مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل؛

موزه ملی شهریری مشگین‌شهر امسال افتتاح می‌شود

1399/09/10 - 16:53 - کد خبر: 33021 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از افتتاح ساختمان جدید موزه مشگین‌شهر و تکمیل سایت موزه ملی شهریری تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش نصر،  نادر فلاحی روز دوشنبه به خبرنگار اظهارداشت: با  پیگیری مسوولان استانی و شهرستانی اعتبار لازم برای عملیات اجرایی ساختمان جدید موزه باستان‌شناسی مشگین‌شهر از طریق منابع ملی استانی و شهرستانی تامین شده و بزودی عملیات اجرایی ساختمان  موزه از سرگرفته می‌شود.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون این ساختمان حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: با  تکمیل موزه باستان‌شناسی مشگین‌شهر زمینه نمایش آثار نفیس باستانی این شهرستان از جمله جام طلایی فراهم خواهد شد.
وی در مورد سایت موزه شهریری نیز گفت: بدنبال انتخاب این محوطه به عنوان پایگاه ملی باستان‌شناسی کشور اقدامات قابل توجهی در این مکان آغاز شده است.
او افزود: انتخاب یک مجموعه تاریخی و اثر باستانی به عنوان پایگاه ملی به منزله قرار گرفتن آن در لیست آثار برجسته و شاخص تاریخی کشور است.
وی ادامه داد: عملیات نصب سوله قسمت معبد این محوطه به اتمام رسید و بزودی نصب لایت‌پنل‌های معبد نیز آغاز می‌شود.
وی همچنین از تکمیل مراکز خدماتی این مجموعه از جمله سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه خبر داد و از ادامه سنگفرش جاده ارتباطی از روستای پیرازمیان تا محوطه خبر داد.
او افزود: مرمت سنگ‌افراشته‌های معبد نیز از اولویت‌های اصلی اداره کل میراث است و چند دانشگاه و موسسه علمی جهت مرمت سنگ‌افراشته‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.
محوطه باستانی شهریری با وسعت ۴۰۰ هکتار در ۲۵ کیلومتری شمال شرق مشگین‌شهر در بالادست روستای پیرازمیان واقع شده است.
بر اساس نتایج بدست آمده از سه فصل کاوش باستان‌شناسی در این منطقه  قدمت محوطه باستانی شهریری مشگین‌شهر به ۶ هزار سال قبل از میلاد مسیح مربوط می‌شود.
انتهای پیام/
موزه ملی شهریری مشگین‌شهر امسال افتتاح می‌شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار