خواب کافی برای کودکان چقدر است ؟

1399/09/16 - 12:15 - کد خبر: 33155 نسخه چاپی

نصر: کودکان در سنین مختلف ساعت خواب مختلفی دارند به همین دلیل این موضوع بسیار با اهمیت است و پدر و مادر ها برنامه زندگی خود را بخاطر کودک خود تغییر می دهند، اگر نیازمند کسب اطلاعات در خصوص خواب کودک هستید با ما همراه باشید.

به گزارش نصر، یکی از مهم ترین موارد به منظور سلامت و رشد کودکان خواب درست و منظم آن ها می باشد که باید در کنار تغذیه مناسب صورت گیرد، یعنی اگر کودک خواب کافی نداشته باشد تاثیر منفی بر روی خلق و خوی، عملکرد روزانه و هوش او می گذارد و اگر چنین کودکی را در کنار بچه ای که خواب و تغذیه ی مناسبی داشته باشد قرار دهیم به وضوح شاهد تغییر رفتاری کودک خواهیم بود، بنابراین یکی از دلایلی که والدین باید به آن اهمیت دهند برنامه منظم برای خواب کودک است، به قدری این موضوع با اهمیت است که پدر و مادر ها برنامه زندگی خود را بخاطر کودک خود تغییر می دهند و سعی می کنند نسبت به ساعت خواب فرزند خود برنامه ریزی داشته باشند، اگر نیازمند کسب اطلاعات در خصوص کودک خود هستید در این بخش از وب آهنگ با ما همراه باشید تا در رابطه با فواید خواب مکفی فرزندتان توضیحات تکمیلی ارائه دهیم.

فواید خواب کافی برای کودکان
به طور معمول کودکانی که خواب کافی دارند کارایی جسمی و ذهنی آن ها بسیار بهتر از کودکانی است که خواب منظم و تنظیمی ندارند که این امر مهم را می توان از روی انرژی کودک متوجه شد، لازم به ذکر است کودکانی که در دسته اول قرار دارند از هوش و سرعت یادگیری بالاتری برخوردار می باشند که به عنوان یک مزیت مهم به شمار می رود که موارد زیر از نشانه های خواب مکفی بچه می باشد:
•    سیستم ایمنی کودکان بهتر کار می کند.
•    قدرت و سرعت یادگیری افزایش می یابد.
•    خواب کافی و منظم بر روی رشد کودک تاثیر مستقیم می گذارد.
•    کودک در طول روز لجباز نخواهد بود. میزان خواب مناسب در سنین مختلف کودکان
همانطور که مستحضر هستید میزان خواب کودکان در سنین مختلف متفاوت است، برای مثال اگر یک کودک شیرخوار با یک بچه 3 ساله را مقایسه کنید متوجه تغییرات تغذیه و خواب فرزند خواهید شد، بنابراین والدین باید این موضوع را مد لحاظ قرار دهند که در هر سنینی تنظیم و میزان خواب کودکان متفاوت است.

میزان خواب نوزاد
افرادی که علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص میزان خواب نوزاد در ماه های مختلف می باشند می توانند به موارد زیر توجه داشته باشند:
•     نوزاد یا شیرخوار در طول روز 16 الی 20 ساعت می خوابند.
•     میزان خواب کودک در سن یک سالگی 10 الی 13 ساعت می باشد.
هر چقدر سن فرزند شما بالاتر می رود میزان خواب آن بیشتر خواهد شد، اگر نوزاد شیرخوار دارید باید این موضوع را بدانید که کودک تا زمانی که گرسنه نشود از خواب بیدار نخواهد شد که معمولا بیشترین خواب بدون وقفه 4 الی 5 ساعت می باشد.

 میزان خواب در دو سالگی
زمانی که کودک 2 ساله می شود دیگر مانند گذشته آرام نیست و به دلیل بازیگوشی زمان خواب بچه کاهش می یابد، یعنی در کل شبانه روز 10 الی 12 ساعت می خوابند که 1 الی 3 ساعت آن در خواب روز بر می گردد، معمولا برای خواباندن کودک روش های مختلفی وجود دارد که هر شخص بسته به خلق رفتاری فرزندش روش مختص به آن را اجرا خواهد کرد.

میزان خواب در سه سالگی
به طور معمول و نرمال کودکان 3 ساله در طول شب 9 الی 12 ساعت می خوابند و در طول روز به خواب 1 الی 3 ساعته نیاز دارند، بنابراین متوجه شدیم که میزان خواب در طول روز در سنین مختلف متغیر خواهد بود که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    در سن 4 سالگی میزان خواب در روز به 1 الی 2 ساعت می رسد.
•    در سن 5 سالگی ممکن است این مقدار کمتر شده یا حتی نخوابند.
•    پس از پایان 5 سالگی میزان خواب فرزندتان به 8 الی 11 ساعت خواهد رسید.میزان خواب از 6 سالگی تا نه سالگی کودکان
زمانی که فرزند شما شش الی 9 ساله است به خواب 10 الی 11 ساعت نیاز دارند، بنابراین متوجه شدیم با افزایش سنین فرزندان شما میزان خواب آن ها از زیاد به کم در حال تغییر است و در میان تمام کودکان این موضوع صدق خواهد کرد، لازم به ذکر است که خلق و خوی هر کودکی متفاوت بوده و ممکن است که میزان خواب برخی از بچه ها در سنین مختلف در حد بسیار کمی متفاوت باشد.
اگر کودکان شما کم خوابی داشته و کسل نیستند نباید برای این موضوع نگران بوده و فرزند خود را به زور به خواب مجبور کنید ولی بهتر است برای اطمینان کودک را به متخصص نشان داده تا علت بی خوابی کودک را مورد بررسی قرار دهد.

چگونه خواب کودکان بهتر خواهد بود؟
در برخی موارد شاهد این هستیم که والدین از به خواب نرفتن فرزند خود شاکی هستند یا حتی اگر در طول شب خواب کافی داشته باشند در طول روز بی رمق و بی انرژی می باشند، البته باید کیفیت خواب فرزند خود را بررسی کنید چرا که اگر خواب فرزند شما بی کیفیت باشد در خلق و خوی آن ها تاثیر می گذارند، بنابراین نیاز نیست با فرزندان برخورد بدی داشته باشید، بلکه بهتر است در رفتار با کودک تجدید نظر کرده و با موارد زیر آن ها را تشویق به خواب کنید.
همچنین اگر کودک شما با موسیقی بهتر و راحت تر میخواید شما می توانید با دانلود آهنگ جدید ایرانی این بستر را برای او فراهم کنید تا به آرامش کودک خود در حین خواب کمک کنید.

 1)خسته کردن:
یکی از مواردی که والدین باید به آن توجه کنند خسته کردن کودک است، به طور مثال اگر فرزند خود را به پارک ببرید و حسابی با فرزند خود بازی کنید کودک خسته شده و در هنگام شب به راحتی در خواب فرو می رود، بنابراین فعالیت مکرر روزانه و منظم تاثیر به سزایی در خواب کودک خواهد داشت.

2) آرامش دادن به کودک
آیا محیط خواب فرزند شما مناسب می باشد؟ ممکن است کودک در نیمه های شب از خواب پریده و از سایه عروسک خود ترسیده باشد و شاید به همین دلیل است که فرزند شما در نیمه های شب از خواب می پرد، به همین دلیل پیشنهاد می گردد که اتاق بچه را زیاد تاریک نکنید و هر از چند گاهی به آن سر بزنید؛ وقتی که ترس از تاریکی کودکان برای شما جای نگرانی ایجاد کرده و خود نمی توانید فرزند خود را آرام کنید بهتر است که به درمان ترس از تاریکی کودک پرداخته و از مشاور نیز در این امر مهم کمک بگیرید.

 3) اتاق خواب را محل تنبیه نکنید
زمانی که کودک خود را به هر دلیلی تنبیه می کنید نباید آن محل دقیقا محل خواب یا اتاق فرزندتان باشد، چرا که اتاق خواب کودک باید یک محیط آرام و امنی بوده که در زمان خواب آرامش را در آن احساس کند، سعی کنید تنبیه کودک شما در محیط آرامش کودک نباشد و اینکه در زمان تنبیه ابهت و منش خود را حفظ کنید چرا که ممکن است کودک به روش های تنبیهی شما عادت کرده و در زمان بزرگسالی حرف شنوی نداشته باشد!

 4) قصه خواندن
 قصه گویی برای کودک  فوق العاده روشی مناسب است که فرزند شما با تصور رویای قصه کم کم به خواب فرو می رود و مطمئنا خواب عمیقی را تجربه خواهد کرد، این روش سنتی از دیرباز نزد مادران بوده که برای به خواب بردن فرزند خود از آن استفاده می کردند.
نکته: پیشنهاد می کنیم که با دانلود لالایی کودکانه صوتی و پخش آن برای کودک خواب شیرین تری را برای فرزند خود رقم بزنید.
انتهای پیام/
خواب کافی برای کودکان چقدر است ؟ نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار