گزارش اختصاصی نصر/

کسبه تبریز: چرا دولت از ما حمایت نمی کند / ضررهای غیر قابل جبران اصناف در تعطیلی ها!

1399/09/19 - 08:47 - کد خبر: 33568 نسخه چاپی

نصر: در کنار سلامت مردم، باید معیشت آنان نیز در نظر گرفته شود؛ چرا که تعطیلی های پی در پی شاید فرقی به حال برخی از افراد جامعه نکند، اما همین تعطیلی ها تاثیر مستقیم خود را بر سفره عده زیادی از افراد جامعه می گذارند!

به گزارش نصر، سلامتی و حفظ آن در درجه اول اهمیت قرار دارد و در شرایط فعلی جامعه باید همه مردم برای حفظ سلامتی خود و عزیزانشان، پروتکل های بهداشتی اعلام شده از سوی مسئولین بهداشت را رعایت کنند.
اما در کنار سلامت مردم، باید معیشت آنان نیز در نظر گرفته شود؛ چرا که تعطیلی های پی در پی شاید فرقی به حال برخی از افراد جامعه نکند، اما همین تعطیلی ها تاثیر مستقیم خود را بر سفره عده زیادی از افراد جامعه می گذارند!
"رحیم گل محمدی"، از اصناف تبریز، در گفتگو با خبرنگار نصر با ابراز ناخرسندی از تعطیلی های دو هفته ای خاطرنشان کرد: مغازه من اجاره ای است و کسی نیست بگوید این 15 روز را به خاطر تعطیلی پول اجاره را نگیریم، همین که سر ماه برسد موظف هستیم تا ریال آخر مبلغ اجاره را به صاحب مغازه پرداخت نماییم.
وی با بیان این که به خاطر این دو هفته تعطیلی نزدیک 25 میلیون تومان ضرر کرده ام تصریح کرد: امیدوارم دیگر شاهد بازگشت تعطیلی ها نباشیم؛ در غیر اینصورت واقعا نمی دانم این همه ضرر و زیان را چگونه جبران نمایم.
این مغازه دار تبریزی ادامه داد: اگر دولت کارمندان را هم تعطیل کند، فرقی به حالشان نمی کند؛ چون آنان حقوقشان بدون کم و کاستی سر ماه به حسابشان واریز می شود، اما افرادی امثال من به دست مشتری نگاه می کنیم و اگر مغازه برای یک روز هم بسته شود، کلی ضرر و زیان می بینیم چه برسد به اینکه دو هفته کامل تعطیل شود!
وی افزود: دولت در صورتی می تواند مردم را مجبور به تعطیلی کند که کمک هزینه ی حداقل سه میلیون تومانی برای جبران این تعطیلی ها در نظر بگیرد نه اینکه ماهانه فقط  100 هزار تومان، که پول دو کیلو گوجه هم نمی شود، آن هم فقط برای عده خاصی در نظر بگیرد.
"نادر مرادی"، از دیگر کسبه های تبریز در گفتگو با خبرنگار نصر از فشارات وارده بر خانواده اش در این دو هفته ابراز ناراحتی کرد و اذعان داشت: این تعطیلی ها پدرم را درآوردند، کلی ضرر و زیان کرده ام.
وی افزود: آخر این ضرر و زیان مرا چه کسی جبران خواهد کرد؟ چرا دولت یک ذره به فکر ما نیست و فقط بلد است دستور صادر کند که تعطیل نمایید؟ دولت چرا از ما حمایت نمی کند؟
مرادی ادامه داد: من هم قبول دارم شرایط کشور پیچیده است و نیاز به مدیریت دارد اما مدیریت صحیح، اگر دستور تعطیلی صادر می کند باید در مقابل آن از ما هم حمایت نماید و کمک هزینه ای برای این تعطیلی ها در نظر بگیرد، پس زن و بچه من چه گناهی کرده اند که تاوان این تعطیلی ها را باید بدهند.
وی با بیان اینکه دیگر به هیچ وجه حاضر نیستم از هفته آینده حتی برای یک روز هم مغازه خود را تعطیل کنم، خاطرنشان کرد: با رعایت بهداشت و فاصله گذاری اجتماعی می توان تا حدی در مقابل ویروس کرونا ایمن بود، اما در مقابل این ضرر و زیان ناشی از ویروس کرونا چگونه ایمن باشم؟

حتی تعطیلی یک روزه هم موجب ضرر و زیان اصناف می شود
"سید حبیب هاشمی"، رئیس اتاق اصناف تبریز، در گفتگو با خبرنگار نصر به تعطیلی های پی در پی اصناف از زمان شیوع ویروس کرونا در جامعه اشاره کرد و اذعان داشت: از سال قبل که اصناف پی در پی تعطیل شدند، همه آنان متحمل ضرر و زیان گشته اند، ولی نمی توان مبلغ آن را به طور دقیق بیان کرد.
وی با بیان این که اگر اصناف حتی یک روز هم تعطیل باشند دچار ضرر و زیان می شوند، خاطرنشان کرد: اما سلامتی انسان ها از همه چیز مهم تر است و هیچ ضرری از جان انسان مهم تر نیست.
هاشمی به اصنافی که بیشترین ضرر و زیان را در این مدت داشته اند اشاره کرد و اذعان داشت: قهوه خانه ها، آرایشگاه ها، تالار ها و غذاخوری ها بیشترین تاثیر و ضرر و زیان را از تعطیلی ها دیده اند.
وی در ادامه رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی اصناف را بسیار خوب خواند و اذعان داشت: اصناف تا آن مقدار که از دستشان بر می آید، پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند؛ اما بعضی اوقات مشتری ها این پروتکل ها را رعایت نمی کنند که در آن صورت هم صاحب مغازه به آن ها تذکرات لازم را می دهد.
رئیس اتاق اصناف تبریز افزود: حتی بعضی اصناف داخل مغازه خود ماسک گذاشتند و به مشتریانی که بدون ماسک وارد مغازه می شوند، به آنان ماسک رایگان می دهند.
وی ادامه داد: باید همه تحمل کنیم و با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، در جلوگیری از سرایت این ویروس به همدیگر کمک کنیم.

رعایت پروتکل ها از سوی اصناف
"عباسعلی درستی"، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز و رئیس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار نصر با بیان اینکه در صورت آغاز به فعالیت اصناف در تبریز به شرط رعایت و همراهی مردم هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد، خاطرنشان کرد: اگر خود صاحبان اصناف نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی مصمم تر باشند، به عنوان مثال صاحبان صنوف، اگر اجازه ورود افراد بدون ماسک را به مغازه خود ندهند و مغازه دارای تهویه مناسب نیز باشد، مشکلی پیش نخواهد آمد.
وی به استخدام نیروی جدید در بخش پرستاری اشاره کرد و اذعان داشت: مجوز استخدام های جدید و کم شدن ورودی به بیمارستان ها، کمکی برای استراحت پرسنل پرستاری بوده اند.

روند بیماری در استان رو به کاهش است
درستی وضعیت تبریز را نارنجی خواند و گفت: تنها تعطیلی های دو هفته اخیر در کاهش روند بیماری موثر نبوده است، بلکه اعمال محدودیت های و منع ترددهایی که در هفته های گذشته صورت گرفته بود، نیز بر روند کاهش بیماری موثر بوده است.
وی اعلام وضعیت شهرها را بر اساس تعداد بستری های صورت گرفته در بیمارستان ها عنوان کرد و اذعان داشت: وضعیت قرمزی که در کل استان برقرار بود، الان به وضعیت نارنجی تبدیل شده است و هیچ شهری در استان نداریم که در وضعیت قرمز مانده باشد.
درستی ضمن تشکر از مردم به خاطر همراهی در رعایت پروتکل های بهداشتی، خاطرنشان کرد: اگر مردم همچنان رعایت کنند باز هم شاهد روند نزولی بیماری خواهیم بود و شاید در هفته آینده وضعیت تبریز به وضعیت زرد نیز تغییر پیدا کرد؛ اما اگر مردم رعایت نکنند وضعیت بدتر خواهد شد.
وی ادامه داد: از مردم می خواهم محدودیت های اعلام شده برای وضعیت نارنجی را نیز رعایت کنند تا شرایط رو به بهبودی ادامه دار باشد.
رئیس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی در مورد تداوم این محدودیت ها تصریح کرد: باید وضعیت اقتصادی مردم را نیز در نظر بگیریم و شرایط اقتصادی مردم بیشتر از این جوابگو نیست.
 
گزارش نصر حاکی است، به نظر می رسد بهتر است در میان سلامتی و معیشت، تعادل ایجاد شود و یکی را فدای دیگری نکنیم؛ در شرایط فعلی جامعه که نیاز اساسی به جلوگیری از سرایت ویروس کرونا وجود دارد، توجه به معیشت مردم و ضرر و زیان آنان نیر باید در اولویت باشد.
انتهای پیام/
کسبه تبریز: چرا دولت از ما حمایت نمی کند / ضررهای غیر قابل جبران اصناف در تعطیلی ها! فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار