بیگی در گفتگو با «نصر» مطرح کرد؛

نگرش غلط ایرانشهری عامل انفعال وزارت خارجه در بحران قره باغ بود/ طمع کنار آمدن با «کدخدا» فرصت های منطقه ای را بر باد می دهد

1399/08/26 - 20:41 - کد خبر: 32030 نسخه چاپی

نصر: نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با انتقاد از انفعال وزارت امور خارجه در قبال بحران قره باغ، گفت: ما این فرصت بزرگ برای همگرایی راهبردی دو کشور و ملت بزرگ ایران و جمهوری آذربایجان را به واسطه تسلط تفکرات غلط در وزارت امور خارجه از دست دادیم.

به گزارش نصر، "احمد علیرضا بیگی" با تبریک آزادسازی اراضی اشغالی قره باغ، در گفتگو با خبرنگار «نصر» افزود: آزادی قره باغ ثمره خون شهیدان و «لبیک یاحسین» امت مسلمان و نوید پیروزی اسلام در سراسر جهان الی بیت المقدس است.
 
وی با اشاره به توافقنامه قره باغ، افزود: آنچه رخ داده، نتیجه یک چرخش سیاسی بوده است و دولت غربگرای ارمنستان و در راس آن نخست وزیر این کشور با اقبال به ترامپ تصور می کرد که می تواند گارانتی مهمتری برای تداوم دولت خود دست و پا کند و به این واسطه حمایت روسیه از خود را از دست داد، غافل از اینکه ترامپ مشغول مبارزات انتخاباتی است و روسیه هم پشتش را خالی می کند و عملاً نمی تواند در دنیا حامی برای خود دست و پا کند.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این توافقنامه عملاً تحمیل شیخیت روسیه به منطقه قفقاز بود و معنی این جمله را شخص نخست وزیر ارمنستان به خوبی متوجه شد. در حالی که این توافقنامه متضمن نظارت روسیه بر صلح در قفقاز جنوبی است، اما روسیه خود را در قبال حفظ امنیت ارمنستان مسئول می داند، کما اینکه در 30 سال گذشته پشتیبان اشغال اراضی مسلمانان قره باغ توسط ارمنستان بوده است.
 
بیگی در مورد عملکرد وزارت امور خارجه در بحران اخیر قره باغ، گفت: مشکلی که از دیرباز وجود داشته، وابستگی های فکری کارشناسان وزارت امور خارجه به برخی جریان های تندرو است، موضوعی را عرض می کنم که شاید به درک بهتر فضای ذهنی کارشناسانی که من آن ها را مشکل کشور می دانم کمک کند؛ در دوران تصدی استانداری آذربایجان شرقی، اجلاسی در ترابوزان ترکیه تحت عنوان اجلاس تجار کشورهای راه ابریشم برگزار شد و ما به همراه تعدادی از صاحبان صنایع کشور به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در آن شرکت کردیم، محور اصلی کنفرانس پیرامون احیای راه ابریشم و لزوم استفاده از ظرفیت های تجاری و اقتصادی این راه تاریخی بود، بیش از 28 کشور در این اجلاس حاضر بودند. در اثنای برگزاری اجلاس پیشنهاد برای میزبانی سال آتی میهمانان گردآوری می شد و من پیشنهاد برگزاری کنفرانس سال بعدی را در تبریز دادم و اتفاقا مورد قبول شرکت کنندگان قرار گرفت، ولی وزارت خارجه ما اعتقادی به برگزاری این اجلاس در تبریز نداشت و بنا داشت تا مانع از برگزاری این اجلاس در تبریز بشود.
 
وی ادامه داد: نگرانی عجیبی در آن ها وجود داشت که چرا تبریز باید میزبان چنین اجلاسی با این ابعاد بین المللی بزرگ شود، دست آخر وقتی از قانع کردن کارشناسان وزارت امور خارجه عاجز ماندم، متوسل به رییس جمهور شدم و سرانجام به رغم مخالفت کارشناسان وزارت خارجه این اجلاس در تبریز برگزار شد .
 
بیگی افزود: متاسفانه تحلیل های کارشناسی وزارت امور خارجه و برخی کارشناسان امنیتی با تصریح استراتژی امنیتی و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران در خصوص فرصت شمردن تنوع اقوام و لزوم احترام به حقوق و فرهنگ آنها که سبب افزایش و تحکیم وحدت ملی خواهد شد، همخوانی ندارد. لیکن بدنه کارشناسی وزارت امور خارجه در عمل با نگرش غلط ایرانشهری به قومیت ها، این فرصت ها را به چشم یک تهدید انگاشته است و موجب انفعال وزارت امور خارجه در مساله مهمی چون قره باغ شده است. البته کارکردهای غلط تعدادی معلوم الحال که آن ها هم عنوان پان را یدک می کشند در تقویت باورهای این به اصطلاح کارشناسان نقش بسزایی ایفا کرده است.
 
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر گفت: متاسفانه هیچگاه به اتصال فرهنگی، دینی و زبانی ما در دو سوی ارس به عنوان امکانی برای افزایش ضریب امنیتی منطقه نگریسته نشده است و اساساً گوش شنوایی هم نبوده است. ما این فرصت بزرگ برای همگرایی راهبردی دو کشور و ملت بزرگ را به واسطه تسلط تفکرات غلط در کانون های تصمیم گیری به مانند وزارت امور خارجه از دست دادیم.
 
بیگی افزود: ایران، کشوری با این عظمت و شکوه صرفاً تماشاچی قره باغ بود و وزارت امور خارجه نتوانست بر نگرش غلط کارشناسان خود غلبه کند و در بهترین شرایط سیاست بی طرفی فعال را اتخاذ کرد. دستپخت همان کارشناسان، سفر پاشینیان به ایران و حواشی پیش آمده آن بود که نمی خواهم به جزئیات آن اشاره کنم که موجب شرمندگی مجدد خواهد بود.
 
وی از رویکرد صدا و سیما در قبال بحران قره باغ انتقاد کرد و گفت: به گزارش صدا و سیما در مورد حمله جنگنده های عربستان سعودی به صعده یمن توجه کنید و همزمان به واکنش همین صدا و سیما به حمله موشکی ارمنستان به غیر نظامیان شهر گنجه که دومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان نیز هست توجه کنید؛ در حالی که جان باختگان حمله سعودی ها به یمن شهید یاد می شدند، لیکن مردم بی دفاع جان باخته در حمله موشکی ارمنستان با عنوان کشته شده گزارش شدند.
 
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فقدان دیپلماسی فعال ایران موجب یکه تازی ترکیه در منطقه شد و میدان داری جنگ قره باغ بدون تعارف در اختیار ترکیه قرار گرفت که دولت ترکیه با اعزام واحدهایی کمک مسشتاری به ارتش جمهوری آذربایجان انجام داد. این انفعال دستگاه دیپلماسی باعث شد مردم جمهوری آذربایجان، جمهوری اسلامی ایران را در کنار خود نبینند. دیدیم عده ای از آن ها پرچم صهیونیست ها را در شادمانی های خود برداشتند، لیکن دریغ از پرچم ایران به عنوان بزرگترین کشور شیعه جهان و همسایه بزرگ این کشور که اتفاقاً بیشترین اشتراکات فرهنگی، دینی و زبانی را با مردم جمهوری آذربایجان داشت.
 
بیگی گفت: دستگاه دیپلماسی کشور متاسفانه از این آزمون سربلند بیرون نیامد. اساساً این تجربه تلخ در مورد ضعف دیپلماسی خارجی تنها در ارتباط با جمهوری آذربایجان نبوده است، بلکه امروز طمع کنار آمدن با کدخدا است که باعث شده آن ها فکر کنند ما نیازی به این کشورهای همسایه نداریم و امروز متاسفانه به واسطه ضعف دستگاه دیپلماسی شاهد از دست رفتن همسایگان و غلطیدن آنها در آغوش دشمنان ملت ایران هستیم.
 
وی ادامه داد: مگر نه اینکه سیاست زبان تاثیرگذاری بر افعال و کارکردهای پیرامونی است. این زبان اثرگذار پس از گذشت سال ها اکنون کجا خود را نشان می دهد؟ دستگاه دیپلماسی ما حتما به این سوال و بسیاری از سوالات دیگر پاسخ دهد.
 
بیگی افزود: من به عنوان نماینده مردم آنچه را که در این گفتگوی رسانه ای بیان کردم، در جلسه ای با حضور آقای عراقچی (معاون سیاسی وزیر امور خارجه) و نمایندگان آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، آذربایجان غربی و کمیسیون امنیت ملی با صراحت بیان کردم و گفتم که دوره دولت شما در حال اتمام است، لیکن جلوی ضرر را از هر کجا بگیرید منفعت است و باید در این سیاست منفعلانه در قبال کشورهای همسایه بخصوص در مورد قفقاز تجدید نظر شود.
 
وی ادامه داد: دغدغه های مقام معظم رهبری که مدام وزارت امور خارجه را به ضرورت تنظیم درست روابط با همسایگان توصیه می کردند، نادیده گرفته شده است. چندین بار در رسانه ها شاهد بودیم که مقام معظم رهبری در مورد مسائل سیاست خارجی از جمله بحران قره باغ اظهار نظر کردند و این حکایت از این داشت که تاکیدات ایشان در جلسات محدود اثرگذار نبوده که ایشان در تریبون عمومی این مهم را مجدداً خاطرنشان می کنند.
 
نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چندین سوال از وزارت امور خارجه در مجلس دهم و نیز یک سوال در مجلس یازدهم در خصوص ناکارآمدی سیاست های وزارت خارجه در ارتباط با همسایگان  مطرح شده است، ولی دریغ از تاثیر آن ها. در حالی که وزیر مغرور امور خارجه ما برجام را رها نمی کند و در راستای فرمایشات رئیس دولت داد سخن سر می دهد و در نکوهش همسایگان کشورمان در روزنامه های امریکایی قلم فرسایی می کند و نتیجه چنین سیاست هایی همین می شود که شاهد هستیم.
 
بیگی در پایان بر ضرورت اصلاح مواضع و سیاست های منفعلانه وزارت امور خارجه در قبال کشورهای همسایه و بخصوص منطقه قفقاز تاکید کرد و ایجاد ارتباط سازنده دو سویه با کشورهای حوزه قفقاز را حائز اهمیت راهبردی برای تامین منافع ملی کشور دانست. وارد کانال اینستاگرام نصر شوید
 
انتهای پیام/
 نگرش غلط ایرانشهری عامل انفعال وزارت خارجه در بحران قره باغ بود/ طمع کنار آمدن با «کدخدا» فرصت های منطقه ای را بر باد می دهد محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار