عضو هیات مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ارس:

تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس به ۲۱۰ میلیون دلار رسید

1399/09/07 - 12:39 - کد خبر: 32770 نسخه چاپی

نصر: عضو هیات مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ارس با اشاره به شرایط متاثر از شیوع ویروس کرونا در جهان و تحریم در کشور، گفت: با این حال میزان واردات در منطقه آزاد ارس ۳۰ میلیون دلار و تراز تجاری در این مدت، مثبت ۲۱۰ میلیون دلار بوده که عملکرد موفقی در ۶ ماهه اول است.

به گزارش نصر، صفر شاسفند روز جمعه در گفت و گویی اظهار کرد: امسال ۲۴۰ میلیون دلار انواع کالا از منطقه آزاد ارس بیشتر به کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، عراق، قزاقستان، افغانستان، امارات متحده عربی، ارمنستان، جمهوری چک و ازبکستان صادر شده است.
وی با اشاره به نقش مناطق آزاد در شرایط تحریم، یادآور شد: مناطق آزاد با تحقق عینی اقتصاد مقاومتی و تمرکز بر افزایش صادرات می توانند اثر تحریم را با افزایش ارزآوری کاهش دهند.
شاسفند گفت: از سوی دیگر مناطق آزاد با جهش تولید نیز نیاز وارداتی کشور در حد وسع و توان خود برآورده می کنند؛ بسیاری از تولیداتی که در مناطق آزاد انجام می‌شود از دو ویژگی مهم بخشودگی‌های مالیاتی و ورود مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات بهره می‌برند.
وی افزود: این عوامل، قیمت محصول تولید شده را در منطقه و به عبارتی هزینه سرمایه ثابت در مناطق آزاد را کاهش می‌دهد که در قیمت تمام‌شده محصول به طور قطع اثرگذار است، پس از این منظر نیز محصولات با کیفیت تولید شده در مناطق آزاد توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را دارند.

اشتغال یک هزار و ۲۶۹ نفر در منطقه آزاد ارس 
عضو هیات مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ارس همچنین گفت: اکنون تعداد ۲۰۹ واحد تولیدی در حال نصب و تکمیل سوله و کارگاه‌های تولیدی خود در این منطقه هستند.
وی افزود: ۱۹ واحد تولیدی در شهریورماه طی هفته دولت و افتتاح های ریاست جمهوری وارد چرخه صنعت و تولید در ارس شده‌اند که با افتتاح آن‌ها یکهزار و ۲۶۹ نفر شغل ایجاد شده است.
شاسفند ادامه داد: تولید خودروی سواری، ساخت گلخانه ۸۴ هکتاری، ایجاد باغ مکانیزه ۲۷۰ هکتاری، کارخانه تولید ژلاتین و ساخت فاز ۲ کارخانه فولاد جزو مهمترین طرح های سرمایه گذاری ارس است.
وی اظهار کرد: در بهمن ماه سال جاری نیز شاهد افتتاح ۱۶ طرح جدید با سرمایه گذاری هشت هزار و ۹۷۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم ۴۰۵ نفر خواهیم بود.
وی همچنین با اشاره به شرایط فعلی و با توجه به شرایط کمبود ارزی کشور، اظهار کرد: عدم تخصیص به موقع ارز به تولید کنندگان برای واردات مواد اولیه و تجهیزات و ماشین آلات خط تولید،  طولانی بودن فرآیند و بروکراسی تسویه حساب ارزی،  لزوم افتتاح حساب ارزی و سپرده گذاری ۳۵ درصد برای فعالیت های اصناف به رغم ثبت سفارش و عدم استفاده از تسهیلات بانکی و محدودیت های استفاده از ارز آزاد و پیچیدگی تهاتر ارزی در خارج از کشور بین واردکنندگان و صادرکنندگان از مشکلات اصلی فعالان اقتصادی منطقه آزاد ارس است.  
به گزارش ایرنا، منطقه آزاد ارس در شمالغرب کشورمان و در مجاورت جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته است و با وسعت ۵۱ هزار هکتار ۱۳۷ کیلومتر با تبریز فاصله دارد. 
انتهای پیام/
تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس به ۲۱۰ میلیون دلار رسید خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار