گزارش اختصاصی نصر/

تجاوز به ابتدایی ترین حق یک زن/ عقیم سازی زنان معتاد، اقدامی ضد حقوق بشری است

1399/09/05 - 17:53 - کد خبر: 32568 نسخه چاپی

نصر: مطرح کردن طرح "عقیم سازی بانوان معتاد"، بیشتر پاک کردن صورت مسئله است تا ارئه یک راه حل!

به گزارش نصر، در جامعه ایران، جدای از موضوعات مذهبی و اعتقادات مردمی، همواره بانوان از جایگاه و احترام خاصی برخوردار بوده اند؛ مطرح کردن موضوع "عقیم سازی بانوان معتاد"، تجاوز به ابتدایی ترین حق یک زن محسوب می شود. اما ریشه این موضوع از کجاست؟
در روز 25 فروردین سال 1394، "شهیندخت مولاوردی"، معاون ریاست جمهوری وقت در اموربانوان، در حاشیه نشست معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با مشاوران امور بانوان در دستگاه های اجرایی در وزارت بهداشت، درباره پیشنهاد عقیم كردن زنان كارتن خواب گفته بود: دولت هنوز برنامه مشخصی برای این موضوع ارائه نكرده است و اینكه اگر قرار بر چنین برنامه ای باشد، قطعا این برنامه باید از سوی وزارت بهداشت بررسی و ارائه شود، اما در این رابطه بحث هایی در جریان است.
مولاوردی افزوده بود: باید به طور تخصصی و كارشناسی این طرح بررسی شود، چون این طرح به دلیل هزینه ‌ها و تولدهای نوزادان معتاد، كه بار مالی برای نظام و كشور خواهند داشت و به لحاظ معنوی و اقتصادی و هزینه های اجتماعی، نیازمند بررسی كارشناسی است و مطلوب، این است كه ریشه ها قطع شود تا آماری از متولد شدن نوزادان معتاد نداشته باشیم.

جلوگیری از سرایت آلودگی به جامعه با عقیم سازی
به نظر می رسد پیشنهاد شهیندخت مولاوردی، که نزدیک به شش سال است که از طرح آن می گذرد، عملی نشده است؛ اما حالا مسعود رضایی، عضو سابق کمیسیون اجتماعی مجلس دهم دوباره موضوع را پیش می کشد و می گوید: برای عدم سرایت آلودگی به جامعه، باید زنان معتاد عقیم شوند.
وی ادامه می دهد: باید با اجرای طرح عقیم سازی زنان معتاد، اجازه ندهیم آلودگی زنانی که به دلیل اعتیاد، فقر و ناتوانی در خرابه ها و مخروبه ها زندگی می کنند، به جامعه سرایت کند.
گزارش نصر ادامه می دهد، بله درست است باید از سرایت آلودگی مخروبه ها به جامعه جلوگیری کرد؛ اما با عقیم کردن این زنان؟ چرا نمایندگان و مسئولین محترم به جای بازتوانی این افراد و کمک کردن به آنان برای بازگشت به زندگی عادی، روش هایی غیرانسانی و غیراخلاقی را مطرح می کنند؟ اگر این زنان، بعد ها توانستند اعتیاد خود را کنار بگذارند و تصمیم گرفتند که به زندگی عادی خود برگردند و بنا به فطرت ذاتی یشان، قصد مادر شدن داشتند، آیا شما مسئولین محترم، می توانید جواب آن ها را بدهید؟
البته شاید شما مسئولین محترم از روی دلسوزی و برای پاک شدن چهره جامعه و کاهش آسیب های اجتماعی در آن، این سخنان را مطرح می کنید، درست؛ ولی به نظر می رسد این گونه طرحیات نه تنها راه حل کارآمدی نیستند، بلکه پاک کردن صورت مسئله و تجاوز به حقوق اولیه زنان است.
ولو اینکه آنان خود نیز به صورت داوطلبانه در این طرح شما شرکت کنند، اما عالم و آدم می دانند که یک فرد که در دام اعتیاد گرفتار آمده است، از لحاظ روحی در وضعیت نرمالی نیست و تصمیماتش نیز قابل استناد نمی باشند.  

عقیم سازی زنان معتاد اقدامی ضد حقوق بشری است
 "محمد ترحمی"، مدیرکل دفتر حقوقی ستاد مبارزه با مواد مخدر، در گفت‌وگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پیشنهاد یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر عقیم سازی زنان معتاد، گفته بود: عقیم سازی زنان معتاد یک اقدام ضد حقوق بشری است و نمی‌توان حق مادر شدن را از زنی به دلیل اعتیاد گرفت.
وی با تاکید بر اینکه حقوق مشروع افراد قابل محدود کردن نیست، خاطرنشان کرده بود: در اصل ۲۲ قانون اساسی به این مسئله اشاره شده، حقوق افراد حیثیت، جان، مال و... نباید تعرض شود، مگر به موجب قانون. همچنین در اصل ۲۱ قانون اساسی به وظایف دولت در مقابل حقوق زن تعریف و اشاره شده است.
ترحمی افزوده بود: وقتی می گوییم زنان را عقیم کنیم، خواستیم از یک راهکار مادی گرایانه استفاده کنیم درصورتی که باید معنویت زنان را درنظر بگیریم، چرا به جای عقیم سازی، برای بازگردانی زنان معتاد بیشتر تلاش نکنیم؟
مدیرکل حقوقی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه مقوله زنان معتاد مقوله تاسف برانگیز است، تصریح کرده بود: یک زنی که می توانست مادر یک خانواده باشد و مظهر سازندگی باشد در دام اعتیاد گرفتار شده است و این وضعیت زنان معتاد متجاهر نه تنها در شان جامعه، بلکه در شان خودشان هم نیست.
وی با تاکید بر اینکه با یاریگری اجتماعی باید کمک کنیم تا زنان معتاد به جامعه بازگردند، اظهار داشته بود: در مراکز درمان اعتیاد نیز رفتاری که در شان و درخور یک زن باشد انجام می‌شود تا بتوانند اعتیاد را کنار گذارند.
ترحمی با بیان اینکه بازگردانی زنان معتاد به جامعه بعد از درمان اعتیاد مشکل تر از مردان است، خاطرنشان کرده بود: چراکه دیدگاه‌ها و خرد فرهنگ‌هایی در این خصوص وجود دارد و کمی کار را سخت‌تر می‌کند.
مدیرکل حقوقی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرده بود: برای درمان اعتیاد زنان اهتمام ویژه‌ای وجود دارد تا بعد از درمان بتوانند مستقل شوند و حرفه‌ای را یاد بگیرند و از لحاظ اقتصادی مشکلی نداشته باشند.
گزارش نصر حاکی از آن است، راه های بیشماری برای جلوگیری از سرایت آلودگی این افراد به جامعه وجود دارد، چرا آسان ترین و ضدانسانی ترین راه را انتخاب می کنید؟ حتی از لحاظ اخلاقی مجاز نیست با یک حیوان این کار صورت بگیرد چه برسد با یک انسان!
و در آخر، می دانیم زنان معتاد بارداری های ناخواسته دارند، اما این بارداری های ناخواسته که اکثریت آن هم به دلایل خاصی منجر به سقط جنین می شود، تعدادشان آنقدر زیاد نیست که برای جلوگیری از آن، به ضدانسانی ترین روش متوسل شد و به جای نجات آن طفل معصوم و کمک به مادرش برای احیا و بازگشت به زندگی عادی، بی رحمانه ترین روش به کار گرفته شود!
انتهای پیام/
تجاوز به ابتدایی ترین حق یک زن/ عقیم سازی زنان معتاد، اقدامی ضد حقوق بشری است فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 1 نظر

  مریم   3 سالها پیش  

از نصر نیوز، به خاطر پرداختن به مسائل به روز آسیب های اجتماعی ممنونم.
پژوهشیار