آل هاشم در مراسم گرامیداشت سالگرد شهادت سرلشکر فکوری:

شهید سرلشکر فکوری یک نابغه نظامی بود/ نباید مسائل دفاع مقدس را سیاسی کرد

1398/07/07 - 17:10 - کد خبر: 3334 نسخه چاپی

نصر: سی و هشتمین سالگرد شهادت امیر سرلشکر خلبان جواد فکوری با حضور خانواده های شهدا، جانبازان و مقامات لشکری و کشوری در تبریز گرامی داشته شد.

به گزارش خبرنگار نصر، در این مراسم که در محل سینما سرباز لشکر عملیاتی 21 حمزه سیدالشهداء آذربایجان ترتیب یافته بود، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: شهید سرلشکر فکوری یک نخبه نظامی بود و نقش ویژه ای در پیروزی کشورمان در هشت سال جنگ تحمیلی ایفا کرد.

حجه الاسلام و والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در ادامه به کارکردهای ویژه شهید فکوری اشاره کرد و گفت: هدایت عملیات خنثی سازی کودتای نوژه، طراحی و فرماندهی عملیات کمان 140 تنها 10 ساعت پس از آغاز جنگ، طراحی و فرماندهی عملیات حمله به اچ-3 و نقش ویژه در شکست حصر آبادان از کارهای بزرگ سرلشکر شهید جواد فکوری بود.

وی اضافه کرد: حضور شهید فکوری در فرماندهی نیروی هوایی در کوران حوادث انقلاب موجب انسجام این نیروی استراتژیک و از سرگیری پروازهای عملیاتی این نیرو شد.

رئیس سابق سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه اظهار داشت: شهید فکوری با نبوغ نظامی خود و طراحی عملیات های پیچیده هوایی که برخی از آن ها در تاریخ جنگ های هوایی بی نظیر بود، توان نیروی هوایی رژیم بعث عراق را منهدم کرد تا صدام مجبور شود هواپیماهای جنگنده جدید سفارش دهد.

آل هاشم گفت: شهید سرلشکر فکوری موجب افتخار تبریز است که از فرماندهی پایگاه دوم شکاری تبریز تا فرماندهی نیروی هوایی و تصدی وزارت دفاع منشا خدمات خالصانه و موثر بود، کسی که مصداق بازر یک مسئول متخصص و متعهد بود.

وی ادامه داد: زمانی که برخی ها با اعطای مسئولیت به شهید فکوری مخالفت می کردند، شهید فرمود من با هزینه این ملت درس خوانده ام، دوره دیده ام و امروز وقت آن است که دین خودم را به مردم و کشورم اداء کنم.

امام جمعه تبریز در ادامه خاطرنشان کرد: نباید فداکاری های هشت سال دفاع مقدس فراموش شود و نباید مسائل دفاع مقدس را سیاسی کرد.

 

شهید فکوری معادلات نظامی عراق را بر هم ریخت

در ادامه امیر سرتیپ خلبان حسین خلیلی، همرزم سرلشکر خلبان جواد فکوری و از خلبانان پیشکسوت هشت سال دفاع مقدس گفت: شهید فکوری با سرعت عمل و صلابت نیروی هوایی معادلات نظامی عراق را به هم زد و زیرساخت های نظامی عراق را در دو ماه ابتدایی جنگ با خسارات سنگینی مواجه ساخت.

وی با بیان خاطراتی از شهید فکوری، اظهار داشت: زمانی که عراق در حمله به ایران استراتژی پیروزی برق آسا را در نقشه های راهبردی خود پیش بینی کرده بود، به لطف خدا، رهبری امام و درایت شهید فکوری در فرماندهی نیروی هوایی این راهبرد عراق خنثی شد.

امیر سرتیپ خلبان خلیلی ادامه داد: شهید خلبان فکوری با طراحی و فرماندهی همزمان عملیات حمله ۱۴۰ فروندی هواپیمای جنگنده ایران به مواضع عراق در روز اول مهر نیروهای بعث را غافلگیر کرد و تنها از پایگاه دوم شکاری تبریز ۱۰۱ سورتی پرواز در آن روز انجام شد که این انسجام و حجم حمله نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای دشمن قابل پیش بینی نبود.

در ادامه این مراسم از کتاب «آشیانه ای بر بام سهند» رونمایی و از نویسنده این کتاب «میلاد رضازاده» تجلیل شد. 

به گزارش نصر، امیر سرلشکر خلبان جواد فکوری، متولد 17 دی ماه 1317 در تبریز بود. فرمانده نیروی هوایی و وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران بود. او در سال ۱۳۳۸ در کنکور سراسری شرکت کرد و در رشته پزشکی پذیرفته شد ولی به خاطر علاقه زیادی که به خلبانی داشت، با انصراف دادن از تحصیل در دانشگاه، در مهرماه همان سال وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی شد.

فکوری دو بار در سال‌های ۱۳۴۲ و ۱۳۵۶ برای تحصیل و آموزش خلبانی جنگنده اف-۴ به آمریکا رفت اما پس از انقلاب ۱۳۵۷، به خدمت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بازگشت و با شروع جنگ ایران و عراق به عنوان یکی از طراحان عملیات‌های نیروی هوایی ایران به کار خود ادامه داد.

شهید سرلشکر خلبان جواد فکوری از طراحان اصلی عملیات کمان ۹۹ و عملیات اچ-۳ و عملیات اوسیراک بود.

انتهای پیام/

شهید سرلشکر فکوری یک نابغه نظامی بود/ نباید مسائل دفاع مقدس را سیاسی کرد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار