گزارش اختصاصی نصر/

پایان محدودیت های کرونایی در آذربایجان شرقی / معیشت فدای سلامت یا سلامت فدای معیشت!

1399/09/13 - 17:58 - کد خبر: 33226 نسخه چاپی

نصر: با پایان محدودیت ها و از سرگیری فعالیت دوباره مشاغل گروه های یک و دو در آذربایجان شرقی با تبدیل وضعیت قرمز به نارنجی در این استان نگرانی ها از احتمال افزایش دوباره مبتلایان و فوتی های کرونا در این استان بالاگرفته است.

به گزارش نصر، پیش از آغاز محدودیت های دو هفته ای در آذربایجان شرقی این استان از جمله استان های رکورددار وضعیت قرمز در کشور به حساب می آمد اما در روزهای پایانی این محدودیت ها به یک باره وضعیت به نارنجی تغییر کرد.
اما در این دو هفته اخیر و با اعمال محدودیت ها، این استان از حد فوق بحرانی و قرمز به وضعیت نارنجی تغییر وضعیت می دهد، در صورتی که شهرهای دیگر استان ها که تا قبل از این در وضعیت نارنجی قرار داشتند، بعد از اعمال محدودیت ها به وضعیت قرمز نیز رسیده اند.
با وجود اینکه اعلام این وضعیت نارنجی از سوی مسئولان بهداشت و درمان استان در بین فراوانی خبرهای ناگوار و بد؛ خبری خوب محسوب می شود، اما به نظر می رسد بازگشایی و از سرگیری فعالیت دوباره برخی مشاغل وضعیت را در این شهر بغرنج تر خواهد کرد.

روند بیماری در استان رو به کاهش است
"عباسعلی درستی"، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز و رئیس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار نصر وضعیت تبریز را نارنجی خواند و گفت: تنها تعطیلی های دو هفته اخیر در کاهش روند بیماری موثر نبوده است، بلکه اعمال محدودیت های و منع ترددهایی که در هفته های گذشته صورت گرفته بود، نیز بر روند کاهش بیماری موثر بوده است.
وی اعلام وضعیت شهرها را بر اساس تعداد بستری های صورت گرفته در بیمارستان ها عنوان کرد و اذعان داشت: وضعیت قرمزی که در کل استان برقرار بود، الان به وضعیت نارنجی تبدیل شده است و هیچ شهری در استان نداریم که در وضعیت قرمز مانده باشد.
درستی ضمن تشکر از مردم به خاطر همراهی در رعایت پروتکل های بهداشتی، خاطرنشان کرد: اگر مردم همچنان رعایت کنند باز هم شاهد روند نزولی بیماری خواهیم بود و شاید در هفته آینده وضعیت تبریز به وضعیت زرد نیز تغییر پیدا کرد؛ اما اگر مردم رعایت نکنند وضعیت بدتر خواهد شد.
وی ادامه داد: از مردم می خواهم محدودیت های اعلام شده برای وضعیت نارنجی را نیز رعایت کنند تا شرایط رو به بهبودی ادامه دار باشد.
رئیس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی در مورد تداوم این محدویت ها تصریح کرد: از شنبه محدودیت های مربوط به وضعیت نارنجی در شهر تبریز برقرار خواهد شد و اگر رعایت مردم به این شکل ادامه پیدا کند، میزان ابتلا به بیماری باز هم کمتر خواهد شد.
وی افزود: اکثر محدودیت هایی که در وضعیت قرمز بود در وضعیت نارنجی نیز حاکم است و آیتم هایی کمتری تغییر پیدا خواهند کرد و آموزشگاه ها و مدارس همچنان بسته خواهند بود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: اما باید وضعیت اقتصادی مردم را نیز در نظر بگیریم و شرایط اقتصادی مردم بیشتر از این جوابگو نیست.

رعایت پروتکل ها از سوی اصناف
وی با بیان اینکه در صورت آغاز به فعالیت گروه های شغلی یک و دو در تبریز به شرط رعایت و همراهی مردم هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد، خاطرنشان کرد: اگر خود صاحبان اصناف نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی مصمم تر باشند، به عنوان مثال صاحبان صنوف، اگر اجازه ورود افراد بدون ماسک را به مغازه خود ندهند و مغازه دارای تهویه مناسب نیز باشد، مشکلی پیش نخواهد آمد.
وی به استخدام نیروی جدید در بخش پرستاری اشاره کرد و اذعان داشت: مجوز استخدام های جدید و کم شدن ورودی به بیمارستان ها، کمکی برای استراحت پرسنل پرستاری بوده اند.

عدم تغییر در تعداد بستری های بیمارستان
"علیرضا رحیمی"،  عضو هیئت مدیره بیمارستان بین المللی ولیعصر تبریز نیز  در گفتگو با خبرنگار نصر با اعلام عدم تغییر وضعیت های بستری در این بیمارستان گفت: در روزهای اخیر و بعد از تعطیلی های دو هفته ای، تغییری در وضعیت بستری های این بیمارستان مشاهده نشده است.
وی افزود: اما در تعداد مراجعات اورژانس این بیمارستان، شاهد کاهش آمار تعداد مراجعه کنندگان به اورژانس بوده ایم.
رحیمی با تاکید بر تداوم تعطیلی ها در روزهای آتی گفت: این تعطیلی ها در شهر تبریز حداقل باید تا یک ماه دیگر تداوم داشته باشد، تا شاهد کاهش آمار مبتلایان و بیماران در این شهر باشیم.

از سرگیری فعالیت تمام گروه های شغلی یک و دو در تبریز
"بهروز مهدوی"، فرماندار تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار نصر با بیان اینکه از شنبه گروه های شغلی یک و دو در تبریز فعالیت خواهند کرد، خاطرنشان کرد: از شنبه همه مجتمع های تجاری و پاساژها و بازار سرپوشیده تبریز فعالیت خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی سختگیرانه تر، آغاز خواهند کرد.
 وی در مورد مکان های تفریحی تصریح کرد: همه پارک ها و بوستان ها همچنان در تبریز تعطیل خواهند بود.
مهدوی به میزان بالای شیوع بیماری کرونا در مناطق شلوغ شهر اشاره کرد و اذعان داشت: آمارها نشان می دهد در مراکزی که تراکم جمعیت زیاد است میزان شیوع و آمار ابتلا نیز بالاست؛ از جمله شهرک باغمیشه، رشدیه و کوی ولیعصر که به دلیل تراکم جمعیت با شیوع بالای بیماری کرونا گزارش شده اند.
وی افزود: به دلیل آلودگی بیشترهوای شهر تبریز در این روزها، مردم از تجمع زیاد خودداری کنند.
مهدوی در مورد فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی نیز تصریح کرد: از شنبه فعالیت تمام ناوگان های حمل و نقل عمومی در این شهر تا ساعت 19 خواهد بود.
فرماندار تبریز با بیان اینکه در مورد محدودیت ترددهای شبانه شنبه تصمیم گیری خواهد شد، خاطرنشان کرد: در مورد ترددهای برون شهری، ورود پلاک های غیربومی به شهر ممنوع است و در صورت ورود، خودروی مربوطه مبلغ 500 هزار تومان جریمه خواهد شد، ولی خروج خودروها از این شهر مانعی ندارد.
وی در خصوص فعالیت ادارات دولتی نیز اظهار داشت: بر اساس پروتکل های بهداشتی وضعیت نارنجی تمام دستگاه های دولتی با 50 درصد پرسنل و دستگاه های خدمت رسان با دو سوم پرسنل فعالیت خواهند کرد.

اعمال شرایط مربوط به وضعیت نارنجی در استان
"علیار راستگو"، معاون سیاسی امنیتی استانداری آذربایجان شرقی، در گفتگو با خبرنگار نصر با بیان اینکه محدودیت تردد در شهرهای استان با وضعیت نارنجی همچنان ادامه خواهد داشت، گفت: در مورد محدودیت شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح نیز منتظر تصویب ستاد ملی کرونا هستیم.
وی افزود: در خصوص بازگشایی مجتمع های تجاری و بازارهای سرپوشیده نیز دستورات لازم به فرمانداری ها ابلاغ شده است.
راستگو وضعیت کرونایی موجود در آذربایجان شرقی را نارنجی خواند و تصریح کرد: از روز شنبه شرایط مربوط به وضعیت نارنجی در تبریز اعمال خواهد شد.
گزارش نصر حکایت از آن دارد، درست است با از سرگیری فعالیت مجدد گروه های شغلی یک و دو در آذربایجان شرقی شاید شاهد بالا رفتن دوباره آمار ابتلا به کرونا در این استان شویم، اما نمی توان معیشت مردم را نیز نادیده گرفت و بر آن سرپوش گذاشت؛ امیدواریم شهروندان با رعایت پروتکل های بهداشتی مانع از افزایش تعداد مبتلایان و بازگشت دوباره محدودیت های در شهر شوند..

انتهای پیام/
پایان محدودیت های کرونایی در آذربایجان شرقی / معیشت فدای سلامت یا سلامت فدای معیشت! فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار