گفت و گوی نصر با آتش نشان جوان باسمنجی/

"عشاق" از عشق اش به آتش نشانی می گوید

1398/07/07 - 09:49 - کد خبر: 3269 نسخه چاپی

نصر: هفتم مهر ماه روز آتش نشانی و خدمات ایمنی فرصتی است مغتنم برای بازخوانی ایثارها و رشادت های جوانانی که در قامت آتش نشان به نجات جان و مال هموطنان خود می شتابند.

به گزارش نصر، "آتش نشان فردی است که انواع مهارت های اطفاء حریق و عملیات امداد و نجات را دارد. او از افراد و اموال انشان ها در برابر آتش و سایر خطرات محافظت کرده و در شرایط اضطراری به آنان کمک می کند."

این جملات تنها تعریف بسیار ساده ای از آتش نشانانی است که در موعد خطر و حادثه دل به دریا زده و وارد آتش می شوند تا با ایثارجان خود و با اتکا به مهارت اش با رفع خطر لبخند رضایت را بر لبان حادثه دیدگان بنشاند.

هفتم مهر ماه تنها یک بهانه است تا یک بار دیگر نام و یاد کسانی که در این مسیر جان دادند تا شعله های آتش فروکش کند گرامی داشته شود.

آتش نشانان ایثار گر سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری باسمنج نیز از جمله نیروهای امدادی حرفه ای به شمار می روند که در ماه ها و سال های اخیر در صحنه های مختلف حوادث حاضر شده و با همت و غیرت خود بارها حماسه آفرینی کرده اند.

در این میان هستند آتش نشانان جوانی که علاوه بر نجات جان و مال انسان ها؛ نجات جان حیوانات را نیز مقدس شمرده همواره در این مسیر اقدام کرده اند.

"قادر عشاق باسمنج" متولد 1364 که از پنج سال پیش ردای مقدس آتش نشان را بر تن کرده است از جمله این آتش نشانان به شمار می رود.

به بهانه هفتم مهر ماه روز آتش نشان پای صحبت های این آتش نشان جوان نشستیم.

***

وی در تعریف ساده ای از آتش نشان گفت:  آتش نشان یعنی آتش به جان ، آتش عشقی که اعماق وجود او را گرفته و حرارت آن ما را به حرکت در می آورد و به سوی ایثار رهنمون می گردد.

عشاق از عشق اش به آتش نشانی چنین اظهار داشت: همان قدر که به همنوعان خود علاقه دارم ، آتش نشانی به نوعی جهاد است در وادی های مختلف ، در حالت کلی ما محبین اباعبدالله هستیم و ایشان اسوه بزرگ ایثار هستند محبت و تاسی از ایشان ما را به این سمت سوق می دهد.

وی لحظه لحظه فعالیت در آتش نشانی را خاطره توصیف کرد و افزود: در حالت کلی شغل آتش نشانی پر است از خاطرات تلخ و شیرین ، مصیبت و خساراتی که به یک همنوع وارد می شود دل هر انسانی را به درد می آورد ولی شیرینی لبخند رضایت مردم پس از مهار حادثه شیرینترین لحظات این شغل است.

عشاق که خود در بسیاری از عملیات های اطفا و امداد حضور داشته است توصیه ای هم به شهروندان داشت و گفت: همان توصیه های ایمنی از قبیل انجام اقدامات لازم جهت جلوگیری از ایجاد حوادث و سوانح یا به حداقل رساندن تلفات و خسارات ، همکاری با آتش نشانان در حین انجام ماموریت  و ...

این آتش نشان در طول فعالیت پنج ساله خود در آتش نشانی بارها به نجات جان حیوانات نیز رفته اند؛ وی در این خصوص اظهار داشت: این مسائل با اینکه اهمییتی ندارد اما جز وظایف ما محسوب می شوند و مردم و همشهریان عزیز لطف دارند و این جریان را در فضای مجازی منتشر کرده اند و من در این جا از تمامی این عزیزان تشکر می کنم.به قول شهید بهشتی (ره) : ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت

به گفته عشاق لبخندی که بر لبان حادثه دیدگان بعد از پایان عملیات امداد و نجات نقش می بندد همه خستگی شان را به در می کند؛ وی در این باره اظهار داشت: با تمام خستگی و استرس و سختی هایی که متحمل می شویم شعف و وجدی که از محبت و اظهار لطف و رضایت مردم به ما در وجودمان ایجاد می شود غیر قابل وصف است.

 

گفت و گو از محمد رضا اخگر گداز

انتهای پیام/

نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار