبالغ پرداختی را به مشتریان عودت داده  و برخی از پرونده‌ها نیز از طریق محاکم قضایی تعیین تکلیف شده است.
منایی تصریح کرد: با توجه به تعهدات باقی‌مانده، شرکت مکلف گردیده نسبت به ارائه راهکارهایی از قبیل تحویل خودروی جایگزین همچنین توافق با سایر مشتریان برای  عودت اصل و سود وجوه به ایشان اقدام  کند.
منایی تاکید کرد: قطعا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در حدود وظایف قانونی خود تا ایفای آخرین تعهد باقی‌مانده در خصوص تمامی شرکت‌های عرضه‌کننده پیگیری لازم را انجام خواهد داد و شرکت‌های مربوطه نیز در این ارتباط مکلف به رعایت آئین‌نامه‌ها و ضوابط ابلاغی مرتبط می‌باشند.

ضرب‌الاجل 10 روزه برای حل مشکل مشتریان آذیکو
استاندار آذربایجان‌شرقی دهم شهریور امسال بر حل مشکلات مشتریان شرکت صنعت خودرو آذربایجان و ایفای تعهدات این شرکت در برابر خریداران تأکید کرد.
محمدرضا پورمحمدی یادآور شد: عدم تحویل به‌ موقع خودرو به مشتریان و عملی نشدن تعهدات شرکت صنعت خودرو آذربایجان در روزهای اخیر موجب نارضایتی مشتریان این شرکت شده است.
وی با انتقاد از عدم تحقق وعده‌های شرکت صنعت خودرو آذربایجان مبنی بر تسریع در انجام تعهدات در برابر مشتریان تأکید کرد: 10 روز به این شرکت مهلت داده شده تا نسبت به تعیین تکلیف مشتریان اقدام و نتیجه را به استانداری منعکس کند.
پورمحمدی ادامه داد: در هشتم مرداد هم معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، ضرورت حل مشکلات خریداران و انجام تعهدات شرکت صنعت خودرو آذربایجان را در نامه‌ای به مدیرعامل این شرکت تذکر داده بود.
گزارش فارس حاکی است، این ضرب‌الاجل استاندار آذربایجان‌شرقی هم ضربی نداشته و خریداران از این شرکت هنوز سرگردان هستند و از خبرگزاری فارس خواستند مشکل‌شان را از مسوولان پیگیری کنند.
انتهای پیام/
مردم به اندازه کافی حوصله به خرج داده و صبر کرده‌اند/ دستگاه قضا با صنعت خودرو آذربایجان برخورد قاطع کند خبرگزاری فارس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار