واکنش فرماندار ورزقان به حواشی معدن اندریان؛

سهم ایران با شرکت‌های خارجی برابر خواهد شد/ دستگیری جویندگان طلا

1398/07/06 - 13:24 - کد خبر: 3233 نسخه چاپی

نصر: فرماندار ورزقان با اشاره به سهم 70 درصدی سرمایه‌گذار خارجی در معدن اندریان گفت: به زودی سهم بخش خصوصی اسران و سرمایه‌گذار خارجی برابر خواهد شد.

به گزارش نصر، معدن طلای اندریان در شهرستان ورزقان چند سالی است که نقل محافل رسانه‌ای و مردم آذربایجان‌شرقی شده و در حالیکه عده‌ای از سود برخی‌ها از این معدن و خاک آن صحبت می‌کنند مردم نیز نگران آلودگی‌های زیست محیطی این منطقه هستند.

سود کوتاه مدت برخی جویندگان طلا باعث شده تا چشم بر آلایندگی محیط زیستی این معدن ببندند اما محیط زیست استان و شهرستان ورزقان بارها و بارها اعلام کرده که روش استحصال طلا در اندریان جان مردم، حیات وحش و گونه‌های گیاهی و خاک این منطقه را به خطر انداخته است. جویندگان طلا در این معدن دست به کارهای خطرناکی می‌زنند و ضمن به خطر انداختن جان خود سرمایه ملی را نیز به تاراج می‌برند.

استحصال طلا با سیانور ارزانترین و در عین حال خطرناک‌ترین روش برای به دست آوردن طلا است که از قضا همین شیوه در معدن طلای اندریان به کار می‌رود و شرکت‌هایی که در این معدن کار می‌کنند نیز هیچ الزامی برای تغییر روش خود نداشته‌اند. حال حضور شرکت‌های خارجی که از قضا توجهی به شیوه استحصال طلا و خطر زیست محیطی آن ندارند نیز مورد انتقاد قرار دارند که چرا در حالیکه شرکت‌های ایرانی حضور دارند استحصال طلا به شرکت‌های خارجی واگذار شده و حالا که این اتفاق رخ داده چرا هیچ الزامی به رعایت استاندارهای زیست محیطی برای آنها وجود ندارد.

حسن یحیوی، فرماندار شهرستان ورزقان با اشاره به سهم ۳۰ درصدی بخش خصوصی ایران و ۷۰ درصدی سرمایه‌گذار خارجی اظهار داشت: در آینده نزدیک این رقم به صورت مساوی و به صورت ۵۰ درصد بین دو بخش تقسیم خواهد شد.

وی در خصوص جویندگان طلا در اندریان نیز با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی و شرکت پیمانکار این معدن به استناد ماده ۱۹ قانون معادن و تبصره‌های ذیل آن شکایات خود را اعلام کرده‌اند، اضافه کرد: نیروی انتظامی شهرستان ورزقان اقدام به دستگیری چند نفر از این افراد کرده و آنها را به مراجع قضایی شهرستان تحویل داده است.

انتهای پیام/

سهم ایران با شرکت‌های خارجی برابر خواهد شد/ دستگیری جویندگان طلا نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار