با بزرگان علم و ادب (5)/

"ثقة الاسلام" از شاعری با ذوق تا محققی توانا

1399/09/15 - 17:38 - کد خبر: 33322 نسخه چاپی

نصر: میرزا علی آقا ثقة الاسلام از یک جهان بینی مترّقی برخوردار بوده، شاعری با ذوق، نویسنده ای چیره دست و محققی توانا بود.

میرزا علی آقا ثقة الاسلام فرزند میرزا موسی در سال ۱۲۳۸ در شهر تبریز متولد شد و در جوانی به تحصیل علوم شرعی پرداخت و بعد با مسافرت به عتبات عالی به تکمیل معارف اسلامی پرداخت تا این که به مقام اجتهاد نایل شد.
این روحانی گرانقدر که از یک جهان بینی مترّقی برخوردار بود، شاعری با ذوق، نویسنده ای چیره دست و محققی توانا بود.
شهید ثقة الاسلام پس از آغاز انقلاب مشروطیت، خود را در صف مشروطه خواهان قرار داد و در انجمن ایالتی با مشروطه طلبان همکاری نمود.
پس از آن که تبریز به دست سالدات های روس افتاد، ثقة السلام با فتوای خود مجاهدین را به دفاع دعوت کرده و در عین حال سعی می کرد بهانه به دست روس ها ندهد.
وی زمانی که همه در فکر پناهی برای در امان ماندن از شر روس ها بودند و در حالی که می دانست هر لحظه امکان دستگیریش وجود دارد فرار نکرد.
این رهبر بزرگ روحانی به هنگام سرازیر شدن لشگریان روس به تبریز به هیچ کنسولگری پناهنده نشد و روس ها به علت عدم مخالفت روحانی گرانقدر با خواست آنها، او را دستگیر و در روز عاشورا در سال ۱۳۳۰ هـ.ق (دهم دی ماه ۱۲۹۰ هـ.ش) در محل کنونی تالار دانشسرای تربیت معلم (تالار شهید مدنی) با هفت تن دیگر به دار آویختند.
مرقد این شهید بزرگوار در حیاط مقبرة الشعرا واقع شده است. روحش شاد و یادش گرامی باد...
انتهای پیام/
نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار