شاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد:

ردیابی دقیق راهکار اصلی مهار کرونا

1399/09/01 - 11:11 - کد خبر: 32298 نسخه چاپی

نصر: مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ردیابی دقیق ویروس کووید ۱۹ راهکار اصلی مهار بیماری است و با این اقدام می توان بر این ویروس خطرناک غلبه کرد.

به گزارش نصر، محمد اسماعیل اکبری روز شنبه در گفت و گویی افزود: با ردیابی ویروس می توان افراد مبتلا و حتی کسانی که با آنان در تماس بودند را به موقع شناسایی و اقدامات لازم را برای مداوا و حفظ سلامت آنان به عمل آورد.
وی به اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی در تهران اشاره کرد و گفت: بسیج در قالب این طرح آمادگی خود را برای غربالگری، شناسایی بیماران و افراد در تماس با مبتلایان، غربالگری و تامین نیازهای اساسی گروه های پرخطر، اعلام کرده است. البته این کار باید از ابتدای شیوع بیماری آغاز می شد.
این استاد دانشگاه بر لزوم اجرایی شدن قرنطینه هوشمند تاکید کرد و یادآور شد: با ردیابی دقیق ویروس، نیازی به قرنطینه شهر نیست و این اقدام فقط در منطقه آلوده به کرونا اعمال می شود.
اکبری ادامه داد: به طور مثال فعالیت های تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نشان داد که منطقه ۴ تهران آلوده به ویروس کرونا است و در این منطقه ۱۲۰  مرکز آلودگی وجود دارد که باید آن نقاط را لاک دان (توقف کامل فعالیت) کرد تا شناسایی به موقع بیماران و پاسخ سریع به آن انجام شود.

اعمال محدودیت ها فرصت مناسب برای کنترل کرونا است
مشاور عالی وزیر بهداشت اعمال محدودیت ها را فرصت طلایی برای کنترل بیماری کرونا اعلام کرد و گفت: برنامه ریزی صحیح علمی باید برای بعد از این دوره هم باید انجام گیرد تا با عملکرد درست ویروس مهار شود.
اکبری تاکید کرد که محدودیت های عمومی جزو اصول اصلی مهار ویروس نیست و فقط فرصتی را برای نظام سلامت فراهم می کند تا مهار بیماری کرونا به درستی انجام شود.
وی ادامه داد: در حالی که بیماری گسترش بسیار زیادی پیدا می کند، با اعمال محدودیت هایی مانند تعطیلی ۲ هفته ای، فرصت پیدا می کنیم با اقداماتی مانند غربالگری، بیماریابی و قرنطینه از انتشار بیشتر بیماری جلوگیری کرده و مانع تردد بیماران در سطح شهر شویم.
مشاور عالی وزیر بهداشت تصریح کرد: نباید انتظار داشت که با تعطیل عمومی که بسیار گران هم است، بیماری کرونا مهار می شود.
وی افزود: اگر برنامه ریزی مناسب برای ادامه اقدامات انجام نگیرد، به عبارتی شناسایی به موقع بیماران و افراد در تماس با آنان و قرنطینه سازی و پاسخ سریع به آنها عملیاتی نشود، بعد از ۲ هفته هم به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید و پس از مدتی دوباره شاهد اوج گیری بیماری خواهیم بود.

مردم کرونا را جدی بگیرند
وی به مردم توصیه کرد که بیماری کرونا را جدی بگیرند و پروتکل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و حضور نیافتن در تجمعات را رعایت کنند.
این استاد دانشگاه افزود: هرچند محدودیت ها تاثیر نامناسب بر معیشت اغلب مردم می‌گذارد اما مردم در این شرایط بحرانی باید این فرصت را به حاکمیت بدهند و در این ۲ هفته موارد اعلام شده را به دقت رعایت کنند تا بیماری کنترل شود.
وی از مسؤولان هم تقاضا کرد که برای کم شدن مشکلات معیشتی مردم به خصوص اقشار کم درآمد برنامه ریزی و اقدامات لازم را برای کاهش فشار به کاسبان و فعالان بخش خصوصی مهیا کنند تا آنان بدون دغدغه محدودیت های کرونایی را رعایت کنند.

تعطیلات بهانه ای برای دورهمی های خانوادگی نباشد
اکبری بار دیگر به مردم توصیه کرد که در این تعطیلات ۲ هفته ای در خانه های خود بمانند و از تردد غیرضروری در سطح شهر به شدت خودداری کنند و این تعطیلات بهانه ای برای دورهمی های خانوادگی نباشد.
وی ادامه داد: چند روز پیش بسیاری از جاده های کشور از جمله جاده های شمال پرازدحام بود که این موضوع نشان می دهد مردم هنوز این شرایط خطرناک را درک نکرده اند.
مشاور عالی وزیر بهداشت تاکید کرد: دولت باید با این افراد با مقررات سخت گیرانه برخورد کند تا آنان عامل انتشار ویروس کرونا از منطقه ای به منطقه دیگر نباشند.
انتهای پیام/
ردیابی دقیق راهکار اصلی مهار کرونا خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار