رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خلخال؛

۱۰ اثر تاریخی خلخال ثبت ملی می‌شود

1398/07/07 - 16:17 - کد خبر: 3310 نسخه چاپی

نصر: رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خلخال از اقدام برای ثبت ملی ۱۰ اثر تاریخی ،فرهنگی ،مذهبی و باستانی در مناطق مختلف این شهرستان خبر داد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، محمدرضا شایقی دیروز در گفت و گویی افزود: اقدام لازم برای ثبت آثار غیرمنقول و ناملموس انجام شده و شناسایی و مطالعه مناطق دارای آثار تاریخی ثبت نشده این شهرستان نیز در حال اقدام است.
وی با بیان این‌که ثبت ملی حمام (خان) در میدان مسجد جامع و مرکز شهر از بناهای تاریخی دوره قاجار در دست اقدام است، اظهار داشت: این اثر تاریخی در بافت تاریخی قلعه‌باشی شهر بوده و از آثار شاخص تاریخی این منطقه محسوب می‌شود.
شایقی به راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی در بنای تاریخی رختشورخانه روستای هدف گردشگری خوجین اشاره کرد و افزود: آیین عزاداری قارقارا مختص ایام محرم ، مراسم خدرنبی و بولاغ باشی ویژه سال نو نیز به عنوان سه میراث میراث فرهنگی ناملموس برای ثبت در لیست آثار ملی و مذهبی شهرستان در دست مطالعه است.

وی در زمینه ثبت اخیر نشان ملی جغرافیایی برای مرصع چوب خلخال نیز گفت: پیش از این ورنی مغان، گلیم عنبران و جاجیم خلخال نشان ملی گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه نشان ملی جغرافیایی با هدف تثبیت تولید یک صنعت دست در یک منطقه جغرافیایی اعطا می‌شود، گفت: دریافت نشان ملی فرصتی برای دریافت نشان بین‌المللی است و تاکنون نشان بین‌المللی جغرافیایی به ورنی مغان اعطا شده است.

وی همچنین اظهار داشت: مرصع‌کاری به روش استفاده از سنگ در آثار هنری و تزئینی گفته می‌شود و با توجه به اینکه این هنر بر روی اشیا چوبی انجام می‌شود، آب و هوای خشک و کوهستانی برای ساخت محصولات چوبی بسیار مناسب است.

وی وجود معادن عقیق در شهرستان خلخال را از مزیت‌های جغرافیایی این منطقه برای تولید محصولات مرصع‌کاری ذکر کرد.

شهرستان خلخال با ۹۵ هزار نفر جمعیت در جنوبی‌ترین منطقه استان اردبیل در همسایگی استان‌های آذربایجان‌شرقی ، زنجان و گیلان واقع شده ، قلعه کیلوان ، کاروانسرای چنارلق ، کاروانسرای شاه‌عباسی ، پل تاریخی پردیس و بنای چهار گوش از جمله آثار تاریخی شهرستان خلخال است.

انتهای پیام/

۱۰ اثر تاریخی خلخال ثبت ملی می‌شود نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار