گزارش اختصاصی نصر/

از تنوع طلبی مردان تا خیانت همسران !

1399/09/23 - 12:41 - کد خبر: 33164 نسخه چاپی

نصر: باد سرد پاییزی می وزد و برف همچون مرواریدی درخشان بر روی زمین می افتد، با لذت تمام و با گام هایی آهسته پا روی این برف های بلورین می گذارم و مسیرم را تا مجتمع شهیدبهشتی تبریز پیاده می روم، چقدر لذت بخش است پیاده روی در روز برفی فصل پاییز؛ اما همین که وارد ساختمان شهیدبهشتی تبریز می شوم این لذت یک باره به اندوه همراه با شوک تبدیل می شود؛ انگار کل تبریز اینجا هستند، در دادگاه خانواده!

به گزارش نصر، مرد جوانی توجهم را جلب می کند که روی یکی از صندلی های انتظار نشسته و منتظر فراخوان نامش است؛ بعد از کسب اجازه پای صحبت ها و علت مراجعه اش به دادگاه خانواده می نشینم:
"علی"، 32 ساله، بعد از پنج سال زندگی مشترک با "مریم"، 30 ساله، دلیل درخواست طلاق  را ارتباط مریم با مردان غریبه  و دیدن مکرر وی در یکی از سفره خانه های اطراف شهرعنوان کرد و ادامه داد: همین سفره خانه ها، خانه خرابم کردند، از وقتی پای همسرم به این چنین جاهایی باز شد زندگی ما از هم پاشیده شد.
علی افزود: دیگر حتی نمی توانم یک لحظه هم با این زن زندگی کنم برود در همان سفره خانه ها با همان مردان غریبه خوش باشد دیگر مریم را چه نیاز است به من!
اما "سوسن" زنی است که با وجود ارتباطات متعددش با مردان دیگر، از این ارتباطات خود پشیمان نیست و این کار را حق خود می داند. هانیه در گفتگو با خبرنگار نصر، دلیل ارتباط هایش با مردان دیگر را عدم توجه کافی از سوی همسرش دانست و خاطرنشان کرد: همسرم به هیچ وجه به هیچ کدام از نیازهای من توجه نمی کند فقط از صبح تا شب به فکر کار کردن است و بس.
وی افزود: نه تنها به نیازهای عاطفی من توجه نمی کند و مرا در انزوا قرار داده است، بلکه از لحاظ مالی نیز به طور شایسته مرا تامین نمی کند، هر وقت از وی پول می خواهم می گوید این همه پول را می خواهی چیکار؟ خرج شکمت را که من می دهم.
سوسن ادامه داد: اصلا توجه نکند، من هم می روم با مردان دیگر خوش گذرانی می کننم و علاوه بر کسب پول هنگفت و بی منت، به نیازهایم نیز رسیدگی می شود .
گزارش نصر می افزاید، ازدواج ﻋﺎﻣﻠﻲ ﺑﺮاي ﭘﺮ ﻛﺮدن ﺷﻜﺎ فﻫﺎی اﺣﺴﺎسی و ﻋﻘﻼنی و اﻧﮕﻴﺰ ه ای ﺑﺮای ﺣﻔﻆ  ﺑﻘﺎی نسل اﺳﺖ که برای تداوم و پایداری آن نیاز به اعتماد متقابل است؛ شاید بتوان گفت یکی از عوامل اصلی تخریب اعتماد بین زوجین که تاثیرات منفی عمیقی را نیز به دنبال خواهد داشت، آسیب در اعتماد بین زوجین به دنبال خیانت است؛ خیانتی که بر اساس پژوهش ها، 90 درصد علت همه طلاق ها را به خود اختصاص داده است.
اما خیانت تنها برقراری رابطه نامشروع با فرد دیگری غیر از همسر نیست، بلکه خیانت ابعاد مختلفی می تواند داشته باشد:

عشق زودگذر جوانی
"علی مختاری"، دکترای جامعه شناس و عضو هیئت علمی و رئیس دانشگاه پیام نور آذرشهر در گفتگو با خبرنگار نصر، با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام یافته در ازدواج هایی که در سنین پایین 20 یا 25 انجام می شود، خیانت بیشتر اتفاق می افتد تصریح کرد: در چنین ازدواج هایی چون افراد با یک هوس وعشق دوران جوانی به ازدواج ورود کرده اند و جایگاه عقل و خرد در آن کم رنگ است، نسبت به افرادی که در سن تعقل، 30 ساله، هستند و اقدام به ازدواج می کنند، خیانت بیشتری را تجربه می کنند.
وی افزود: حتی در ازدواج های سن پایین، دو طرف نمی توانند با همدیگر ارتباط بهتری برقرار کنند و با خانواده های هم دیگر نیز مشکل دارند و بعد از اینکه عشق زودگذر بین آن ها فروکش کرد، متوجه می شوند که انتخابشان فقط بر مبنای هوس بوده است نه بر اساس عقل و خرد؛ و طرف مقابل خصوصیاتی دارد که نمی تواند از لحاظ عقلی آن را قبول کند.
مختاری رسیدن به بلوغ فکری را از ضروریات ازدواج دانست و تصریح کرد: اگر ازدواج بر پایه عقل و تفکر و چند اصول مهم دیگر انجام بگیرد، تا اندازه ای می تواند انحرافات و حاشیه های زندگی را کم رنگ کند و زمانی که  فرد به بلوغ فکری کامل برسد درک می کند چگونه با سایرین رفتار کند و ارتباطات خود را با خانواده همسر نیز مدیریت نماید.
وی احترام متقابل به خانواده همسر را از دیگر مقوله های مهم دانست و خاطرنشان کرد: در خانواده ای که زن و شوهر به خانواده هم دیگر اهمیت دهند و فضای صمیمی و سرمایه اجتماعی دو نفر در آن خانواده احساس شود، در این چنین خانواده هایی خیلی سخت مقوله هایی مثل خیات روی می دهد ولی هر چقدر سرمایه اجتماعی دو نفر کمتر باشد، همان اندازه هم خیانت هم بیشتر می شود.

تنوع طلبی مردان و خیانت
این دکترای جامعه شناس صمیمیت و هم بستگی در بین خانواده ها را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: اگر خانم همیشه  در مقابل همسرش، پوشش و ظاهر خوش و متنوعی داشته باشد و بتواند همسر خود را به محیط منزل و خانواده جذب کند تا مرد بتواند نیاز تنوع طلبی خود را در درون خانواده برآورده کند، کمتر به افراد دیگری روی می آورد.
وی افزود: اگر اکثر خانواده ها را مورد تحلیل قرار دهیم، متوجه می شویم که وقتی مرد از سرکار خسته به منزل می رسد، خانم با تلفن همراه خود درگیر است و نه تنها هیچ  توجهی به همسر خود نمی کند بلکه بدترین لباس ها را نیز در مقابل وی به تن می کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور آذرشهر ادامه داد: در مقابل مرد هم خوش ترین قیافه ها را که می تواند ببیند و نیازهایش را برآورده کند در فضای مجازی پیدا می کند و این گونه می شود که زوج ها رفته رفته از هم زده می شودند و طلاق عاطفی بینشان روی می دهد.
وی تنوع طلبی را در ذات آقایان خواند و اذعان داشت: اگر نیاز تنوع طلبی مرد در داخل خانه برآورده نشود مرد سعی می کند تا از راه های دیگری این نیاز اساسی خود را تامین کند و همانطور که هم می بینیم افراد به راحتی می توانند در فضای مجازی ارتباطشان را با افراد دیگری آغاز کنند و به همسر خود خیانت کنند.
مختاری با بیان اینکه در جامعه کنونی خیانت یک مسئله عادی و راحتی شده است، تصریح کرد: ولی وقتی افراد در درون خانواده بتوانند همدیگر را تامین کنند  و از ویژگی های همدیگر آگاه باشند، طبیعتا در چنین خانواده هایی مواردی مانند خیانت خیلی کمتر اتفاق می افتد.
وی به درخواست های افراطی بعضی از خانم ها در مقابل تامین نیازهای همسرش اشاره کرد و اذعان داشت: بعضی از خانم ها در زندگی زناشویی خود برای تامین نیاز همسرشان خواسته و توقعات بی جا مانند عدم رفتن به خانه مادر، فحش به خواهر و... دارند و در این شرایط است که مرد ترجیح می دهد نیاز خودش را از طریق خودش، حتی شده از طریق خودارضایی برآورده سازد تا اینکه برای تامین آن، به خواسته های بی جا و توقعات بالای همسرش تن دهد.

محبت طلبی بانوان
این دکترای جامعه شناس مهم ترین عامل خیانت بانوان را عدم توجه به آنان از سوی آقایان دانست و خاطر نشان کرد: وقتی به عنوامن مثال روز تولد خانم  و سالگرد ازواجشان و مسایلی از این قبیل که برای خانم ها حائز اهمیت است، از سوی آقایان مورد بی توجهی قرار می گیرد، در این شرایط خانم هم به دنبال فردی است تا نیازهای عاطفی وی را برآورده کند و او را مورد توجه خود قرار دهد.
وی مقوله های زیادی را در بروز خیانت سهیم دانست و تصریح کرد: در سال های اخیر هم در کلانشهر ها بیشتر با مواردی مانند دوستی های خانم های متاهل با افراد مجرد و حتی بحث شوهرکشی مواجه بوده ایم و می بینیم که خانم متاهل بعد از دوستی با پسری، دست به دست هم می دهند تا شوهر زن را از سر راه بردارند و به هم دیگر برسند که در سال های اخیررشد آن را در بعضی کلانشهرشاهد هستیم که حتی چند مورد بانوانی که در زندان هستند بر مبنای همین موضوع است
مختاری خیانت را از مهم ترین عوامل طلاق خواند و تصریح کرد: نداشتن تفاهم در خانواده، که افراد را از همدیگر دلسرد می کند، دخالت اعضای خانواده در زندگی مشترک زوجین، اعتیاد در خانواده نیز از عوامل مهم دیگر طلاق به شمار می روند.
برآورده نشدن نیاز افراد در درون خانواده از علل اصلی خیانت
"سهیلا کریم زاد شریفی"، کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، در گفتگو با خبرنگار نصر به نقص قوانین ازدواج در ایران اشاره کرد و اذعان داشت: وقتی در ایران، ازدواجی شکل می گیرد هم زن و هم مرد را به یک سری تعهدات وادار می کند که در آن، حق طلاق با مرد است و یک زن نمی تواند در شرایطی که از زندگی خود ناراضی است بتواند طلاق بگیرد. حتی اگر بتواند طلاق هم بگیرد باید از تمامی حق و حقوق خود بگذرد و بنابراین نمی تواند به حق و حقوق خود برسد؛ و برای مرد هم مهریه های سنگین و نفقه وجود دارد.  
وی افزود: این قوانین و آسیب ها، باعث می شوند که فرد نتواند زندگی مشترک خود را ترک نماید و به صورت اجباری در آن زندگی می ماند که در نتیجه، به روابط موازی روی می آورد. روابطی که سهل الوصول تر است.
مدرس دوره های مهارت های زندگی به دلایل شکل گیری روابط موازی در بین خانواده ها اشاره کرد و اذعان داشت: از دلایل آن می توان به عدم برآورده شدن نیازهای فرد در درون خانواده اصلی اشاره کرد و یا اینکه در بعضی موارد، فرد دچار اختلالاتی است که باعث سوق پیدا کردن وی به روابط موازی با رابطه خانواده اش می شود.
وی افزود: با توجه به اینکه این گونه روابط از قدیم الایام هم وجود داشته است، ولی آنچه که حائز اهمیت است پررنگ تر شدن و آمار بالای آن در عصر کنونی می باشد که گزینه عدم برآورده نشدن نیازهای فرد در درون خانواده را بیشتر نمایان می کند.
کریم زاد ادامه داد: شاید اکثریت افرادی که به روابط موازی روی می آورند، از اول قصد خیانت نداشتند که بخواهند به همسر خود خیانت کنند و در بیشتر مواقع اینگونه روابط، برای جبران یک سری خلاءها که شاید حق هستند و یا شاید هم ناحق، با روابط عاطفی شروع می شوند؛ ولی شايد اگر زندگی مشترک و رسمی فرد، می توانست فرد را ارضا کند و به نیازهایش پاسخ دهد، فرد هیچ وقت به روابط موازی روی نمی آورد كه صد البته بحث اختلالات روانى يك واقعيت جداست.
این کارشناس ارشد روانشناس بالینی با بیان اینکه روابط موازی با رابطه خانوادگی، در هر حالتی رابطه نرمالی نیست، خاطرنشان کرد: آقایان بر اینگونه روابط، اسم صیغه یا شرعی می گذارند، اما امکان اینکه خانم ها هم بتوانند بر اینگونه روابط اسم شرعی بگذارند، وجود ندارد. ولی فرقی نمی کند در دو حالت، چه بتوانند کلاه شرعی بگذارند و چه نتوانند، هر دو طرف رابطه ای موازی با رابطه خانواده اش تشکیل داده است؛ که رابطه نرمال نیست.
کریم زاد اظهار داشت: ولی به نظر بنده عمده دلیل اینکه با همان مشکلات، زندگی می کند و در کنار آن، به رابطه دیگری هم روی می آورد؛ همان قوانین سفت و سخت ازدواج است. چرا که درشرایطی که دو نفر می خواهند طلاق بگیرند، هیچ تضمینی برای آینده فرزند وجود ندارد، کمااینکه در بعضی از کشورها، فرزندان طلاق آن قدر از طرف دولت حمایت می شوند که پدر و مادر هیچ گونه نگرانی بابت آینده  آن فرزند ندارند و از طرفی هم خانم بعد از طلاق، از لحاظ اقتصادی کاملا تحت حمایت دولت قرار می گیرد. از این رو است که با خیال راحت طلاق می گیرد، بدون آنکه عواقب طلاق برای وی مشکل ساز شود و قضيه مهريه هاى سنگين هم گاهى براى مردان مانع اساسى طلاق است. در مواردى طلاق واقعيتى است كه نمى توان انكار كرد و شايد تنها راه هم فقط آن باشد. كه البته باز معتقدم اگر قبل از ازدواج آگاهى، دانش و شناخت صورت پذيرد، جدايى بسيار كمتر اتفاق خواهد افتاد.
مشاوره دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه وقتی دو نفر باهم شراکت یک زندگی را به طور دوستانه شروع می کنند، وقتی به نقطه ای رسیدند که دیگر نمی توانند باهم زندگی کنند، باید در همان نقطه هم به صورت دوستانه از هم جدا شوند، اظهار داشت: ولی متاسفانه افراد خودخواه و خودشیفته، شکست در یک رابطه احساسی را توهین به شخصیت خود می دانند و احساس حقارت می کنند، از این رو است که برای جبران آن، به طرف مقابل آسیب می زنند تا از آن طریق، حقارت خود را جبران کنند.
مدرس دوره های مهارت های زندگی با بیان اینکه باید آموزش های قبل از ازدواج کامل باشد، تصریح کرد: در جامعه ما، آموزش های قبل از ازدواج فقط اسم دارند؛ چرا که باید قبل از ازدواج، آموزش صحیح، مبنی بر مهارت افزایی به افراد داشته شود.
گزارش نصر حکایت از آن دارد، با اینکه هدف از ازدواج رسیدن به آرامش فکری و روحی و جسمی است، اما وقتی هر کدام از این موارد نتواند در داخل خانه و در محدوده آن تامین شود، طبیعتا طرف مقابل برای تامین این نیازهای اساسی خود به فرد دیگری روی می آورد و سنگ بنای خیانت را می چیند.
شاید بتوان گفت در زمان کنونی خیانت یکی از بزرگنرین مشکلاتی است که در لایه های زندگی اکثر افراد جامعه وجود دارد و به دلایلی نمی خواهند آن را بروز دهند.
انتهای پیام/
از تنوع طلبی مردان تا خیانت همسران ! فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار