بررسی گزارش جامع کیفیت اینترنت کشوری از نگاه مدیران ICT استانی و جایگاه استان؛

هزینه های نامعقول تامین برخی زیرساخت های ارتباطی در استان/ کیفیت مطلوب اینترنت آذربایجان شرقی

1399/09/01 - 12:45 - کد خبر: 32257 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی ضمن اشاره به هزینه های بالای ایجاد زیرساخت ارتباطی در این استان، گفت: ایجاد زیرساخت های ارتباطی در آذربایجان شرقی هزینه های کلانی دارد و این استان، واقعا استان گرانی است، چراکه هزینه خرید برق، زمین و تجهیزات بسیار بالا است و هیچ نظارتی بر مبلغ های غیر معقولی که توسط برخی مسئولین مطرح می شود وجود ندارند.

به گزارش نصر، گزارش وضعیت کیفیت اینترنت ایران در 6 ماهه اول سال ۹۹ با عنوان "ایران در مسیر هوشمندی" و با تکیه‌بر این اصل مهم که کیفیت شبکه حق‌الناس  است، در راستای سیاست‌های رگولاتوری جهت گزارش به مردم و شفاف‌سازی وضعیت کیفیت اپراتورها، حفاظت از حقوق مصرف‌کننده، بهبود رقابت و ایجاد امکان حق انتخاب برای مشترکان پس از بررسی و مقایسه اپراتورها منتشر شده است.
همچنین، این گزارش به معرفی اپراتورهای ارائه‌دهنده سرویس‌های ارتباطات ثابت و سیار، فناوری‌های اتصال به اینترنت در کشور، شاخص‌های سنجش کیفیت، تجربه مشتری و وضعیت آماری پهن باند کشور نیز پرداخته است.
در پی انتشار این گزارش، جایگاه آذربایجان شرقی در میزان ضریب نفوذ اینترنت و کیفیت از بهرمندی آن در سطح کشور مشخص شد، که بررسی نمودارهای منتشر شده نشان میدهد رتبه استانی ما به هیچ وجه برازنده یک استان صنعتی، دانشگاهی و... نیست.
 
 
این گزارش حاکی است، خبرنگار سرویس فناوری آژانس خبری تحلیلی نصر در گفتگو با "محمد فرزاد مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی" جویای عوامل موثر در رتبه و کیفیت اینترنت استان در "گزارش وضعیت کیفیت اینترنت ایران" شد.
وی با اشاره به این نکته که گزارش مربوطه برای نخستین بار توسط رگلاتوری تهیه شده است و نتیجه بررسی وضعیت سه ماهه هر استان بوده که تحلیل آن نیز چند ماه زمان برده است، گفت:  این نهاد اقدام به انتشار جزئیات شاخص‌های مختلف مربوط به سنجش کیفیت استان ها کرده است تا تصویر دقیق‌تری از این شبکه را پیش روی کاربران قرار می‌دهد، اما متاسفانه در این گزارش هیچ توجهی به موقیعت جغرافیایی و تعدد روستاها که پارامترهای موثر در وضعیت اینترنت هر استان هستند، نشده است.
 
 
وی در ادامه با بیان اینکه  پارامترهای بسیاری در ارزیابی کیفیت و سرعت اینترنت، سرویس دهی و پشتیبانی نقش دارند که دو پارامتر فوق الذکر از مهمترین آنها هستند، افزود: کیفیت اینترنت در آذربایجان شرقی بسیار مطلوب است و دلیل کاهش رتبه استان در جدول رتبه بندی از پایین بودن این کیفیت ناشی نمی شود، استان هایی که مقام های بالاتری نسبت به آذربایجان شرقی دارند هم شرایط جغرافیایی مناسبی دارند و هم تعدد روستایی آنها کمتر است.
وی افزود: آذربایجان شرقی در منطقه کوهستانی واقع شده است و دارای ۲۷۱۰ روستا است که بیشتر آنها در مناطق صعب العبور قرار دارند که این عوامل سبب شده است که ایجاد زیرساخت های ارتباطی لازم با پروسه طولانی روبرو شود.
این مقام مسئول ضمن اشاره به این نکته که ایجاد، نگهداری، حفظ امنیت، پشتیبانی، تامین زمین و برق زیرساخت های ارتباطی در مناطق صعب العبور و نقاط مرزی، واقعا دشوار است و هزینه های کلانی دارد، افزود: اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی طبق دستورالعمل پروژه خدمات عمومی اجباری ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات (USO) برای توسعه شبکه به اپراتورها در مکان هایی که توجیه اقتصادی ندارند کمک می کند، همچنین کارگروه ویژه ای نیز برای رسیدگی به روستاهای مرزی این استان تشکیل شده است تا این مناطق نیز از زیرساخت های ارتباطی بهره مند شوند.
فرزاد با بیان اینکه کاهش شکاف دیجیتالی بین روستا و شهر همواره از اولویت های ما بوده است، ادامه داد: با طرح پایش روستاهای آذربایجان شرقی بانک اطلاعاتی مستندی از وضعیت روستاهای استان بدست آمد که با استفاده از آن، برنامه‎ ریزی مدونی برای بهبود ارتباطات در مناطق روستایی انجام می‎ شود.
 
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی ضمن اشاره به هزینه های بالای ایجاد زیرساخت ارتباطی در این استان، گفت: ایجاد زیرساخت های ارتباطی توسط اپراتورها، پیمانکاران و حتی این اداره کل چه در شهر و چه در روستاهای آذربایجان شرقی هزینه های کلانی دارد و این استان، واقعا استان گرانی نسبت به دیگر استان های کشور است، چراکه هزینه خرید برق، زمین و تجهیزات بسیار بالا است و هیچ نظارتی بر مبلغ های غیر معقولی که توسط برخی مسئولین مطرح می شود وجود ندارند.
وی با بیان اینکه در ایجاد و راه اندازی یک سایت BTS در روستاها نیازمند برق، زمین و  تجهیزات ویژه  هستیم که برخی از اداره ها پول های کلان برای تامین این نیاز ها می خواهند، گفت:  واقعیت این است که عدم اجرای برخی از پروژه های ارتباطی به عدم همکاری برخی ارگان ها باز میگردد.
فرزاد با تاکید براینکه نیاز داریم مسئولین استانی حساسیت بیشتری برای حل این مسائل به خرج دهند، اضافه کرد: انتظار می رود شورای تامین استان جلسات ویژه ای با حضور سازمان های جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، اداره برق، شهرداری و... برای حوزه ارتباطات استان تشکیل دهد تا بتوانیم با همکاری بین سازمانی مشکلات را حل کنیم.
 

برای توسعه زیرساخت ها نیازمند همگرایی بین سازمانی هستیم
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود به اهمیت  تسریع پروژه هایی که در راستای هوشمند سازی استان باید برنامه ریزی شوند اشاره کرد و افزود: دیگر بحث ارتباطات و هوشمندسازی یک نگاه لوکس مدیریتی نیست و در جامعه یک ضرورت به حساب می آید تا باعث بهبود شاخص ها و افزایش بهروری در مدیریت شهری  شود اما متاسفانه از این قافله عقب مانده ایم.
وی با بیان ایکه  توسعه زیرساخت های ارتباطی و فناوری استان در گرو همگرایی بین سازمانی است، ادامه داد: استان های پیشرو به علت همگرایی بین سازمانی در این بحث رتبه های اول را کسب کرده اند، اما ما با وجود اینکه زیرساخت ها و بسترهای لازم برای اجرای این پروژه ها را فراهم کرده ایم همچنان درگیر بروکراسی های اداری هستیم.
 
 
لزوم مدیریت صحیح پهنای باند توسط اپراتورها
وی با اشاره به اینکه "تبریز" جز ۵ شهر شاخص کشور است، گفت: آذربایجان شرقی در بحث اقتصاد دیجیتال، جز ۵ استان برتر است و همچنین در ارائه خدمات فضاپایه که از جمله فناوری‌های است که با اتکا به فناوری فضایی، ارائه می‌کند، حرف اول را میزند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی به ظرفیت بالای استان در ارائه بسترهای لازم برای ارائه پهنای باند نیز اشاره کرد و گفت: پهنای باند ورودی بین المللی استان 410 گیگابیت بر  ثانیه است که تنها 340 گیابیت بر ثانیه آن واگذار شده است و 70 گیگابیت بر  ثانیه آن نیز مازاد و آماده واگذاری است.
این مقام مسئول ادامه داد: اپراتورها می توانند با افزایش میزان پهنای باند خود کیفیت اینترنت مشترکان خود را بالا ببرند، چراکه مدیریت پهنای باند استان برای ارتقای جایگاه در شاخص های کیفیت اینترنت، نیز نقش دارد.
وی افزود: مدیریت صحیح پهنای باند توسط مدیران مسئول مهم  است، اپراتورها و شرکت ها باید ظرفیت پهنای باند که نیاز دارند را به ما اعلام کنند تا برای تامین این نیاز اقدامات لازم را انجام دهیم اما گاها به جای افزایش میزان پهنای باند دست به اقدامات دیگری می زنند و با اعمال ضریب اشتراک بالا روی پهنای باند ارائه شده به کاربران، باعث کاهش کیفیت سرویس‌ها می‌شوند.
انتهای پیام/
هزینه های نامعقول تامین برخی زیرساخت های ارتباطی در استان/ کیفیت مطلوب اینترنت آذربایجان شرقی گلناز پورنامی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار