خبر/

وضعیت قرمز ذخایر خونی و ترسی که دامن‌گیر بیماران تالاسمی شده است

1399/08/27 - 10:31 - کد خبر: 32045 نسخه چاپی

نصر: قبل از پاندمی کووید۱۹، بیماران تالاسمی درد تزریق خون را تحمل می‌کردند، اما دلشان به دونرها یا همان اهداکنندگان خون گرم بود، تا اینکه همه‌گیری کووید۱۹ پایگاه‌های اهدای خون را هم خلوت کرد و ترس نرسیدن خون به تالاسمی‌ها به دل این بیماران انداخت.

به گزارش نصر، اخبار مرتبط با کاهش ذخایر خونی به دنبال کاهش اهدای خون از اواخر اسفند ماه در حال منتشر شدن بوده و شروع فصل سرما و شیوع کووید۱۹ نیز به این بحران دامن زده است، به طوریکه با شروع پاندمی کرونا در ایران از اواخر سال گذشته،‌ میزان اهدای خون روندی نزولی پیدا کرده است.
آمار اهدای خون طی هشت ماه گذشته به طور میانگین حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است، با وجود اینکه کاهش میزان مراجعه هنوز به مرحله بحران نرسیده است، اما مسئولان سازمان انتقال خون می‌گویند ذخایر استراتژیک باید به میزان مشخصی حفظ شود.
ذخایر خونی برای نجات جان بیماران نیازمند مانند مبتلایان به تالاسمی، بیماران تصادفی و نیازمند به عمل جراحی و مصدومان سوختگی استفاده می‌شود، اما نفس بیماران تالاسمی به قطره قطره‌ی خون اهداکنندگان و مهربانی هم نوعانشان بسته است، آن‌ها این روزها دردی مضاعف بر درد بیماری را تحمل می‌کنند.
عضو هیات مدیره‌ی انجمن تالاسمی آذربایجان شرقی با تقاضای کمک از هم استانی‌ها برای کمک به این بیماران و اهدای خون، به ایسنا می‌گوید: با آغاز فصل پاییز و ادامه‌دار شدن شیوع کرونا، اهدای خون هم کم شده است، بیماران تالاسمی با ادامه‌ی روند کاهش ذخایر خونی، با مشکل مواجه خواهند شد.
سولماز انوری با اشاره به اینکه نبود خون برای بیماران مبتلا به تالاسمی مساوی با مرگ است، می‌افزاید: با کمک اداره کل انتقال خون استان تا به حال، با کمبود و مشکل مواجه نشده‌ایم، مشکل کاهش ذخایر خونی با دعوت مقطعی از اهداکنندگان مستمر، گاهی برطرف می‌شد، اما این بار با کمبود خون در همه جا مواجه هستیم، از تمامی هم استانی‌هایی که از نعمت سلامتی برخوردار هستند، عاجزانه خواهش می‌کنیم که به شکرانه‌ی نعمت سلامتی برای ادامه‌ی زندگی هم نوعانشان، کمک کرده و اقدام به اهدای خون کنند.
وی ادامه می‌دهد: ذخایر خونی نباید از حد معینی کم‌تر شوند، به همین دلیل باید نیاز آینده‌ی بیماران را پیش‌بینی کرد، از رسانه‌ها تقاضا داریم تا با اطلاع رسانی و دعوت از مردم نوع دوست آذربایجان شرقی به بیماران تالاسمی و نیازمند به خون، کمک کنند.
به گفته‌ی عضو هیات مدیره‌ی انجمن تالاسمی آذربایجان شرقی، 135 بیمار مبتلا به تالاسمی در این استان هر هفته و یا هر دو هفته یک بار بر اساس وضعیت بیمار، خون دریافت می‌کنند.
به گزارش ایسنا، به دنبال کاهش ذخایر خونی در سراسر کشور و آذربایجان شرقی، نیاز فوری به اهدای خون در تمامی گروه‌های خونی در این استان، وجود دارد.
وحید مثمر، مدیر کل انتقال خون آذربایجان شرقی نیز با دعوت از مردم برای اهدای خون، می‌گوید: امسال نیز مانند سال‌های گذشته با شروع فصل سرما آمار اهداکنندگان خون و ذخایر خونی کاهش پیدا کرده است، در این زمینه به مشارکت مردم برای تامین ذخایر خونی و کمک به بیماران، نیازمند هستیم؛ در تمامی گروه‌های خونی به ویژه گروه‌های خونی منفی، احتیاج به اهدای خون داریم.
وی با بیان این‌که اهداکنندگان خون می‌توانند جهت پیشگیری از معطلی و تجمع از طریق دریافت نوبت دهی اینترنتی با مراجعه به سایت nobatdehi.ibto.ir و یا به صورت حضوری به مراکزانتقال خون مراجعه کنند، می‌افزاید: با مراجعه‌ی اهدا کنندگان خون می‌توانیم نیاز مراکز درمانی فعال در استان را در سریع‌ترین زمان تامین کنیم.
مثمر با اشاره به تدابیر اتخاذ شده درراستای مقابله با کرونا در مراکز انتقال خون، اظهار می‌کند: تمامی مراکز استان به طور مرتب ضدعفونی شده و تمام موارد بهداشتی رعایت می شود؛ مردم در وضعیت فعلی جامعه، می‌توانند با خیال راحت و بدون ترس از کرونا برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کنند تا نیاز مراکز درمانی استان تامین و تقویت شود.
به گفته‌ی مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی، بیماران قلبی، سرطانی و خاص و مصدومان سوانح رانندگی، بیشترین مصرف کنندگان خون و فراورده‌های خونی هستند.
وی با اشاره به شرایط افرادی که می‌توانند خون اهدا کنند، می‌گوید: داشتن حداقل ۱۸ سال، نداشتن سابقه بیماری‌های مزمن، نداشتن سابقه تب و علائم تنفسی اهدا کننده و یا افراد ساکن منزل در یک ماه اخیر،مصرف نکردن برخی داروها مانند آسپرین، نداشتن رفتارهای پرخطر و اعمال دندان پزشکی در یک هفته گذشته از جمله شرایط اهدای خون است.
مثمر، خواب و استراحت کافی، مصرف غذای کافی، داشتن ۱۸ تا ۶۰ سال سن و وزن بالای ۵۰ کیلوگرم را از شرایط اولیه اهدای خون، عنوان کرد.
بر اساس این گزارش، آذربایجان شرقی دارای دو پایگاه انتقال خون در تبریز و یک پایگاه در هر یک از شهرستان‌های مراغه و میانه است.
اداره کل انتقال خون آذربایجان شرقی با صدور اطلاعیه‌ای از اهداکنندگان تمامی گروه‌های خونی که از سلامتی جسمی برخوردار هستند، خواست در راستای یاری رساندن به بیماران نیازمند به خون، ضمن همراه داشتن کارت ملی به پایگاه‌های انتقال خون آذربایجان شرقی مراجعه کنند؛ تمامی تجهیزات و فضای کاری مراکز انتقال خون علاوه بر رعایت استانداردهای همیشگی نظافت، از دستورالعمل‌های ویژه بهداشتی زمان شیوع کرونا تبعیت می‌کنند.
به نظر می‌رسد شیوع کرونا و تشدید روز افزون وضعیت و افزایش تلفات ناشی از این همه‌گیری و ترس از انتقال آن هم در کاهش مراجعه‌ها برای اهدای خون، بی‌تاثیر نبوده، این در حالی است که پزشکان و متخصصان امر بارها بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی حین خونگیری در پایگاه‌های انتقال خون و عدم انتقال این بیماری از طریق اهدای خون، تاکید کرده‌اند.
به گفته‌ی متخصصان، کروناویروس مانند HIV نیست که در درون سلول‌ها زنده بماند و در سلول تکثیر پیدا کند و ماهیت کرونا با ویروس‌هایی که درون سلول می‌مانند بسیار متفاوت بوده و تاکنون نیز انتقال کرونا از طریق خون گزارش نشده است.
خون مدت‌ها در بانک خون نگهداری می‌شود و روی برخی فرآورده‌های خونی نیز پس از اهدا، فعل و انفعالاتی انجام می‌شود و در این روند، اگر ویروسی در خون وجود داشته باشد، غیرفعال می‌شود.
در سازمان انتقال خون نیز اهداکنندگان بررسی و معاینه می‌شوند و از افرادی که علامت بیماری داشته باشند یا اخیرا به کرونا مبتلا شده باشند، خون گرفته نمی‌شود. غربالگری اولیه که برای اهداکنندگان انجام می‌شود، تا حدی از انتقال خون آلوده پیشگیری می‌کند.
در نهایت، خون‌های اهداشده نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرند و در صورتی که جواب آزمایش مثبت شود، اقدامات بعدی انجام می‌شود، بنابراین مردم از این نظر نگرانی نداشته باشند و برای تامین خون مورد نیاز بیماران، نسبت به اهدای خون اقدام کنند. وارد کانال اینستاگرام نصر شوید
انتهای پیام/
وضعیت قرمز ذخایر خونی و ترسی که دامن‌گیر بیماران تالاسمی شده است خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار