مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی خبر داد:

وجود 27 هزار نفر ناشنوای در آذربایجان شرقی

1398/07/06 - 11:21 - کد خبر: 3213 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: علی رغم اینکه مشکل اشتغال ناشنوایان در استان با حمایت کارآفرینان تاحدودی حل می ‌شود ولی همچنان در این زمینه مشکل داریم؛ در حال حاضر افراد دارای معلولیت سه برابر افراد عادی در استان مشکل اشتغال دارند.

به گزارش نصر، "محسن ارشدزاده" در نشست با تشکل ‌های مردم نهاد ناشنوایان استان به مناسبت هفته ناشنوایان، اظهار کرد: طبق آخرین آمار و اطلاعات، ۲۷هزار نفر ناشنوای مطلق، نیمه شنوا و کم شنوا در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۵ هزار نفر مشمول خدمات مستمر بهزیستی هستند؛ همچنین سال گذشته کمک هزینه ‌ای از سوی بهزیستی به ۵۵ هزار نفر معلول استان پرداخت شد.

وی به ارائه‌ ی خدمات تخصصی بهزیستی در استان به ناشنوایان، اشاره کرد و گفت: هفت مرکز آموزشی، توانبخشی و تخصصی کودک و خانواده‌ ی ناشنوا در استان وجود دارد که خدمات ارزنده ای به ناشنوایان ارائه می ‌دهند.

ارشدزاده تصریح کرد: با توجه به گران قیمت بودن دستگاه حلزون، دولت این دستگاه را خریداری کرده و به صورت رایگان در اختیار ناشنوایان قرار می‌ دهد، از سال گذشته تاکنون کمک هزینه‌ برای کاشت دستگاه حلزون۱۲۲  کودک در استان از سوی بهزیستی پرداخت شده است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه همگی باید در راستای پیشگیری از تولد کودکان ناشنوا مشارکت کنند، افزود:  تشکل‌ های ناشنوایان استان در راستای آگاه سازی خانواده‌ هایی که به طور ژنتیکی مشکل دارند، تلاش کنند تا از تولد کودک ناشنوا پیشگیری شود، در حال حاضر کارشناس ‌هایی برای غربالگری در تمامی بیمارستان ‌ها مستقر شده ‌اند، تا اقدامات لازم برای پیشگیری از ناشنوایی و درمان افراد ناشنوا انجام دهند.

ارشدزاده با بیان اینکه سال گذشته ۵۵۰ دستگاه سمعک برای ناشنوایان استان توسط بهزیستی خریداری شده است، خاطرنشان کرد: قیمت فعلی  سمعک نسبت به سال‌ های گذشته از یک میلیون تومان به پنج میلیون تومان افزایش یافته است، همچنین بیش از ۱۰هزار باتری سمعک در بین ناشنوایان توزیع شده است.

وی تامین مسکن برای ناشنوایان به ویژه خانواده‌ های دارای دو معلول را از دیگر اقدامات  بهزیستی استان برشمرد و اذعان کرد:  طی چند سال گذشته گام‌ های خوبی برای احدات و خرید مسکن ناشنوایان برداشته شده است، هر سال ۲۰۰واحد مسکن برای خانواده‌ های دارای دو معلول در استان احداث می ‌شود.

وی افزود: حدود ۳۰ میلیون تومان در شهرها و ۱۵میلیون تومان در روستاها کمک بلاعوض توسط بهزیستی برای ساخت مسکن معلولان پرداخت می‌شود.

ارشدزاده اظهار کرد: سال گذشته  شش میلیارد تومان تسهیلات توسط بهزیستی برای ۴۰۲ نفر ناشنوا پرداخت شد.

مدیرکل بهزیستی استان پیگیری مشکلات ناشنوایان را از مسئولیت‌ های مهم تشکل ‌های مردم نهاد دانست و تاکید کرد: حمایت از ازدواج، تحصیل، استعدادهای هنری، علمی، ورزشی و شناسایی سایر توانمندی‌ های ناشنوایان نیازمند مشارکت تشکل‌ های مردم نهاد و خیران است، ما از ایجاد تشکل ‌ها و سازمان‌ های مردم نهاد در شهرستان ‌ها حمایت می‌ کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: ناشنوایان علی رغم اینکه توانایی کار کردن را دارند ولی از بیکاری رنج می‌ برند، لذا مناسب سازی ارتباطی برای ناشنوایان یکی از دغدغه ‌های مهم بهزیستی استان است، برهمین اساس تفاهم نامه ‌ای با کانون ناشنوایان در استان برای راه اندازی مترجم ناشنوایان مطرح شده است.

انتهای پیام/

وجود 27 هزار نفر ناشنوای در آذربایجان شرقی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار