مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی مطرح کرد:

بارقه‌های امید برای احیای منابع آب‌ زیرزمینی دشت مرند

1399/09/02 - 14:35 - کد خبر: 32418 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی اعلام کرد: با مجموعه اقدامات حفاظتی و مشارکتی و کاهش مصرف آب‌های زیرزمینی در دشت مرند طی سال‌های اخیر، بارقه‌های امید برای احیای مجدد این دشت که در وضعیت نامناسبی قرار داشت، ایجاد شده است.

به گزارش نصر، یوسف غفارزاده در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: استقرار مدیریت مشارکتی در دشت مرند یکی از پروژه‌های پایلوت طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی در سطح کشور است که با توجه به نتایج مثبت آن به عنوان الگو، در دستورالعمل جدید استقرار مدیریت مشارکتی وزارت نیرو و جهاد کشاورزی، اجرای آن با ۱۲ گام اجرایی در تمام دشت‌های کشور قابلیت اجرایی دارد.
وی در مورد این پروژه اظهار کرد: استقرار مدیریت مشارکتی در دشت مرند در ۵۴۵ حلقه چاه فعال کشاورزی که به صورت شرکایی اداره می‌شد در حال اجرا بوده و حدود 20 هزار بهره بردارآب زیرزمینی را شامل می‌شود.
وی گفت: پروژه مدیریت مشارکتی دشت مرند از سال ۱۳۹۶ شروع شده و هم اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، چهار تعاونی تولید روستایی بناب مرند، دولت آباد، یامچی و کشکسرای در چهار بخش دشت در حال شکل‌گیری هستند و دو تعاونی روستایی میشو و النجق نیز قبلاً تشکیل شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی افزود: برای اولین بار در سطح کشور در دشت مرند، هیئت امنای چاه‌ها در روستاها و بخش‌ها ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه ۷۹ نفر در هیئت امنای منتخب ۴۵ روستای دشت مرند عضو هستند، ادامه داد: برای اجرای این پروژه با همراهی تمام دستگاه‌های اجرایی و بهره برداران ۱۳۰۰ جلسه کارگاهی، توجیهی، برنامه‌ریزی و طرح ریزی برای ذینفعان برگزار شده که نتیجه آن احیا و بهبودی وضعیت آب‌های زیرزمینی این دشت بوده است.
غفارزاده اعلام کرد: طی سه سال اخیر، با همکاری این شرکت و شرکت توزیع برق استان، صاحبان چاه‌ها در دشت مرند در ساعات اوج مصرف برق، چهار ساعت چاه‌های خود را خاموش می‌کردند که باعث مدیریت مصرف آب و برق و استفاده بهینه از آب‌های زیرزمینی شد.
وی افزود: با همکاری هیئت امنا و صاحبان چاه‌ها، در بناب مرند نیز سه نهر مهم که آب‌های سطحی و آب‌های زیرزمینی منطقه را به اراضی می‌رساند با همکاری جهاد کشاورزی و مشارکت مردم در حال بهسازی است و با اتمام آن، در مصرف آب‌های زیرزمینی ۱۹ حلقه چاه شاهد تاثیر مثبت خواهیم بود.
مدیرپروژه مدیریت مشارکتی طرح احیا و تعادل بخشی آبهای زیر زمینی نیز در این رابطه، گفت: آبیاری صرفه جومحور، لوله‌گذاری اراضی پایاب چاهها در ۱۵۰ حلقه چاه در کل دشت به منظور کاهش مصرف و استفاده بهینه از منابع آب زیرزمینی در دست اقدام است.
محمدحسین دباغی افزود: در حال حاضر لوله‌گذاری ۷۰ حلقه از این چاه‌ها پایان یافته و این موضوع تأثیر بسزایی در کاهش اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی در این منطقه خواهد داشت.
وی افزود: یکی از محورهای استقرار مدیریت مشارکتی تعریف شده، در بناب مرند به عنوان دشت پایلوت با همکاری جهاد کشاورزی و صاحبان چاه‌ها، کاشت زعفران و گل سرخ در دست اقدام بوده که طی دو سال این اراضی از ۱۵۰ هکتار به ۲۵۰ هکتار افزایش یافته و امید است در کل دشت تسری یابد.
دباغی اضافه کرد: با تغییر الگوی کشت مذکور مصرف آب‌های زیرزمینی نیز کاهش محسوسی خواهد داشت.
وی با اعلام اینکه این پروژه ظرف چند ماه آینده به اتمام می‌رسد، از تسری این تجربه در کلیه دشت‌های استان به ویژه در سه دشت شبستر، صوفیان و تسوج خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم با استقرار مدیریت مشارکتی وضعیت آبخوان‌های زیرزمینی این مناطق را هم با استفاده از تجربه دشت مرند بهبود بخشیم.
انتهای پیام/
 بارقه‌های امید برای احیای منابع آب‌ زیرزمینی دشت مرند خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار