بر اساس نتایج تحقیقات گسترده پژوهشگران دانشگاه تبریز عنوان شد:

امکان جایگزینی کک پیرولیزی با کک نفتی در صنایع فولاد و ریخته گری

1399/09/17 - 10:40 - کد خبر: 33435 نسخه چاپی

نصر: بر اساس نتایج حاصل از تحقیقات پژوهشگران دانشگاه تبریز، جایگزینی کک پیرولیزی حاصل از صنایع الفین با کک نفتی در صنایع فولاد و ریخته گری، عدم نیاز به واردات کک نفتی، صرفه جوئی کلان اقتصادی، رفع اثر تحریم ها ممکن می شود.

به گزارش نصر، حسن اقدسی نیا، مسئول تیم تحقیقاتی دانشگاه تبریز ضمن اعلام انجام تحقیقات گسترده در زمینه امکان استفاده از کک پیرولیزی بجای کک نفتی در صنایع فولاد افزود: بر اساس نتایج این مطالعات علاوه بر مشکل بازاریابی شرکت های پتروشیمی در زمینه فروش کک پیرولیزی میتوان مشکل شرکت های ریخته گری را از نظر صرفه جوئی اقتصادی واردات کک نفتی و رفع اثر تحریم ها را حل نمود.
دانشیار دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه تبریز انجام مطالعات امکانسنجی بهینه سازی برخی از ضایعات صنایع پتروشیمی و تبدیل آنها به محصولات دارای ارزش افزوده بالا و استفاده در صنایع دیگر را از توانمندیهای مهم این محققین این دانشکده برشمرد و افزود: یکی از توانمندیهای تیم تحقیقاتی امکانسنجی است چنانچه بعنوان نمونه بدلیل رسالت علمی وعلاقمند بودن به کاربردی نمودن تحقیقات علمی پروژه امکانسنجی تبدیل کک پیرولیزی حاصل از تبدیل اتان به اتیلن و رسوب جامانده از آن در کوره های الفین به کک نفتی و یا تبدیل به کربن فعال یا جاذب های کربنی در قالب پروژه داخلی دانشگاه پیگیری نمودیم.
مسئول تیم تحقیقاتی دانشگاه تبریز با اشاره به برخی از فعالیتهای علمی در زمینه امکان تبدیل کک پیرولیزی به مواد دارای کاربرد و ارزش افزوده افزود: در ادامه مطالعات امکانسنجی نزدیک به 10 مورد کاربرد استفاده از کک را شناسایی و با آنالیزهای مختلف ارزیابی کردیم تا مناسبترین را جهت انطباق با این کک انتخاب کنیم. با توجه به مطالعاتی که ما دو سال قبل در زمینه  کک نفتی یا پترولیوم کک    (Petroleum Coke) داشتیم که در کشورمان این کک های نفتی با میزان مصرف بالا در صنایع ریخته گری و فولاد و چدن کاربرد دارد و بدلیل عدم تولید داخلی و واردات آن هزینه مالی زیادی بر شرکتها تحمیل می نماید وما با تجمیع مطالعات قبلی و ابتکار توانستیم امکان جایگزینی کک پیرولیزی حاصل از صنایع الفین را بعنوان جایگزین کک نفتی را بررسی کردیم و طی مذاکره با شرکتهای ریخته گری در تبریز، نمونه هایی ازکک پیرولیزی حاصل از صنایع الفین شرکت های پتروشیمی را بجای کک نفتی وارداتی استفاده نمودیم و در تست های مرتبط موفق شدیم نتایج بسیار مثبت و کاربردی بدست آوریم. بعنوان نمونه در شرکت ریخته گری تراکتور سازی ماهانه دویست تن کک نفتی وارداتی مصرف می شود که با توجه به تحریم ها و قیمت کلان با مشکلات عدیده روبرو است بعد از تست اولیه ابتکار ما اعلام نمودند می توان این کک را بعنوان کک درجه دوم جایگزین نمود. با استفاده از این ابتکار ما علاوه بر مشکل بازاریابی شرکت های پتروشیمی در زمینه فروش کک پیرولیزی میتوان مشکل شرکتهای ریخته گری را از نظر صرفه جوئی اقتصادی واردات کک نفتی و رفع اثر تحریم ها یاری نمود و ما آماده همکاری با صنایع و شرکت های صنعتی و پتروشیمی برای برقراری این مبادلات هستیم.
همچنین در حال انجام آزمایش در مقیاس های وسیع هستیم تا بتوانیم این کک را تبدیل به کربن فعال یا جاذب های کربنی که ارزش افزوده ای زیادی دارند نموده و ازش افزوده آنها را حداقل به سی برابر افزایش دهیم.
انتهای پیام/
امکان جایگزینی کک پیرولیزی با کک نفتی در صنایع فولاد و ریخته گری نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار