تبریزیم (8)/

"قونقاباشی" خواستگاه تحول در حمل و نقل عمومی + تصاویر

1399/09/20 - 11:02 - کد خبر: 33157 نسخه چاپی

نصر: در این قسمت از سلسله مطالب تبریزیم به معرفی یکی از محلات قدیمی و نام آشنای این شهر می پردازیم.

به گزارش نصر، قونقاباشی در مرکز کلانشهر تبریز یکی از مناطق تاریخی و قدیمی این کهن شهر است.
( اول قونقا، خیابان راه آهن ) شرکت روسی عملیات ساختمانی راه آهن تبریز - جلفا را در سال ۱۹۱۴ میلادی آغاز نمود.
در سال ۱۹۱۳ نقشه برداری راه آهن مزبور انجام شده، در سال ۱۹۱۴ به تصویب وزارت راه روسیه رسید و دو ماه مانده به آغاز جنگ اول جهانی، اولین اقدام فنی آن شروع شد و آئین گشایش راه آهن آذربایجان با تشریفات خاصی در تاریخ ۶ ماه مه ۱۹۱۶ با حضور محمدحسن میرزا ولیعهد ایران و سرتیپ یانوسکو تیچ، نماینده سپاه روس و همین طور کنسول های خارجی مقیم تبریز انجام شد.

شرکت راه آهن جلفا ( دولت روسیه ) مصمم بود ایستگاه تبریز ( واغزال ) را در نزدیکی شهر در کنار گورستان سابق گجیل یا باغ گلستان امروزی احداث نماید ولی چون در مغرب شهر راه آهن بایستی به طول سه کیلومتر از زمین های حاصلخیز عبور می نمود و خرید باغستان ها و تاکستان ها و خانه های روستاییان خطيب و لاله و شام غازان از طرف شرکت گران تمام می شد و از طرفی، مردم این روستاها و محلات حاضر به فروش و واگذاری باغات و اراضی خود به شرکت راه آهن نشدند، از این رو شرکت مزبور از کشیدن راه آهن به داخل تبریز صرفنظر کرد و ایستگاه تبریز را در محل دیگری در خارج شهر و در غرب آن به فاصله 4.5 کیلومتری در شهر انتخاب کرد و خیابان جدیدی را از شهر به ایستگاه راه آهن ( واغزال ) احداث نمود و برای انتقال مسافران از شهر به ایستگاه راه آهن و برعکس، تراموایی یا قطار شهری که نیروی محرکه و حرکت دادن آن اسب ها بودند و به نام « قونقا » نامیده می شد ، ایجاد کرد.

هر روز به هنگام حرکت قطار تبریز - جلفا و ورود آن به شهر ، مسافران و کارکنان راه آهن باقونقا که دارای اتاق های چوبی بود و چهار یادو اسب آن را به حرکت در می آوردند ، جابجا می شدند.
این خط قطار یا تراموای شهری، تا سال ۱۳۱۸ هجری شمسی دایر بود سپس برچیده شد و اکنون نیز مبدا این قطار شهری یا قونقا را میدان « قونقا باشی » می گویند.
انتهای پیام/
نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار