مطالبه مردم تبریز برای قاطعیت در اجرای محدودیت‌های کرونایی

1399/09/03 - 16:15 - کد خبر: 32498 نسخه چاپی

نصر: مردم عادی و اصناف و کسبه کلان شهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز خواستار قاطعیت مسوولان در اجرای محدودیت‌های کرونایی هستند و رفع ایرادات این طرح را در میزان موفقیت و تاثیرگذاری آن حیاتی می دانند.

به گزارش نصر، نگرانی اصناف و مردم در امرار معاش به علت تعطیلی و اعمال محدودیت های کرونایی از یک طرف و نگرانی از شیوع بیشتر کرونا در جامعه از سوی دیگر؛ تناقضی است که شهروندان تبریزی همانند دیگر مناطق کشورمان امروز با آن دست به گریبان هستند.
هر چند به دلیل شرایط اقتصادی خاص حاکم بر جامعه، شهروندان تبریزی دغدغه دشواری و گاهی تعطیلی معاش دارند، اما آنان در عین حال بر لزوم قاطعیت نهادهای مسوول در اعمال محدودیت های دو هفته ای کرونایی در سطح شهر به دور از هر گونه اغماض به عنوان تنها راه برون رفت شهر از وضعیت قرمز کرونایی اصرار دارند. 
تسهیل گری در تهیه اقلام ضروری و کالاهای اساسی توسط مسوولان، ارایه تسهیلات مالی به مردم، استمرار اجرای طرح محدودیت های کرونایی توسط مسوولان تا حصول نتیجه، الگوگیری از کشورهای موفق در مقابله موثر با کرونا، تولید اقلام کرونایی با قیمت و کیفیت مناسب و همبستگی مردم در توجه به محدودیت های اعلام شده از جمله مواردی است که مصاحبه شوندگان با ایرنا بر اهمیت آنها تاکید دارند.

طرح اعمال محدودیت های کرونایی باید زودتر اجرا می شد
راننده نیسان در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر لزوم اجرای طرح محدودیت ها به خبرنگار ایرنا گفت: این طرح باید زودتر اجرا می شد ولی به هر حال جای تقدیر دارد. 
محمد محمدیان سگین سرا اظهار کرد: البته مسوولان باید به نیازمندان کمک کنند تا مجبور به خارج شدن از خانه نشوند، اکنون که من نیسان دارم و با آن هزینه خانواده را در می آورم اگر کار نکنم معیشت خانواده با چه چیز تامین خواهد شد بر این اساس دولت باید در این خصوص مساعدت کند. 
وی افزود: شهادت کادر درمان، پزشکان و پرستاران به عنوان سرمایه های بزرگ کشور جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین دولت باید زودتر به فکر چاره باشد و با تامین معیشت و هزینه زندگی مردم در مقطع کنونی برای حفظ سرمایه های ملی تدبیر کند تا جامعه از وضع بحرانی کنونی خارج شود. 
محمدیان ادامه داد: مردم نیز با حساسیت و با رعایت توصیه های بهداشتی مسوولان را در اجرای موفق اعمال محدودیت های کرونایی یاری کنند. 
وی یادآور شد: مردم در صورت بی تفاوتی، حتی به افرادی که قرنطینه، پروتکل های بهداشتی و محدودیت های کرونایی را رعایت می کنند جان آنها را هم به خطر می اندازند پس باید همه باهم برای مهار کرونا تلاش کنیم. 
پلیس نسبت به ثبت پلاک های خودرو صاحبان خودرو مشاغل گروه یک اقدام کند 
مسئول فنی یکی از داروخانه های تبریز نیز به خبرنگار گفت: تردد خودروها پس از ۲۱ شب تا ۴ صبح برای خودروهایی که جزو مشاغل گروه یک بوده و ملزم به ارایه خدمات به مردم هستند و احتمال جریمه شدن دارند. 
خانم دکتر کفاشیان اظهار کرد: پلیس باید نسبت به ثبت پلاک خودروهایی که صاحبان آنها جزو مشاغلی هستند که ملزم به ارایه خدمات به مردم هستند اقدام کند تا از مشکلات بعدی هم برای خودشان و هم برای مردم جلوگیری شود. 
وی با اشاره به اینکه توان مالی کسبه های مختلف در طرح محدودیت های کرونایی لحاظ نشده است ولی با این حال حدود ۸۰درصد مردم این محدودیت ها را رعایت می کنند، افزود: بیشتر مردم و کسبه طرح محدودیت ها را اجرا می کنند اما برخی از اصناف نگرانی های بعدی از ناتوانی در پرداخت اجاره مغازه، پرداخت هزینه ها و تامین چک هایشان را دارند که از جنبه های مختلف نیز می توان به آنها حق داد بر این اساس باید فکری به حال افرادی که از کرونا آسیب های مالی دیدند، بشود، البته زمزمه هایی از تسهیلات کوچک وجود دارد که تاثیر آن نیز باید بعدها قضاوت شود اما آنچه مشخص است باید اقدامات ریشه ای برای در خانه ماندن مردم انجام شود. 

نظر شهروندان تبریزی در خصوص اعمال محدودیت های کرونایی 
رسانه ها همواره مردم را مقصر اصلی شیوع کرونا اعلام می کنند و از بیان ضعف های مسوولان پرهیز می کنند
شهروند دیگر تبریزی نیز با اشاره به موثر بودن اجرای طرح محدودیت های کرونایی در کاهش شیوع کرونا، گفت: به شرط اینکه همه مردم رعایت کنند این طرح موثر خواهد بود، از طرفی اگر فردی این محدودیت ها را رعایت نکند باید با اعمال جریمه های قابل توجه روبرو شود. 
علی فهمیده باغمیشه ای اظهار کرد: تا اندازه قابل توجهی مردم به طرح تردد ها و دیگر محدودیت ها احترام می گذارند، اما تورم و گرانی بزرگترین مانع اجرای کامل و بدون نقص این طرح است که البته با همکاری مردم و مسوولان قابل رفع است. 
وی ادامه داد: کسبه و بازاریان، اضطراب تامین معاش و پر کردن چک های داده شده به دیگران و مخارج خود را دارند؛ به هر حال مردم باید پروتکل های بهداشتی و محدویت های کرونایی را رعایت کنند، اما مسائل اقتصادی مردم نیز تعیین کننده است. 
وی تاکید کرد: گرچه سلامت در درجه اول اهمیت است، اما گاهی مردم چاره ای جز کار کردن برای تامین معاش زندگی خود ندارند، چون اندوخته ای جهت امرار معاش و تامین مخارج خانواده ندارند.  
فهمیده همچنین گفت: ضعف هایی که مربوط به مردم می شود، از طریق رسانه ها تریبون ها در حال بیان و تکرار شدن است و مردم را به تنهایی مقصر نشان می دهند و بزرگنمایی می کنند، اما ضعف مسوولان در پیشگیری از شیوع کرونا و رفع مشکلات اقتصادی کمتر در رسانه های مختلف بیان می شود و همین موضوع اثر روانی بر روی مردم دارد. 
وی تاکید کرد: اما مسوولان نیز باید توجه جدی به اجرای وظایف خود که تامین معاش، نظارت بر قیمت کالاها و اجرای دقیق مسوولیت شان است، داشته باشند. 
وی ادامه داد: تامین ملزومات، دارو و مایحتاج مردم تردد در شهر را افزایش می دهد؛ اگر مثلا دارویی در داروخانه ای یافت نشود، برای تهیه یک دارو ممکن است به چندین داروخانه مراجعه شود و این موضوع ترددها را در شهر افزایش می دهد. شهروند تبریزی

مردم با همبستگی در اجرای محدودیت ها بر کرونا فائق می آیند
دیگر شهروند تبریزی و فرهنگی بازنشسته نیز به ایرنا گفت: باید همه مردم به محدودیت های کرونایی احترام بگذارند تا طرح، ضریب موفقیت بالا و اثرگذاری مناسب در پیشگیری از کرونا داشته باشد. 
محمدرضا طلوع شکوهی اظهار کرد: چهار ماه است که از خانه خارج نمی شوم و اکنون نیز برای خرید نان آمده ام؛ افرادی که پروتکل ها و محدویت ها را رعایت نمی کنند، دانسته یا ندانسته حق ما را که مسائل بهداشتی را رعایت می کنیم، ضایع می کنند.  
وی تاکید کرد: باید مردم همبستگی کافی را در اجرای طرح محدودیت های کرونایی داشته باشند تا بر کرونا فائق بیائیم و دولت نیز به نیازمندان کمک کند تا آنان مجبور به خروج از خانه نشوند. 
وی همچنین ادامه داد: برخی از کشورهای جهان به خصوص شرق آسیا و برخی از کشورهای اروپایی در مهار شیوع کرونا خوب عمل کرده اند، بر این اساس مسوولان با ارتباط گیری با آنها به صورت تلفیقی طرح های بومی کشور را با طرح های آن کشورها اعمال کنند. 

مردم نقش اساسی در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا دارند 
یکی از بازاریان تبریز نیز گفت: مردم نقش اساسی در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا را دارند، اما این موضوع ناقض انجام وظایف مسوولان نیست.
احمدعلی بزازی با اشاره به اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم محدودیت های جدید را رعایت می کنند، اظهار کرد: ۱۵روز برای پیشگیری از شیوع کرونا کافی نیست و باید مراحل بعدی نیز مد نظر مسوولان باشد تا بلافاصله مرحله بعدی طرح با اصلاحات ناشی از ضعف های مرحله اول اجرا شود و ایرادات مرحله اول در مرحله دوم باید برطرف شود. 
وی افزود: پس از موج سوم بیماری کرونا در کشور این نخستین محدودیت هایی است که اعمال شده و به رغم مشکلات اقتصادی جامعه مسوولان به دنبال اجرای مناسب آن هستند پس مردم نیز باید همکاری شایسته را داشته باشند و مسوولان هم قاطع عمل کنند.  
بزازی همچنین گفت: مسوولان باید از الگوگیری از کشورهای موفق در مقابله با کرونا مثل ژاپن، کره جنوبی، چین، آلمان و برخی دیگر از کشورها و نحوه قرنطینه خانگی و حمایت های مردمی آن را در ایران نیز پیاده و اعمال کنند. مسوولان باید با الگوگیری از کشورهای موفق در مقابله با کرونا مثل ژاپن، کره جنوبی، چین، آلمان و برخی دیگر از کشورها و نحوه قرنطینه خانگی و حمایت های مردمی آن را در ایران نیز پیاده و اعمال کنند. 
نظرخواهی ایرنا از شهروندان در خصوص محدودیت های جدید کرونایی 

قاطعیت مسوولان در اجرای طرح، موفقیت آن را رقم خواهد زد/اشد مجازات به متخلفان اعمال شود
یکی دیگر از شهروندان تبریزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: رعایت محدودیت های کرونایی از طرف مردم خوب است به شرطی که تا پایان طرح این حساسیت از طرف آنها ادامه داشته باشد. 
کاظم شبیروند اظهار کرد: البته رفتار مسوولان در این خصوص تعیین کننده خواهد بود هم به لحاظ تامین مسائل معیشتی مردم و هم از جنبه اعمال قاطع قانون در خصوص متخلفان و افرادی که به محدویت های کرونایی و توصیه های بی توجه بوده و به آنها عمل نمی کنند. 
وی تاکید کرد: مسوولان باید به افرادی که به هشدارها، توصیه ها، خواهش ها، تذکر ها و محدودیت ها توجهی ندارند مثل برخی از کشورهای اروپایی و آسیایی اشد مجازارت را در نظر بگیرند تا جان دیگران تهدید نشود گرچه بیش از ۷۰ درصد مردم رعایت می کنند ولی همان کمتر از ۳۰درصد باقی مانده باید مجازات شوند. 
شبیروند همچنین پیشنهاد کرد که در مرحله بعدی محدودیت ها، تعطیلی کامل با اطلاع قبلی به مردم و تامین آذوقه و معاش آنها اعمال شود تا با اقدامات موثری که تاکنون انجام شده قطع انتقال کرونا بیشتر تاثیر پذیرد.
انتهای پیام/
مطالبه مردم تبریز برای قاطعیت در اجرای محدودیت‌های کرونایی خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار