خالکوبی تقلیدی کورکورانه از امیال پوچ/وقتی امانت خداخط خطی می شود

1399/09/19 - 11:33 - کد خبر: 33591 نسخه چاپی

نصر: حالاحرف از تبلیغات گسترده در رسانه‌های بیگانه و فضاهای‌مجازی است که به یک الگوبرداری از سلبریتی‌ها ختم‌شده و برخی از جوانان را به سمت‌وسوی خودنمایی با نقش‌ونگارهای عجیب‌ می‌کشاند.

به گزارش نصر، زمانی که رسانه‌های بیگانه و فضاهای مجازی هر آنچه در چنته دارند رو می‌کنند، برخی از جوانان نیز به صف شده و هوس حک کردن نقش و نگارهای عجیب و غریب به سرشان می‌زند تا از قافله خودنمایی عقب نمانند.
این بار کبودی زن‌ها رنگ چهره عوض کرده‌اند و کار از یک هلال ساده بین دو ابرو در گذشته‌ها به حک کردن اشعار و برخی از تصاویر بر روی دست و پا و بدن در زمان حاضر رسیده است تا جایی که بازار خالکوبی در تبریز و بعضی کلانشهر نیز داغ است.
این تنها یکی از اثرات سو تبلیغات گسترده توسط رسانه‌های بیگانه، فضاهای مجازی و الگوبرداری از سلبریتی‌هاست که رفع نیازهای روانی را با خودنمایی پیوند زده و موجب رواج گسترده یک تقلید کورکورانه توسط برخی از جوانان، می‌شود که گاهی از روی احساسات، درد خالکوبی را بر جان می‌خرند تا به قول خودشان یک سر و گردن از بقیه بالاتر باشند و یا تعهد و عشق خود را به یکی دیگر ثابت کنند.

رواج تبلیغات گسترده خالکوبی در فضای مجازی
روانشناس بالینی در گفت و گویی گفت: بحث خالکوبی از قرن‌ها پیش میان قبایل مختلف جهان رواج داشته است اما در دوره‌های مختلف، به دلایل گوناگون دچار ممنوعیت شد؛ باری هر چه به گذشته برگردیم کمتر نشانی از خالکوبی در فرهنگ ایرانی پیدا می‌شود منتهی امروزه نقش و نگار انداختن روی بدن، به یکی از ویژگی‌های زندگی شهری شده تبدیل شده است.
مهدی صدقی ادامه داد: تأسف بار این است که این پدیده خصوصاً از طریق ماهواره، مشتریان خوبی پیدا کرده است به طوری که به اندازه‌ای این تبلیغات گسترده است که نمی‌توان به این راحتی در مقابل این تبلیغات ایستاد، خالکوبی (تتو) متأسفانه در همه نقاط کشور سایه انداخته است.

خالکوبی به یک عارضه و ضایعه تبدیل می‌شود
وی بیان کرد: نگران کننده این است که گاهی در افراد مشهور و محبوب نیز، خالکوبی‌های عجیب و غریب دیده می‌شود؛ نقوشی در هم بر هم که به نوعی چشم را به سمت خودش می‌کشاند.
به گفته روانشناس بالینی، نکته قابل توجه این است که بسیاری از جوانان پس از گذراندن دوره بحرانی، اکثراً پشیمان از کار خود هستند و برای فرد، تبدیل به یک عارضه و ضایعه می‌شود.
افرادی که دچار اختلال شخصیت نمایشی هستند زیاد با این قضیه سر و کار دارند تا با کارها و رفتارهایشان در نظر دیگران، جلب توجه کنند که در همین موضوع خالکوبی، این حس را می‌توان پیدا و ارضا کرد
صدقی توضیح داد: تمایل به خالکوبی از کجاست؟ آیا نوعی اختلال شخصیت محسوب می‌شود یا فقط یک مد است؟ یک مد که به قیمت به خطر انداختن جان، باید بهایش را پرداخت.

رفع نیازهای روانی و پیوند آن با خودنمایی
وی معتقد است که هر چند در روانشناسی بخواهیم دید مثبت به این قضیه داشته باشیم می‌توان علاقه این جوانان را ناشی از رفع نیازهای روانی و پیوند آن با خودنمایی تفسیر کرد؛ اما اگر در کل بخواهیم در مورد دلایل اشتیاق به تتو بپردازیم می‌توان به مدگرایی، بیان تعارض‌ها، رفتار مازوخیستی، بیان جرأت ورزی به دلیل عقده حقارت سرکوب شده، بیان باورها، تتو علیه خویش و اعتراض به جسم نام برد.
او بیان کرد: خانواده‌هایی که رفتار درستی با فرزندان در تربیت آنها ندارند در میان خانواده‌های تتوکاران بیشتر دیده می‌شود.
این روانشناس بالینی معتقد است که تقویت مهارت‌های اعتماد به نفس، جرأت ورزی، شناخت کافی از خود، آموزش همگانی، تقویت مهارت‌های زندگی، اصلاح روش‌های تربیت و استعداد یابی‌های هنری از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در رابطه با این موضوع، مؤثر واقع شود بیان می‌کند: درباره شایع شدن یک پدیده برای جوانان باید یک تیم قدرتمند در آن حوزه وجود داشته و همه جوانب را بررسی کند.

الگوبرداری جوانان از گروه‌های همسال
صدقی ادامه داد: گاهی جوانان برای پذیرش الگوبرداری از گروه‌های همسال دست به این عمل می‌زنند و زمانی این موضوع، راحت‌تر و سهل الوصول‌تر می‌گردد که چهره‌های سرشناسی مثل هنرمندان، ورزشکاران و دیگر چهره‌های معروف هم در این ماجرا باشند.
وی افزود: افرادی که دچار اختلال شخصیت نمایشی هستند زیاد با این قضیه سر و کار دارند تا با کارها و رفتارهایشان در نظر دیگران، جلب توجه کنند، آنها احساس می‌کنند که با خالکوبی، می‌توانند این حس را پیداکرده و ارضا شوند ولی سخت در اشتباه هستند.
وی در پایان اضافه می‌کند: البته این موضوع در گذشته‌ها در میان پسران بیشتر به چشم می‌خورد و اکثراً در گروه‌های ضد اجتماعی بیشتر استفاده می‌شود اما حالا بعضی از دختران نیز درگیر این ماجرا شده‌اند.

خالکوبی من ساده و خیره کننده است
و اما قصه‌ای که متفاوت است؛ یک علامت بی‌نهایت و دو حرف از حروف اول اسامی که بر مچ دست حک شده است. پوریا جوان تبریزی که ۲۳ ساله است و برای اینکه واقعی بودن عشق خود را اثبات کند دست به این اقدام زده است. قدری عجیب است و می‌گوید روزی هزار بار خالکوبی خود را نگاه می‌کند و به عقیده خودش یک کار متفاوت‌تر از بقیه انجام داده است.
شاید قدری جوگیر شده و تحت تأثیر دوستانم قرار گرفته‌ام اما خالکوبی من با تمام سادگی، خیره کننده است و طرح‌های عجیب و غریب هم انتخاب نکرده‌ام؛ سالی یکبار هم برای ترمیم خالکوبی می‌روم و در بین دوستانی که دارم اغلب طرفدار خالکوبی‌های سیاه با طرح‌های کوچک هستند.
مدیر یکی از سالن‌های زیبایی در تبریز در گفت و گویی گفت: اغلب مشتری‌هایی که داریم دخترانی در رده سنی ۲۰ تا ۲۶ ساله هستند و اغلب، طرح‌های گل و پروانه را پسند می‌کنند.
وی ادامه داد: قیمت پایه‌ها از ۲۰۰ هزار تومان تا ۶۵۰ هزار تومان شروع می‌شود که البته قیمت‌ها نیز با توجه به طرح انتخابی و مدل تتو متفاوت است؛ اغلب تتوهای سیاه سفید طرفداران بیشتری دارند اما در این میان تتوهای رنگی و سه بعدی نیز کار می‌کنیم.

تبلیغات گسترده رسانه‌های بیگانه و سلبریتی‌ها علل رواج خالکوبی است
امان اله قرایی مقدم، تبلیغات رسانه‌های بیگانه و سلبریتی‌ها را در مقوله رواج گسترده خالکوبی و الگوبرداری جوانان بی تأثیر ندانسته و ادامه داد: این مقوله اثرات سو به دنبال دارد بدین گونه که افراد به دنبال مطرح کردن خود هستند و یا بسته به اینکه از چه نوع خانواده و تربیت خانوادگی برخوردار هستند به سمت خالکوبی کشیده می‌شوند.
دکترای جامعه شناسی معتقد است افرادی که ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی در آنها قوی است و یا پای بند به اصول و فرهنگ خود هستند هرگز به سمت خالکوبی نمی‌روند بلکه افرادی که از وضع پایین برخوردار بوده و وضع اقتصادی و خانوادگی آنها پایین است و یا اینکه نسبت به نوع خانواده و تربیت خانوادگی و هم چنین در اثر نشست و برخاست با هم سن و سالان خود به سمت خالکوبی می‌روند.
به گفته دکترای جامعه شناسی، پیام خالکوبی متنوع است اما از نظر اجتماعی این گونه افراد، حقارت خود را بدین وسیله می‌پوشانند تا به بقیه نشان دهند که ما سری از سرها هستیم چرا که از اقشار پایین بوده و به دلیل مورد توجه نبودن و تحقیر شدن در طول زندگی، اقدام به چنین کاری می‌کنند.
پیام خالکوبی منحرف کننده و اغوا برانگیز است و موجب می‌شود جوانان منحرف شده و از راه و رسم آبا و اجدادی و فرهنگ خود دور شوند و به اصطلاح بر روی ارزش و هنجارهای اجتماعی پا بگذارند
قرایی مقدم توضیح داد: پیام خالکو بی منحرف کننده و اغوا برانگیز است و موجب می‌شود جوانان منحرف شده و از راه و رسم آبا و اجدادی و فرهنگ خود دور شوند و به اصطلاح بر روی ارزش و هنجارهای اجتماعی پا بگذارند.
وی به خبرنگار مهر گفت: خالکوبی در گذشته‌ها در میان ایلات قشقایی، لرستان، شمال خراسان و زنان میان سالی که بین دو ابرو و دست‌ها می‌کردند رواج بود؛ بدین گونه که یک رسم فرهنگی و مورد قبول جامعه بود و پیام هرزه‌گری نداشت اما پیام خالکوبی‌های امروزه بدآموزی و برای فریب دیگران انجام می‌گیرد.

این گونه افراد توسط غربی‌ها شکار می‌شود
کارشناس مذهبی در گفت و گویی گفت: حکم خالکوبی از منظر اسلام مشخص است اگر روی پوست باشد مانع از غسل و وضو می‌شود و بنابراین اشکال دارد.
حسین بابایی ادامه داد: چندین شرط در خالکوبی مطرح می‌شود بدین گونه که اگر زیر پوست بوده و ضرری برای بدن نداشته باشد و هم‌چنین ترویج فکر و منطق غربی‌ها و عکس‌های مستهجن و اسماً متبرکه پیامبر و امامان نباشد اشکال ندارد اما در غیر این صورت اشکال دارد.
وی افزود: خالکوبی علاوه بر خطر ابتلاء به بیماری‌هایی مانند ایدز، هپاتیت، عفونت‌های میکروبی ناشی از مصرف سوزن آلوده، می‌تواند باعث سرطان پوست و سندرم شوک سمی شود.
وی بیان کرد: خالکوبی ممکن است پدید آورنده صحنه‌هایی در ذهن آدمی است که منجر به ترویج فرهنگ شوم غربی می‌شود و ذهن مردم را از حقایق به سمت ظاهربینی سوق دهد.
این کارشناس مذهبی معتقد است که از عمده‌ترین آسیب‌های خالکوبی، دنبال کردن آمال و امیال پوچ و بی هدف در این گونه افراد است که سلسله وار ادامه می‌یابد.
وی در پایان گفت: رواج پدیده خالکوبی باعث می‌شود تا این گونه افراد به وسیله غربی‌ها شکار شوند و از آنها سرمشق بگیرند.
حالا روزهایی از راه رسیده که برخی از جوانان، طرفدار حک کردن نقش و نگارهای عجیب و غریب بر دست، پا و بدن خود شده‌اند؛ یک الگوبرداری که نشأت گرفته از تأثیرات تبلیغات گسترده از سوی رسانه‌های بیگانه، فضاهای مجازی و هم‌چنین الگوبرداری از سلبریتی هاست.
تقلیدی کورکورانه که رفع نیازهای روانی را با خودنمایی پیوند زده و ارزش و هنجارهای اجتماعی را نیز زیر پا می‌گذارد و جوانان با این طرز تفکر وارد چنین میدان خودنمایی می‌شوند تا سری از سرها داشته باشند. پیام‌های خالکوبی متفاوت است و چیزی به جز انحراف را در پی ندارد.
در این میان، لزوم یک تیم قدرتمند و بررسی تمام جوانب در این حوزه ضروری است تا چنین افرادی با تقویت مهارت‌های اعتماد به نفس و مهارت‌های زندگی، اصلاح روش‌های تربیت قدری از این الگوبرداری فاصله بگیرند.

گزارش از آناهیتا رحیمی
انتهای پیام/
خالکوبی تقلیدی کورکورانه از امیال پوچ/وقتی امانت خداخط خطی می شود خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار