خبر/

سه روز نخست ابتلا به کرونا، فرصت طلایی دریافت پلاسما

1399/08/27 - 20:26 - کد خبر: 32101 نسخه چاپی

نصر: سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: سه روز نخست ابتلا به کرونا طلایی‌ترین و حیاتی‌ترین زمان برای تزریق و دریافت پلاسمای اهدایی توسط بهبودیافتگان کروناست و از همه بهبودیافته‌های کرونا می خواهیم پلاسمای خود را اهدا کنند.

به گزارش نصر، بشیر حاجی بیگی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار افزود: درخواست پلاسما بهبودیافتگان کرونا برای بیماران مبتلا به کرونای بستری شده در بیمارستان ها با درخواست پزشک معالج انجام می شود و دریافت پلاسما در سه روزه نخست ابتلا برای این بیماران حیاتی است.
وی با بیان اینکه پلاسمای بهبود یافتگان کرونا اکنون به عنوان یک درمان در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: با گذشت چند ماه از شیوع کرونا و با توجه به افزایش میزان شیوع ویروس در ماه‌های اخیر، تقاضا از سوی بیمارستان ها برای دریافت پلاسمای بهبود یافتگان افزایش یافته و باید تامین این تقاضا محقق شود.
حاجی بیگی تاکید کرد: گاهی اوقات تقاضا و درخواست بیمارستان ها برای دریافت پلاسمای بهبودیافته ها آنقدر زیاد است که خیلی سریع پلاسمای گرفته شده در کمترین زمان ممکن برای آنها ارسال می شود.
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: اکنون در ۲۵ استان کشور در مراکز انتقال خون پلاسمای بهبودیافتگان کرونا دریافت می شود و هنوز در ۶ استان مرکز دریافت پلاسمای بهبودیافتگان کرونا شامل استان های لرستان، ایلام، کردستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمدو چهارمحال بختیاری نداریم.
حاجی بیگی اعلام کرد: متاسفانه آمار اهدا کنند گان پلاسما بهبودیافتگان در مقایسه با آمار مبتلایان بسیار پایین تر از حد انتظار است و فقط دو درصد از بهبودیافته ها پلاسما اهدا می کنند و بیشترین میزان مراجعه بهبود یافتگان کووید۱۹ برای اهدای پلاسما مربوط به استان‌های تهران، اصفهان، خوزستان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی و مازندران است.
وی ادامه داد: بهبودیافتگان پلاسما ۲۸ روز بعد از بهبودی می توانند پلاسما اهدا کنند و بنابراین از بهبودیافتگان پلاسما می خواهیم با توجه به اینکه با گذر زمان میزان پادتن تولیدی در خون آنها کاهش می یابد و دو ماهه ابتدای بعد از بهبودی بهترین زمان ممکن برای اهدای پلاسما است، برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون مراجعه کنند و به یاری هموطنان بیمار بشتابند.
حاجی بیگی اعلام کرد: در تهران بهبود یافتگان کرونا برای اهدای پلاسما می توانند به مرکز انتقال خون استان تهران واقع در خیابان وصال شیرازی و مرکز نوآوری سازمان انتقال خون جنب برج میلاد مراجعه کنند و به کمک مبتلایان به کرونا بشتابند.
سخنگوی سازمان انتقال خون تصریح کرد: شرایط اهدای پلاسما همانند شرایط اهدای خون است، همه بهبود یافته‌ها شرایط اهدای پلاسما را ندارند و سن اهدا باید بین ۱۸ تا ۶۰ سال باشد.
وی ادامه داد: بهبودیافتگان کرونا به شرط داشتن شرایط لازم (همانند شرایط اهدای خون) و نیز گذشت ۲۸ روز از بهبودی می توانند به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کنند. از آنها ۵۰۰ سی سی پلاسما گرفته می‌شود، پلاسمای اهدایی آنها فریز و بعد از غربالگری و تست سلامت ذخیره می‌شود و به مراکز درمانی که درخواست کننده این پلاسما برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا باشند ارسال می شود و در اختیار آنها قرار می گیرد.
حاجی بیگی تاکید کرد: اهداکنندگان خون و همین طور پلاسما اطمینان داشته باشند که سازمان انتقال خون بر اساس آخرین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های انتقال خون جهان، همه نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می کند. همه مراکز انتقال و اهدای خون و تمام تجهیزات این مراکز در کشور اکنون و همیشه، ضد عفونی و استریل می شوند. اهدا کنندگان با اطمینان خاطر خون و پلاسما اهدا کنند.
به گزارش ایرنا از ابتدای اردیبهشت تا هشتم آبان سال جاری ۱۲ هزار بهبودیافته کرونا برای اهدای پلاسما به ۲۵ مرکز انتقال خون در سراسر کشور مراجعه کردند که از این تعداد ۱۰ هزار واحد پلاسما اهدا شده است.
انتهای پیام/
سه روز نخست ابتلا به کرونا، فرصت طلایی دریافت پلاسما خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار