خبر/

مجاهدت‌های بسیجیان آذربایجان‌شرقی از محرومیت‌زدایی تا مقابله با کرونا

1399/09/04 - 13:10 - کد خبر: 32554 نسخه چاپی

نصر: بسیجیان ولایت‌مدار آذربایجان شرقی در جای جای استان لبیگ گوی فرامین رهبر انقلاب بوده و علاوه بر مقابله با محرومیت زدایی، در راه مبارزه با ویروس کرونا نیز در کنار کادر درمان ایستاده‌ و مجاهدت می‌کنند.

به گزارش نصر، شجره‌ی طیبه‌ی بسیج و بسیجیان دلاور در تمامی اقشار از جمله بسیج مساجد و محلات با محوریت پایگاه‌های مقاومت در جای جای میهن اسلامی حتی در کم برخوردارترین نقاط فعالیت‌های چشمگیری در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... داشته‌اند که به نظر می‌رسد با کوچکترین حمایت نرم افزاری و سخت افزاری از این پایگاه‌ها می‌توان نتایج بهتری نیز کسب کرد.
آذربایجان شرقی، دیار عاشوراییان و سرداران شهید، مهد رشد و پرورش جوانان ولایتمداری است که با وجود تمامی مشکلات اقتصادی، اشتغال، ازدواج و...، همچنان گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب با تمام توان و تا آخرین قطره‌ی خون پای کار هستند.
جوانانی که نشان داده‌اند در تمامی عرصه‌ها حتی در مبارزه با ویروس بی‌رحم کرونا نیز بدون هیچ واهمه‌ای در کف میدان حضور داشته و برای نجات هم نوعان خود پا پس نمی‌کشند.
هفته بسیج فرصت مناسبی برای شناساندن حوزه‌ها و پایگاه‌هایی است که در دورافتاده‌ترین شهرستان‌های این استان با کمترین امکانات فعالیت‌های چشم گیری داشته‌اند و نه تنها مشکلات اقتصادی ناامید و مایوس شان نکرده، بلکه توانسته‌اند در عرصه‌های مختلف به جذب جوانان و نوجوانان بپردازند.
پایگاه مقاومت بسیج حضرت فاطمه(س) شهرستان جلفا یکی از واحدهای فعال بسیج در آذربایجان شرقی است که به دلیل فعالیت‌های زیادی که توسط بسیجیان این پایگاه صورت گرفته است، به‌عنوان پایگاه برتر در جشنواره‌ی ملی اسوه بسیج انتخاب شده است.
معصومه فتاح زاده، مسئول پایگاه مقاومت بسیج حضرت فاطمه(س) شهرستان جلفا در تشریح فعالیت‌های این پایگاه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: تمامی برنامه‌های ما مسجد محور بوده‌ و با هماهنگی و همکاری امام جماعت، هیأت امنا و انجمن اسلامی مسجد انجام می‌گیرد.
وی ادامه می‌دهد: در بعضی برنامه‌ها نیز همکاری بسیار خوبی با نهادهای مختلف از جمله منطقه‌ی آزاد ارس، شهرداری جلفا، شبکه بهداشت، مدارس (در طرح شهید بهنام محمدی) و ...داریم که در اجرای برنامه‌ها به ما کمک می‌کنند.
وی می‌افزاید: اجرای برنامه‌های ورزشی، تجلیل از بسیجیان نخبه و فعال، اجرای مسابقات بومی و محلی از دیگر برنامه‌های متنوع این پایگاه است که با حضور پرشور بسیجیان برگزار می‌شود.
مسئول پایگاه حضرت فاطمه(س) شهرستان جلفا در خصوص فعالیت‌های این پایگاه در راستای اشتغال بانوان نیز اظهار می‌کند: علاوه بر راه اندازی صندوق‌های قرض الحسنه اشتغال زا و مردم یار، با برپایی نمایشگاه‌های توانمند سازی بانوان که شامل فروش صنایع دستی، خشکبار، لواشک و ... است، سعی کردیم برای بانوان درآمدزایی کنیم.
فتاح‌زاده ادامه می‌دهد: برگزاری کلاس‌های آموزش خیاطی، قالیبافی، نمد دوزی، روبان دوزی و کمک در امور خانه به بانوان ناتوان و کم‌توان سرپرست خانوار از دیگر فعالیت‌های مهم پایگاه است.
وی در پایان به اقدامات این پایگاه در خصوص کمک به محرومان نیز اشاره کرده و می‌گوید: از جمله کارهای انجام شده در قالب رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه می‌توان به خرید جهیزیه برای نو عروسان، تهیه‌ی البسه برای کودکان و بانوان نیازمند، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و همچنین برگزاری کلاس‌های تقویتی درسی برای دانش‌آموزان نیازمند اشاره کرد.
در ادامه به سراغ فرمانده پایگاه مقاومت بسیج طلبه شهید عادل محمد شاهی شهرستان سراب می‌رویم که به‌عنوان یکی دیگر از پایگاه‌های برتر استان در جشنواره‌ی ملی اسوه بسیج انتخاب شده است.
ابوالقاسم کمالی به ایسنا می‌گوید: این پایگاه در سال ۱۳۹۱ تاسیس شده و با توجه به اینکه در محل این پایگاه، موسسه‌ی قرآنی حضرت سیدالشهدا (ع) شهرستان مشغول فعالیت بود، با دستور امام جمعه محترم شهرستان و فرماندهی محترم سپاه ناحیه سراب این پایگاه نیز در همین محل تاسیس و افتتاح شد.
وی ادامه می‌دهد: مبنای فعالیت پایگاه براساس منویات رهبر معظم انقلاب به جذب، سازماندهی و تربیت جوانان مومن انقلابی اختصاص یافته و در این راستا و در قالب طرح شاخص و مبتکرانه (پایگاه تربیت محور)  تاکنون بیش از ۶۰۰ نفر از جوانان شهرستان در این پایگاه جذب و سازماندهی شده‌اند.
وی گفت: این جوانان، علاوه بر حضور در حلقه‌های تربیتی صالحین که عمده فعالیت پایگاه نیز بر مبنای برگزاری مستمر و مداوم و جدی این حلقه‌ها است، آموزش‌های دیگری اعم از آموزش‌های نظامی، فرهنگی، علمی، مذهبی و تشکیلاتی را سپری می‌کنند.
کمالی در تشریح فعالیت‌های این پایگاه در خصوص رزمایش مواسات و رسیدگی به محرومین نیز اظهار می‌کند: اقدامات ما در این خصوص شامل کمک به زلزله زدگان، همکاری در ساخت منزل برای محرومین، انجام خدمات بهداشتی، کمکهای مومنانه در ایام کرونایی که شامل پخش گوشت قربانی، توزیع بسته‌های معیشتی در قالب ۶۰۰ بسته بین خانواده‌های محروم، آبرومند و متضرر از تعطیلی‌های کرونا  بوده است.
وی با تاکید بر اینکه تمامی این فعالیت‌ها مسجد محور است، خاطرنشان می‌کند: سوق دهی و ایجاد علاقمندی برای حدود ۲۰ نفر از بسیجیان جهت ثبت نام و تحصیل در حوزه‌های علمیه‌ی سطح کشور، موفقیت چندین نفر از اعضای پایگاه در عرصه‌های علمی و قبولی آنها در بهترین دانشگاه‌های کشور، دریافت مدارج عالی علمی اعم از مدرک دکترا، کارشناسی ارشد، موفقیت در المپیادها و جشنواره‌های مختلف علمی، بخشی از بازخورد و برآیند فعالیت‌های ما است.
فرمانده پایگاه مقاومت بسیج طلبه شهید عادل محمد شاهی شهرستان سراب در تشریح فعالیت‌های فرهنگی بسیجیان این پایگاه می‌گوید: برگزاری یادواره‌ی شهدای پایگاه و مراسم چهلم سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی، برپایی محفل انس با قرآن کریم با حضور قاری بین المللی استاد ابوالقاسمی و برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن، شرکت اعضای پایگاه در مراسمات مذهبی و سیاسی مختلف شهرستان اعم از راهپیمایی‌ها، نمازهای جمعه، مراسم ایام ولادت و شهادت ائمه معصومین (ع) و مراسم تجلیل از پذیرفته شدگان برتر در دانشگاه‌های سراسری کشور از جمله برنامه‌های فرهنگی این پایگاه است.
یکی دیگر از واحدهای منتخب بسیج استان حوزه مقاومت بسیج کوثر شهرستان خداآفرین است که به جهت فعالیت‌های گسترده بسیجیان در یکی از مناطق کم برخوردار استان، به‌عنوان حوزه نمونه انتخاب شده است.
مهربان صفرپور، مسئول این حوزه در تشریح فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته توسط بسیجیان این حوزه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: حوزه مقاومت بسیج کوثر شهرستان خداآفرین از اولین روزهای شیوع ویروس کرونا دوشادوش شبکه‌ی بهداشت شهرستان در مهار این ویروس، فعالیت‌های مجاهدانه‌ای داشته و با تلاش شبانه روزی بسیجیان این حوزه در ایجاد کارگاه تولید ماسک، حمایت چشمگیری از فعالان و جهادگران عرصه سلامت شهرستان به عمل آمد.
وی ادامه می‌دهد: از دیگر فعالیت‌های این حوزه می‌توان به تشکیل هیأت‌های اندیشه ورز اشاره کرد که در این جلسات با بهره گیری از ظرفیت خیّرین شهرستان با پرداخت کمک هزینه‌ی درمانی و تحصیلی بیماران و فرزندان حمایت گسترده‌ای از خانواده‌های کم بضاعت صورت گرفته و با پیگیری‌های لازم با نهادهای ذی ربط، برای ارتقای بهداشت فردی اهالی مناطق محروم که امکان دسترسی به مراکز بهداشتی و درمانی را نداشتند، تیم‌های پزشکی و دندانپزشکی به این مناطق اعزام شدند.
وی می افزاید: در راستای محرومیت زدایی از چهره شهرستان، با پیگیری خواهران بسیجی این حوزه و با حفظ کرامت انسانی افراد، خرید پوشاک نو در بین دانش آموزان کم بضاعت و تأمین کمک هزینه‌ی خرید جهیزیه برای دختران دم بخت انجام شد.
مسئول حوزه مقاومت بسیج کوثر شهرستان خداآفرین در رابطه با فعالیت‌های قرآنی این حوزه نیز می‌گوید: از آنجایی که بزرگترین سرمایه‌ی ما تقویت فرهنگ دینی و قرآنی است، حوزه مقاومت بسیج کوثر تلاش مضاعفی در تشکیل جلسات قرآنی، تجهیز مساجد حوزه‌ی استحفاظی و تشویق نقدی و غیر نقدی فعالان قرآنی داشت که این موضوع را مرهون تلاش جهادگونه خواهران بسیجی این حوزه هستیم.
صفرپور در پایان خصوص برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی در این شهرستان نیز اظهار می‌کند: به منظور لبیک گویی به فرمان رهبر معظم انقلاب و همچنین مسئولیت ذاتی خود که حضور در همه‌ی عرصه‌ها را برای پیشرفت ایران اسلامی لازم می‌دانیم، اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی صنایع دستی از قبیل دوخت کیف، ورنی بافی، قالی بافی، پرورش قارچ و ... نمودیم تا بستر رشد و شکوفایی استعداد بانوان کارآفرین شهرستان فراهم شود.
انتهای پیام/
مجاهدت‌های بسیجیان آذربایجان‌شرقی از محرومیت‌زدایی تا مقابله با کرونا خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار